Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2157510_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1555
Doknr.
203540
Dato
03-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 310 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 310:
”Vil ministerens kommentere artiklen ”Rapport viser slet ikke fordele
ved at anbringe
børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør” i Altinget 27. januar 2020, og vil mi-
nisteren især redegøre for,
• hvor mange af de unge, som er talt med i analysen, som er anbragt på grund af kri-
minalitet,
og
• hvor mange af de
unge, som ikke får uddannelse, der er anbragt på grund af krimina-
litet?”
Svar:
Jeg står stadig ved, at resultaterne i den velfærdspolitiske analyse fra Social- og Inden-
rigsministeriet, der ligger til grund for artiklen i Altinget fortæller mig, at vi skal an-
bringe flere børn tidligt. Ud over de resultater, som diskuteres i artiklen
”Rapport viser
slet ikke fordele ved at anbringe børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør”,
pe-
ger en række andre resultater også i retningen af, at børn, der bliver anbragt tidligt,
klarer sig bedre. De resultater vil jeg gennemgå i det følgende.
Den velfærdspolitiske analyse fra Social- og Indenrigsministeriet
1
viser, at tidligere
anbragte børn og unge, som blev anbragt tidligt i barndommen, klarer sig bedre på en
række parametre end tidligere anbragte børn og unge, som blev anbragt sent. De tid-
ligt anbragte børn klarer sig blandt andet bedre i uddannelsessystemet, færre ender i
en ung alder på kontanthjælp og færre har modtaget en strafferetlig dom, end de unge,
som blev anbragt sent. Analysens resultater bakkes op af flere andre undersøgelser:
En analyse af anbragte børn og unges faglige niveau og udvikling i skolen, la-
vet af Social- og Indenrigsministeriet, viser en tydelig sammenhæng mellem
alder ved første anbringelse og elevens resultater ved afgangsprøven i 9. klas-
se. Jo senere anbringelsen er iværksat, desto færre aflægger afgangsprøve i
dansk og matematik, og desto færre får gode karakterer
2
.
Rambølls undersøgelse af anbragte børn og unges trivsel viser en overordnet
tendens til, at jo længere et barn eller ung har været anbragt, des bedre trives
Social- og Indenrigsministeriets Velfærdspolitiske Analyse nr. 23
Hvordan klarer anbragte sig som unge
voksne?
2
Social- og Indenrigsministeriets Social Politiske Redegørelse 2019, kapitel 4: Anbragte børn og unges
faglige niveau og udvikling i skolen.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Rapport viser slet ikke fordele ved at anbringe børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør, til social- og indenrigsministeren
2157510_0002.png
barnet
3
. Dette kan indikere, at en tidlig anbringelse i sig selv har haft en posi-
tiv indvirkning på trivslen, fx ved at barnet eller den unge ikke er kommet i
omfattende mistrivsel inden anbringelsen.
En undersøgelse af forløb op til anbringelser, lavet af Social- og Indenrigsmi-
nisteriet, viser, at mange børn og unge anbringes efter et længere forløb med
forebyggende indsatser og foranstaltninger, og at en stor gruppe børn og unge
er blevet underrettet om adskillige gange i årene op til en anbringelse
4
. Ek-
sempelvis havde en fjerdedel blandt de 12-14-årige, som fik iværksat en an-
bringelse for første gang i 2018, modtaget en forebyggende indsats eller foran-
staltning i alle årene fra 2014 til 2017.
Det peger for mig alt sammen i retning af, at vi bør anbringe flere børn og unge i en
tidligere alder, end vi gør i dag. At en anbringelse ikke skal ses som sidste udvej, men
som en forebyggende indsats mod en dårlig barndom med mistrivsel og større pro-
blemer til følge.
Jeg er opmærksom på, at forskellen på, hvordan de tidligere anbragte børn og unge
klarer sig, også kan være forklaret af andre faktorer end selve alderen på anbringelses-
tidspunktet. Den høje forekomst af kriminalitet blandt de sent anbragte kan eksem-
pelvis hænge sammen med, at en anbringelse uden for hjemmet kan iværksættes som
led i en strafferetlig afgørelse for unge mellem 15 og 17 år, som et alternativ til vare-
tægtsfængsling i et arresthus eller afsoning i et fængsel. De udgør dog samtidig en
meget lille andel af de sent anbragte.
Ser man på hvor mange af de 25-29-årige unge, som indgår i analysen, der blev an-
bragt som led i en strafferetlig afgørelse, drejer det sig om 249 personer ud af de i alt
5.207, som blev anbragt i alderen 15-17 år. Det svarer til knap 5 pct. af de, som blev
anbragt i alderen 15-17 år, jf. tabel 1.
Tabel 1
Anbringelsesgrundlag blandt tidligere anbragte i alderen 25-29 år i 2018 efter alder ved anbringelse
Under 15 år
15-17 år
------------------
Antal
------------------
Anbringelse efter serviceloven
Anbringelse efter strafferetlig afgørelse
10.167
0
4.958
249
-------------------
Pct.
