Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2217753_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-1156
Doknr.
198428
Dato
12-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 355 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 355:
”Ministeren
bedes kommentere intern henvendelse af 12. februar 2020 om socialt fri-
kort, jf. SOU alm. del - bilag 169”?
Svar
I bilag 169 spørges der ind til en løsning omkring tilbagebetaling af uberettiget skatte-
betaling og boligsikring på baggrund af indtægt på det sociale frikort i 2019, og svaret
vil forholde sig hertil.
Som jeg også svarede i SOU alm. del spm. 232, så er jeg selvfølgelig ærgerlig over at er-
fare, at der er udfordringer med ordningen om socialt frikort, som betyder, at der i
strid med hensigten med ordningen sker modregning i både boligstøtte og skat.
I løbet af 1. halvår af 2020 bliver ordningen evalueret, og vi ser bl.a. nærmere på de
specifikke udfordringer og mulige løsningsforslag ift. problemerne med lønudbetaling.
Indtil da vil løsningerne være meget håndholdte.
Problemerne med boligsikring kan håndteres af kommunen. Dette kan gøres ved, at
kommunen anvender it-løsningen om socialt frikort og det frikortsnummer, som hen-
vendelsen her drejer sig om. I it-løsningen indgår al indtægt via det sociale frikort, og
kommunen kan derfor finde det beløb, der skal fritages for modregning i offentlige
ydelser, herunder boligstøtte.
Mht. problemerne med uberettiget skattebetaling henviser Skatteministeriet til, at
henvendelser vedr. det sociale frikort kan ske via Skattestyrelsens generelle telefon-
sluse til forskud/årsopgørelsesspørgsmål på lige fod med øvrige borgere. Er der behov
for dokumentation kan dokumentation fra it-løsningen om socialt frikort på samme
vis som ved boligstøtte anvendes. Det er muligt for borgere at logge på it-løsningen
ved brug af nem-id. Alternativt kan kommunen logge på it-løsningen, og være behjæl-
pelig med at fremskaffe dokumentation.
Ovenstående løsninger forudsætter selvsagt, at virksomhederne har registreret lønind-
tægten i it-løsningen om socialt frikort, jf. § 4 i lov om forsøg med socialt frikort.
Med venlig hilsen
Astrid Krag