Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2103136_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019-7268
Doknr.
18968
Dato
11-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 39 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 39:
”Vil
ministeren redegøre for årsagen til, at der i forbindelse med oprettelsen af det
nye familieretlige system er blevet foretaget en aldeles utilstrækkelig vurdering af
de økonomiske konsekvenser, som medfører, at der nu er uacceptabelt lange
sagsbehandlingstider i Familieretshuset?”
Svar:
Aftalen om et nyt familieretligt system er indgået under den tidligere VLAK-regering
med samtlige Folketingets daværende partier, og de økonomiske konsekvenser har
desværre været baseret på et utilstrækkeligt grundlag. Det er meget beklageligt.
Aftalepartierne ønskede en grundlæggende ændring af det familieretlige system. Bar-
net og dets trivsel i sagsforløbet skulle i fokus, og familierne skulle mødes med en hel-
hedsorienteret tilgang til deres uenigheder og udfordringer, hvor systemet tilpasser sig
familiens behov. Til baggrund har jeg som bilag vedlagt det temapapir om de økono-
miske forudsætninger, som indgik i forhandlingerne om et nyt system i 2018. I dette
papir henvises til et økonomisk skøn i forbindelse med regeringsudspillet fra juni
2017. En oversigt over det skøn er derfor også vedlagt som bilag.
Det nye familieretlige system bygger på en konflikthåndterende tilgang til familiernes
problemer, og der er fokus på at støtte forældrene i selv at kunne håndtere fremtidige
situationer og støtte forældrene i at holde fokus på barnets perspektiv. Denne tilgang
betyder, at der i langt højere grad end i den tidligere myndighed
Statsforvaltningen
er behov for et fysisk møde med familien og også i videre udstrækning behov for
håndtering af familiens situation via tværfaglighed. Dermed er brugen af skriftlig
sagsbehandling begrænset i forhold til tidligere, og tilbud om rådgivning, samarbejds-
kurser, mægling m.v. udgør en langt større del af opgavevaretagelsen.
I forbindelse med arbejdet med en fokuseret indsats for at rette op på underfinansie-
ringen af Familieretshuset kan jeg således konstatere, at Familieretshuset skal afholde
langt flere møder, end Statsforvaltningen gjorde. Ressourcetrækket ved den omfatten-
de kvalitetsforbedring af det familieretlige system synes undervurderet i de oprindeli-
ge forudsætninger. Dette har ført til, at der er afsat for få årsværk til det antal møder,
som skal afholdes i Familieretshuset.
Vurderingen af merudgifterne til højere kvalitet i det nye familieretlige system er, som
jeg har forstået det, baseret på oplysninger fra Statsforvaltningen, som ikke har haft
den fornødne datakvalitet, herunder har man f.eks. ikke kunnet angive, hvad prisen på
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om lange sagsbehandlingstider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2103136_0002.png
den enkelte sag er, men alene på den samlede sagsmængde. Meget tyder på, at man
ved beregningerne ikke i tilstrækkelig omfang har taget højde for, at der er grundlæg-
gende forskelle i den tidligere sagsbehandling og den sagsbehandling, som familierne
nu mødes med, hvor der er fokus på individuelle og tilpassede forløb.
Forudsætningerne bag reformen er således i nogen udstrækning dannet på baggrund
af erfaringsbaserede oplysninger om det tidligere tidsforbrug og det forventede tids-
forbrug ud fra det skitserede nye system. En erfaringsbaseret tilgang vil traditionelt
være forbundet med stor usikkerhed. Med oprettelsen af Familieretshuset er der sam-
tidig skabt et nyt system ud fra et ønske om grundlæggende ændringer på det familie-
retlige område, hvilket betød, at visse skøn ikke kunne baseres på erfaringer fra det
eksisterende system. Dermed øges usikkerheden for skønnet yderligere.
Hovedforklaringen er således, at det ikke i tilstrækkeligt omfang stod klart, hvor res-
sourcekrævende ambitionsniveauet i det nye system ville være. Derfor er der skønnet
for lavt, og derfor er der ikke afsat tilstrækkelige midler til at finansiere det nødvendi-
ge antal nye medarbejdere.
Derudover er der identificeret en række elementer, som yderligere har bidraget til den
økonomiske udfordring i Familieretshuset. Således skulle 5.000 allerede verserende
sager i overgangen til det nye system omvisiteres i overensstemmelse med inddelingen
af ansøgninger m.v. i § 5-, § 6- og § 7-sager. Endvidere indikerer data, at der kan være
flere komplekse og ressourcekrævende § 7-sager end forudsat. Endelig har klargøring
og upload af sager til domstolenes sagsportal vist sig at være mere tidskrævende end
forventet.
Der er med regeringens finanslovsforslag for 2020 reserveret 117 mio. kr. til situatio-
nen i Familieretshuset. Den endelige udmøntning af midlerne sker med aftale om fi-
nansloven for 2020.
Der gennemføres primo 2020 en forretningsanalyse af Familieretshuset, der skal give
bedre data og viden om tidsforbruget i styrelsen, for at der på det grundlag kan tages
stilling til den rette fremtidige finansiering af Familieretshuset.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1:
Bilag 1: Tema 10: De økonomiske forudsætninger for ét samlet familieretligt system
(marts 2018)
Bilag 2: Forudsætninger og økonomi - et nyt familieretligt system (maj 2017)
2