-------------------
Anbragt efter serviceloven
Strafferetlig anbringelse
100
0
95,2
4,8
Anm.: Omfatter alle i alderen 25-29 ultimo 2018, som tidligere har været anbragt uden for hjemmet, og som indgår i befolk-
ningsregistret d. 1. januar 2019. Alderen angiver barnets eller den unges alder på anbringelsestidspunktet ved første
anbringelse. Personer, som i anbringelsesregistret mangler informationer om tidspunkt for iværksat anbringelse, er ikke
med i opgørelsen. Anbringelser efter serviceloven omfatter anbringelser med samtykke efter § 52 stk. 3.7 og anbringel-
ser uden samtykke efter § 58. Strafferetlige anbringelser omfatter anbringelser uden for hjemmet som led i en ungdoms-
sanktion jf. straffelovens § 74a, afsoning jf. straffefuldbyrdelseslovens § 78 stk. 2, og surrogat for varetægtsfængsling jf.
retsplejelovens § 765.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Langt størstedelen af anbringelserne blandt de unge sker altså af socialretlige årsager,
og ikke på baggrund af en strafferetlig afgørelse. Kriminel adfærd hos et barn eller en
ung vil ofte være et tegn på, at barnet eller den unge har behov for særlig støtte. Kom-
3
4
Rambøll (2018). Anbragte børn og unges trivsel 2018.
Social- og Indenrigsministeriets Velfærdspolitiske Analyse nr. 22
Forløb op til en anbringelse.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Rapport viser slet ikke fordele ved at anbringe børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør, til social- og indenrigsministeren
2157510_0003.png
munen kan iværksætte støtte, der kan spænde fra en kontaktperson, støtte i hjemmet
til en anbringelse uden for hjemmet.
Ser man på de kommunale sagsbehandleres angivelse af årsager til en anbringelse
efter serviceloven blandt de unge i analysen, er der relativt få, som blev anbragt på
baggrund af kriminalitet
5
. Ingen af de unge, som blev anbragt inden de fyldte 12 år,
har kriminalitet som en udslagsgivende årsag til anbringelsen. Blandt de, som blev
anbragt i alderen 12-14 år, var det 5 pct. mens det blandt de 15-17-årige var 15 pct., jf.
tabel 2.
Unge, der er anbragt på baggrund af en strafferetlig afgørelse eller kriminel adfærd,
udgør altså en mindre del af statistikken.
Hvis en sagsbehandler har angivet, at kriminalitet hos barnet eller den unge er en ud-
slagsgivende årsag til anbringelsen, betyder det samtidig ikke nødvendigvis, at krimi-
nalitet er den eneste årsag til at anbringe barnet eller den unge uden for hjemmet.
Beslutningen om en anbringelse er en helhedsvurdering af barnet eller den unges situ-
ation og behov for støtte. Det er eksempelvis oplagt, at kriminalitet kan hænge sam-
men med mistrivsel, herunder at forældrene ikke har formået at sikre den tilstrækkeli-
ge omsorg og udvikling for barnet.
Tabel 2
Kommunernes angivelse af årsag til anbringelse af tidligere anbragte i alderen 25-29 år efter alder ved
anbringelse, pct.
Kriminalitet hos barn eller den unge, pct.
0-2 år
3-5 år
6-8 år
9-11 år
12-14 år
15-17 år
0
0
0
0
5
15
Anm.: Omfatter alle i alderen 25-29 ultimo 2018, som tidligere har været anbragt uden for hjemmet, og som indgår i befolknings-
registret d. 1. januar 2019. Alderen angiver barnets eller den unges alder på anbringelsestidspunktet ved første anbringel-
se. Personer, som i anbringelsesregistret mangler informationer om tidspunkt for iværksat anbringelse, er ikke med i opgø-
relsen. Det bemærkes, at kommunerne kan angive mere end én årsag til anbringelsen.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
I forhold til spørgsmålet om, hvor mange af de unge i analysen, der ikke har færdig-
gjort en uddannelse over grundskoleniveau, og som er anbragt på grund af en straffe-
retlig afgørelse, kan jeg oplyse, at det drejer sig om 196 unge. Dette svarer til 2,1 pct. af
de i alt 9.353 unge, som har grundskole eller derunder som højest fuldført uddannelse,
jf. tabel 3.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med kommunernes registrering af årsager til
anbringelse, blandt andet er der for størstedelen af de tidligt anbragte børn og unge i analysen ikke angivet
nogen årsager til anbringelsen. Dette kan skyldes, at der ikke gennem hele perioden har været krav om
registrering og indberetning af anbringelsesårsag.
5
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Rapport viser slet ikke fordele ved at anbringe børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør, til social- og indenrigsministeren
2157510_0004.png
Tabel 3
Anbringelsesgrundlag blandt tidligere anbragte i alderen 25-29 år i 2018 efter uddannelsesniveau
Har gennemført en
ungdomsuddannelse
Har ikke gennemført en
ungdomsuddannelse
-------------------------------
Antal
-------------------------------
Anbragt efter serviceloven
Strafferetligt anbragt
I alt
5.967
54
6.021
9.157
196
9.353
-------------------------------
Pct.
-------------------------------
Anbragt efter serviceloven
Strafferetligt anbragt
I alt
99,1
0,9
100,0
97,9
2,1
100,0
Anm.: Omfatter alle i alderen 25-29 ultimo 2018, som tidligere har været anbragt uden for hjemmet, og som indgår i befolknings-
registret d. 1. januar 2019. Alderen angiver barnets eller den unges alder på anbringelsestidspunktet ved første anbringel-
se. Personer, som i anbringelsesregistret mangler informationer om tidspunkt for iværksat anbringelse, er ikke med i opgø-
relsen.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
4