Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2178618_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
20. april 2020
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 400 (alm.
Del) af 23. marts 2020 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 20. marts 2020 om for-
ældres overtagelse af Digital Post for 15- årige med handicap, jf. SOU. alm.del
bilag 206.
Svar
Jeg har bedt Digitaliseringsstyrelsen om at kommentere den fortrolige henven-
delse. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende:
”Fysiske personer, der er 15 år eller derover,
og som har bopæl eller fast ophold i
Danmark, skal tilsluttes Digital Post.
Dette følger af Bekendtgørelse af lov om Di-
gital Post fra offentlige afsendere § 3, stk. 1.
For personer med særlige omstændig-
heder, der kan bevirke, at de ikke kan modtage deres digitale post, er der mulighed
for at blive fritaget eller give læseadgang til f.eks. en værge. For at blive fritaget, el-
ler for at give læseadgang, skal personen personligt eller via en repræsentant med
fuldmagt møde på borgerservice og afgive en underskrevet erklæring herom.
Det fremgår af § 5, stk. 4 i Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra til-
slutning til Offentlig Digital Post m.v., at i tilfælde, hvor en person på grund af va-
rig svækkelse eller lignende tilstand ikke er i stand til at møde personligt i det lo-
kale borgerservicecenter og ikke kan afgive fuldmagt til en evt. repræsentant, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om administrativ fritagelse uden en under-
skrevet erklæring om fritagelse. Afgørelse om administrativ fritagelse træffes i så-
danne tilfælde på grundlag af kommunens kendskab til den pågældendes forhold.
For så vidt angår muligheden for at varetage andres interesser digitalt, herunder
sundheds- og journaloplysninger eller medicinkort, kan det oplyses, at der findes
en digital fuldmagtsløsning. Borgere der gør brug af den fællesoffentlige digitale
fuldmagtløsning har mulighed for at lade sig partsrepræsentere digitalt i digitale
selvbetjeningsløsninger. Hvis ikke en borger selv er i stand til at afgive fuldmagten
med NemID eller fysisk underskrift, kan der kun oprettes en digital fuldmagt på
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministerens kommentar til den fortrolige henvendelsen af 20/3-20 om forældres overtagelse af digital post for 15-årige med handicap, til finansministeren
Side 2 af 2
baggrund af et fuldt værgemål. Forældremyndighedsansvar alene er dermed ikke
tilstrækkeligt til etableringen af en digital fuldmagt.
I forbindelse med opklaringen af den konkrete sag er Digitaliseringsstyrelsen ble-
vet opmærksom på, at borgeren er blevet utilstrækkeligt vejledt af styrelsen såvel
som bopælskommunen, idet der ikke er blevet oplyst om kommunalbestyrelsens
mulighed for at træffe afgørelse om administrativ fritagelse. Dette er meget bekla-
geligt, og der er som følge heraf taget kontakt til den pågældende borger og den-
nes bopælskommune med henblik på at sikre en korrekt vejledning i administrativ
fritagelse for Digital Post, således at bopælskommunen kan foretage en korrekt
sagsbehandling.
Digitaliseringsstyrelsen vil endvidere indskærpe retningslinjerne på området og
tage kontakt til KL med henblik på at sikre, at der i kommunerne er opmærksom-
hed omkring kommunalbestyrelsens mulighed for i denne type sager at træffe af-
gørelse om
administrativ fritagelse uden en underskrevet erklæring om fritagelse.”
Den konkrete sag er meget beklagelig.
Som forælder skal man kunne varetage sit
barns interesser i det omfang, det er muligt, når barnet ikke selv er i stand til det.
Dette gælder naturligvis også digitale løsninger.
Jeg har taget til efterretning, at Digitaliseringsstyrelsen har taget kontakt til den på-
gældende borger og dennes bopælskommune, og at styrelsen på baggrund af sagen
vil sikre, at retningslinjerne på området bliver indskærpet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister