Principper for god forhandlingsadfærd
ved forhandling af honorering på familieplejeområdet
Vær tydelig om forhandlingsprocessen
En skriftlig indkaldelse med en tydelig dagsorden inden parterne skal mødes giver
mulighed for, at begge parter kan forberede sig.
Viden om hvem der deltager på mødet, hvordan mødet forventes at forløbe, hvor
mødet foregår, hvornår det starter og slutter, og hvornår der følges op, skaber en
åben og forudsigelig proces.
Sæt konteksten og lav en klar forventningsafstemning
Klarhed om konteksten sikrer, at parterne ved, hvorfor de er indkaldt til mødet,
hvad parterne kan forvente af hinanden, og hvad der skal komme ud af forhandlin-
gen.
En klar forventningsafstemning sikrer, at parterne får viden om, hvilken beslutning
der skal tages, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er til forhandling.
Vær ordentlig forberedt til mødet og basér forhandlingen på faglig viden om barnet
En ordentlig forberedelse sikrer, at forhandlingen baserer sig på et fagligt videns-
grundlag, som går begge veje.
Faglig viden om barnets støttebehov og målet for anbringelsen som følger af hand-
leplanen sikrer et bedre grundlag for forhandling, så forhandlingen ikke baserer sig
på følelser og synsninger.
Skab åbenhed i forhandlingsrummet
Væsentligt at begge parter inviterer til opklarende spørgsmål og dialog, så det sikres,
at parternes synsvinkler/argumenter forstås på begge sider af bordet.
Afgørende at begge parter har mulighed for at komme med bemærkninger til refe-
ratet fra mødet, så der er enighed om, hvad der er drøftet og besluttet på mødet.
Sørg for at dialogen er respektfuld og anerkendende
Et ordentligt sprog/tone skaber en respektfuld og ligeværdig dialog mellem par-
terne.
Afgørende at begge parter er lydhøre og anerkendende overfor hinanden, og at de
gør deres bedste for at forstå hinandens ståsted.