Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 2744
Doknr.
239832
Dato
01-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. marts 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 387 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 387:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan borgernes retssikkerhed er
sikret i klagesager
hos Ankestyrelsen, hvor det mistænkes, at kommunen i sagen bevidst giver urigtige
eller vildledende oplysninger til Ankestyrelsen, og borgeren har påklaget dette til Data-
tilsynet? Besvarelsen bedes forholde sig til, at Ankestyrelsen har en væsentlig kortere
sagsbehandlingstid (ca. 3 mdr.) end Datatilsynet (ca. 8 måneder), hvorfor Ankestyrel-
sen ofte vil have truffet afgørelse, før Datatilsynet har mulighed for at pålægge kom-
munen at berigtige oplysningerne.”
Svar:
Jeg mener ikke, man kan lægge til grund, at der er kommuner, som bevidst videregiver
urigtige eller vildledende oplysninger til Ankestyrelsen.
Det er kommunalbestyrelsen, der som kommunens øverste myndighed har ansvaret
for, at sagsbehandlingen i kommunen foregår i overensstemmelse med lovgivningen.
Hertil kommer, at det kommunale embedsværk har pligt til at overholde lovgivningen,
sandhedspligten og til at handle inden for rammerne af almindelig faglighed.
Ankestyrelsens sagsbehandling er, i lighed med hvad der gælder for alle offentlige
myndigheder, underlagt det såkaldte undersøgelsesprincip (officialmaksimen). Dette
fremgår også af retssikkerhedslovens § 10. Det indebærer, at det er myndighedens
pligt at sørge for, at sagen er tilstrækkelig oplyst, herunder at sikre at der er et til-
strækkeligt grundlag for at træffe den pågældende afgørelse. Herunder påhviler det
myndigheden så vidt muligt at afklare og/eller tage stilling til bevistvivl.
Noget tilsvarende følger af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra d, hvor-
efter personoplysninger skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte, og at der skal
tages ethvert rimeligt skridt for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold
til de formål, hvortil de behandles, straks slettes eller berigtiges. Det følger desuden af
databeskyttelsesforordningens artikel 16, 1. pkt., at man har ret til at få urigtige per-
sonoplysninger om sig selv berigtiget (rettet).
Det skal hertil bemærkes, at kommunen efter almindelige forvaltningsretlige regler og
arkivlovgivningen mv. som udgangspunkt er underlagt en pligt til at dokumentere det
grundlag, som en afgørelse eller en anden beslutning i sin tid blev truffet på. Det bety-
der, at en kommune i almindelighed ikke bare må ændre eller fjerne oplysninger, når
de først er indgået i en sag. Er der enighed om, at oplysningerne er urigtige, sker berig-