Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2157526_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1679
Doknr.
212392
Dato
03-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 339 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 339:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra NB-Nyt den 5. februar 2020 ”KL punkterer
angreb på kommunernes indkøb af konsulenter” og særligt forholde sig til:
KL´s beskrevne fokus på kommunernes økonomiske incitamenter i brugen af konsu-
lenter på handicapområdet
– KL’s beskrevne tilgang til princippet om ´no-cure-no-pay´
– Om KL’s
brev vil påvirke Ankestyrelsens igangværende undersøgelse af kommuner-
nes brug af konsulenter på handicapområdet?
https://www.nb-nyt.dk/2020/02/05/50146/kl-punkterer-angreb-paa-kommunernes-
indkoeb-af-konsulenter/”
Svar:
Jeg har noteret mig indholdet af det omtalte brev fra KL til Ankestyrelsen, som refere-
res i artiklen fra nb-nyt. Dette er skrevet som et bidrag fra KL til brug for Ankestyrel-
sens vurdering af sagen. Det er efter min opfattelse legitimt for en interesseorganisati-
on som KL, der repræsenterer de kommuner, som er i fokus for Ankestyrelsens under-
søgelse, at fremlægge en egen opfattelse af gældende regler og rammer.
Det vil herefter på helt normal vis være op til Ankestyrelsen at foretage en vurdering af
sagens genstand og oplysningerne i denne. Dette indbefatter således også det omtalte
indlæg fra KL.
Jeg afventer således Ankestyrelsens undersøgelse af sagen. Helt overordnet giver KL’s
brev mig dog anledning til at bemærke, at det er rigtigt, at både den nuværende og
tidligere regeringer sammen med KL har haft et nødvendigt fokus på et effektivt og
gennemsigtigt marked på det specialiserede socialområde, ligesom det er rigtigt, at
kommunerne har en generel forpligtelse til at handle økonomisk ansvarligt.
Som jeg tidligere har bemærket det, er det min opfattelse, at disse fokuspunkter bør
håndteres generelt og ikke ved besparelser i konkrete sager. Netop dette har vi også
aftalt i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2020, hvor det bl.a.
fremgår, at regeringen og KL, som en del af et
nyt fælles samarbejde vil ”…undersøge
kommunernes tildeling (visitation) til konkrete indsatser på det specialiserede vok-
senområde, ligesom parterne vil afdække, om der er behov for at give kommunerne
bedre lovgivningsmæssige rammer for at arbejde forebyggende. Endelig vil parterne
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om ministerens kommentar til artiklen fra NB-Nyt den 5. februar 2020 KL punkterer angreb på kommunernes indkøb af konsulenter, til social- og indenrigsministeren
2157526_0002.png
igangsætte initiativer, der bidrager til at skabe mere gennemsigtighed i takststruktu-
ren.”
KL henviser i den forbindelse til mit svar på SOU alm. del, spm. 189, hvoraf det frem-
går, at ”[d]et er min klare holdning, at de økonomiske
ressourcer, der anvendes på det
sociale område skal anvendes effektivt.” Det står jeg ved. Og jeg står også ved den ef-
terfølgende formulering: ”Det
betyder, at ressourcerne først og fremmest skal gå til
velfærd for borgerne og ikke til private konsulenter. Også af denne grund tager jeg
denne sag dybt alvorligt.”
Om kommunernes forpligtelse til at handle økonomisk ansvarligt kan jeg også henvise
til mit svar på SOU alm. del, spm. 273, hvor sammenhængen mellem denne generelle
forpligtelse og servicelovens formålsbestemmelse beskrives, og hvoraf det fremgår, at
afgørelser efter serviceloven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn,
men at kommunalbestyrelsen aldrig må vælge, udsætte, indstille eller reducere en
indsats alene ud fra økonomiske overvejelser, men skal altid træffe sine afgørelser om
hjælp til en borger med afsæt i en vurdering af borgerens behov.
Efter min opfattelse har private konsulenter ikke bedre grundlag for at kunne balance-
re disse hensyn og have fagligheden i højsædet end kommunerne, og som jeg tidligere
har bemærket, så bliver kommunerne ikke dygtigere ved at overlade opgaven til andre.
Som det fremgår både af min besvarelse af samrådsspørgsmål P i Social- og Inden-
rigsudvalget den 23. januar og af mit svar på SOU alm. del, spm. 276, afventer jeg nu
Ankestyrelsens undersøgelse, hvorefter ministeriet som overordnet tilsynsmyndighed
vil vurdere, hvad Ankestyrelsens undersøgelse giver anledning til.
Hvis konklusionen er, at denne type kontrakter er lovlige, må vi se på, om det kan give
mening at ændre lovgivningen for at regulere kommunernes adgang til at overlade
dele af sagsbehandlingen til private, eller om andre initiativer kan være hensigtsmæs-
sige at sætte i værk.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
SOU alm. del
svar på spm. 189
Bilag 2
SOU alm. del
svar på spm. 273
Bilag 3
SOU alm. del
svar på spm. 276
2