Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2156998_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-2274
Doknr.
213433
Dato
28-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 365 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Rasmus Jarlov (K).
Spørgsmål nr. 365:
”Kan
ministeren oplyse hvilke tal og regnemetoder, der ligger bag det beregnede tab
for Gentofte Kommune på 68,472 mio. kr., som fremgår af Social- og indenrigsmini-
steriets
’Tabel
med virkning af delementer i forslag til regeringens udligningsreform’
af 7. februar 2020, side 1, kolonne 3 (’Reducereret overudligningsrabat’)?”
Svar:
Regeringens udspil til udligningsreform er nærmere beskrevet i
notatet ”Opdateret
de-
taljeret gennemgang af elementerne i udspillet
til udligningsreform”, som er
offentlig-
gjort på Social- og Indenrigsministeriet hjemmeside. Det fremgår af notatets afsnit 12,
at beregningen af de byrdefordelingsmæssige virkninger af udspillet tager udgangs-
punkt i udmeldingen af tilskud og udligning til kommunerne for 2020.
Som det fremgår af notatet indgår kriteriet for befolkningstilbagegang dog som et gen-
nemsnit over de sidste tre år for at tage højde for de kraftige udsving i kriteriet over de
senere år. Endvidere indgår vægten på det socioøkonomiske og det demografiske ud-
giftsbehov i udgangspunktet med henholdsvis 33,5 pct. og 66,5 pct., svarende til hvad
vægtningen vil være i 2021 efter gældende regler.
I beregningen af de byrdefordelingsmæssige virkninger indgår kun de ordninger i det
samlede tilskuds- og udligningssystem, som ændres med regeringens udspil.
I det nuværende udligningssystem indgår der en overudligningsordning. Formålet
med ordningen har været at sikre, at en kommune, som har fremgang i udskrivnings-
grundlaget, kan beholde 7 pct. af provenuet herfra også efter udligning
svarende til
en overudligningsgrænse på 93 pct.
Overudligningsordningen fungerer på den måde, at hvis en kommune er i overudlig-
ning, nedsættes kommunens udligningsprocent. Desto lavere kommunens indkomst-
skatteprocent (udskrivningsprocent), desto lavere sættes udligningsprocenten. Dette
har særligt betydning for en række nordsjællandske kommuner med lav udskrivnings-
procent og højt beskatningsgrundlag, som er bidragsydere i udligningen. Gennem ord-
ningen får disse kommuner nedsat deres bidrag til udligningen. Det gælder fx for Gen-
tofte Kommune.
I regeringens udspil til udligningsreform er grænsen i overudligningsordningen i sam-
menhæng med omlægningen til en ny fælles landsudligning fastsat til 95 pct.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 366: MFU spm. om, hvilke enkeltelementer, tal og regnemetoder ligger der bag det beregnede tab for Gentofte Kommune på 104,160 mio. kr., til social- og indenrigsministeren
2156998_0002.png
I regeringens udspil indgår også et forslag om, at der lægges et loft over den ”rabat”,
som overudligningsordningen giver i disse kommuners bidrag til udligningen, sva-
rende til at overudligningen kun beregnes ned til en udskrivningsprocent på 23,5 pct.
For kommuner i overudligning med en udligningsprocent under dette niveau, indebæ-
rer loftet et merbidrag til udligningen. Det gælder fx for Gentofte Kommune.
Det er den isolerede virkning af dette loft i overudligningsordningen, som fremgår af
”Tabel
med virkning af delementer i forslag til regeringens udligningsreform”, kolonne
3.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Opdateret detaljeret gennemgang af elementerne i udspil til udligningsreform
2