Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2157003_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 2274
Doknr.
213433
Dato
02-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 364 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 364:
”Kan
ministeren oplyse hvorvidt, den af regeringen foreslåede øgning af loftet for ud-
ligning fra 93 til 95 pct. i realiteten vil blive endnu højere for hovedstadskommuner,
som også skal bidrage til Hovedstadspuljen med 1,29 pct. (0,04 pct. + 1,25 pct.) af
deres indkomstgrundlag?”
Svar:
Formålet med overudligningsordningen har været at sikre, at hvis en kommune får
fremgang i indkomstskattegrundlaget, vil den kunne beholde en vis del heraf
også
efter udligning. Overudligningsbestemmelsen vil typisk komme i brug, hvis en kom-
mune har en forholdsvis lav kommunal indkomstskatteprocent og et højt beskatnings-
grundlag.
Grænsen for, hvornår en kommune er i overudligning er i det gældende system på 93
pct. Hvis en kommune er i overudligning, beregnes der et nedslag i udligningen for
kommunen. Bestemmelsen har specielt betydning for kommuner, som generelt er
bidragsydere i udligningen og har en lav skat. Disse opnår med overudligningen en
rabat i deres bidrag til udligningen.
Med regeringens udspil til en udligningsreform sker en grundlæggende omlægning af
hele udligningssystemet til en fælles landsudligning med en separat udligning efter
henholdsvis udgiftsbehov og beskatningsgrundlag.
Den højeste marginale udligningsprocent i udligningen efter beskatningsgrundlag er
på 95 pct., og i sammenhæng hermed er grænsen for overudligning sat til 95 pct.
Det er korrekt, at der med udspillet er lagt op til, at kommunerne med de højeste skat-
tegrundlag derudover skal betale et ekstra bidrag til det nye tilskud til udsatte hoved-
stadskommuner. Det generelle bidrag for alle hovedstadskommunerne er på 0,04 pct.
af beskatningsgrundlaget. Det ekstra bidrag betales af kommuner med et beskatnings-
grundlag på over 120 pct. af hovedstadsgennemsnittet og udgør 1,25 pct. af den del af
beskatningsgrundlaget, som overstiger 120 pct. af hovedstadsgennemsnittet.
Det bemærkes, at hovedstadskommunerne i dag betaler et bidrag på 0,05 pct. af be-
skatningsgrundlaget til den nuværende hovedstadspulje, som omlægges til det nye
tilskud til udsatte hovedstadskommuner i sammenhæng med, at hovedstadsudlignin-
gen afskaffes, som vi kender den i dag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag