Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2154563_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-2275
Doknr.
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 331 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er genfremsendt den 21. februar 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr.331:
”Lægges
der op til, at kommuner kan hente fremtidige tab på den to-årige kompensa-
tionsordning pga. urigtige oplysninger i uddannelsesstatistikken og på refusionsom-
lægning af de specialiserede områder via skatten efter samme regler som ved det øje-
blikkelige tab på udligning? Spørgsmålet stilles i forbindelse med regeringens udspil
”Råd til velfærd i alle kommuner – mere retfærdig udligning”.
Svar:
I efteråret 2018 foretog Danmarks Statistik en revision af Uddannelsesstatistikken
med nye oplysninger om udlændinges medbragte uddannelse. Tidligere havde disse
udlændinge talt med som personer med uoplyst uddannelse i to udligningskriterier.
Som følge heraf var en række kommuner årligt blevet overkompenseret igennem disse
kriterier. Disse kommuner med tab som følge af revisionen af Uddannelsesstatistikken
fra udmeldingen for 2019 fik en overgangsordning med fuld kompensation i 2019 og
2020. Denne ordning er altså udløbet i 2021.
Fra budget 2018 er der sket en omlægning af konteringen af kommunernes udgifter til
hhv. ældre og voksne med handicap, og det giver en mere præcis opdeling af disse
udgifter. De kommuner, som fik tab ved opdateringen af det aldersbetingede udgifts-
behov med udmeldingen fra 2019, fik tilsvarende en overgangsordning med fuld kom-
pensation i 2019 og 2020. Denne ordning er altså også udløbet i 2021.
De to overgangsordninger i 2019 og 2020 for tab som følge af henholdsvis revision af
uddannelsesstatistik og justering af det aldersbetingede udgiftsbehov udløber og ind-
går derfor ikke i beregningerne af kommunernes konsekvenser af regeringens udspil.
Regeringen foreslår at øge refusionen for særligt dyre sociale indsatser. Forslagene vil
samlet betyde, at flere sager kan blive omfattet af refusionen og nogle af højere refusi-
on end i dag. Den øgede refusion finansieres af kommunerne i fællesskab over bloktil-
skuddet. Den ændrede refusionsordning indgår ligeledes ikke i beregningerne af
kommunernes konsekvenser af regeringens udspil.
I regeringens udspil er muligheden for at øge skatten rettet mod skattestigninger, der
imødegår opgjorte tab ved regeringens udspil.
Dato
25-02-2020
Med venlig hilsen
Astrid Krag