Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2172332_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 2706
Doknr.
220470
Dato
31-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 386 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 386:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt der findes eller oprettes krisecentre, herberger og
alkoholbehandlingstilbud, som giver ophold til borgere, der reelt ikke er hjemløse,
voldsramte eller alkoholbehandlingskrævende?”
Svar:
Kvindekrisecentre samt herberger og forsorgshjem efter servicelovens §§ 109 og 110 er
omfattet af det såkaldte selvmøderprincip, hvor borgeren har ret til at modtage hjælp
ved fremmøde uden forudgående kommunal afgørelse. Selvmøderprincippet under-
støtter tilbuddets akutte karakter. For at imødekomme selvmøderprincippet har til-
buddets leder en særlig indskrivningsret og dermed kompetence til at træffe afgørelse
om optagelse i tilbuddet.
Kriterierne for optagelse på et herberg eller forsorgshjem er, at der skal være tale om
en borger med særlige sociale problemer, at borgeren ikke har en bolig eller kan ikke
opholde sig i egen bolig, og at borgeren har et behov for omsorg, aktiverende støtte og
efterfølgende hjælp.
Kriterierne for optagelse på et kvindekrisecenter er, at der skal være tale om kvinder
og evt. børn, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela-
tion til familie- eller samlivsforhold med behov for et midlertidigt ophold.
Social- og Indenrigsministeriet har ikke kendskab til, om der gives ophold til borgere
uden for målgrupperne, men alene hvilke målgrupper tilbuddene er godkendt til. Soci-
altilsynet fører dog et løbende tilsyn med tilbuddene med henblik på at vurdere, om
hvert tilbud har den fornødne kvalitet ud fra en samlet, faglig vurdering under hensyn
til tilbuddets karakter og målgruppen.
Vedrørende spørgsmål om alkoholbehandlingstilbud er der indhentet bidrag fra
Sundheds- og Ældreministeriet, der oplyser følgende:
”Kommunernes skal efter sundhedslovens § 141 tilbyde alkoholbehandling til sine
borgere. Borgerne har uden forudgående visitation ret til at vælge ambulant alkohol-
behandling på et alkoholbehandlingssted efter eget valg, så længe behandlingsstedet er
godkendt af socialtilsynet. Formålet med dette er bl.a. at fjerne barrierer for at modta-
ge alkoholbehandling, da det generelt er en udfordring at få personer med alkoholaf-
hængighed i behandling, hvilket bl.a. fremgår af Sundhedsstyrelsens servicetjek af
offentligt finansieret alkoholbehandling, der blev offentliggjort den 22. januar 2020.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om, hvorvidt der findes eller oprettes krisecentre, herberger og alkoholbehandlingstilbud, som giver ophold til borgere, der reelt ikke er hjemløse, voldsramte eller alkoholbehandlingskrævende, til social- og indenrigsministeren
2172332_0002.png
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke data på, om borgere indskrives i ambulant
alkoholbehandling uden at være alkoholbehandlingskrævende. Det er imidlertid mini-
steriets forventning, at borgere ikke opsøger ambulant alkoholbehandling uden at
have et behandlingskrævende alkoholmisbrug.
Modsat ambulant alkoholbehandling stilles der krav om forudgående visitation fra
kommunen, når der er tale om dag- eller døgnbehandling. Således sikres det, at borge-
re der er indskrevet i dag- eller døgnbehandling har et behandlingsbehov, der er tilsva-
rende dette indsatsniveau.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2