Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1555
Doknr.
203540
Dato
03-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 310 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 310:
”Vil ministerens kommentere artiklen ”Rapport viser slet ikke fordele
ved at anbringe
børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør” i Altinget 27. januar 2020, og vil mi-
nisteren især redegøre for,
• hvor mange af de unge, som er talt med i analysen, som er anbragt på grund af kri-
minalitet,
og
• hvor mange af de
unge, som ikke får uddannelse, der er anbragt på grund af krimina-
litet?”
Svar:
Jeg står stadig ved, at resultaterne i den velfærdspolitiske analyse fra Social- og Inden-
rigsministeriet, der ligger til grund for artiklen i Altinget fortæller mig, at vi skal an-
bringe flere børn tidligt. Ud over de resultater, som diskuteres i artiklen
”Rapport viser
slet ikke fordele ved at anbringe børn tidligt. Men det synes Astrid Krag den gør”,
pe-
ger en række andre resultater også i retningen af, at børn, der bliver anbragt tidligt,
klarer sig bedre. De resultater vil jeg gennemgå i det følgende.
Den velfærdspolitiske analyse fra Social- og Indenrigsministeriet
1
viser, at tidligere
anbragte børn og unge, som blev anbragt tidligt i barndommen, klarer sig bedre på en
række parametre end tidligere anbragte børn og unge, som blev anbragt sent. De tid-
ligt anbragte børn klarer sig blandt andet bedre i uddannelsessystemet, færre ender i
en ung alder på kontanthjælp og færre har modtaget en strafferetlig dom, end de unge,
som blev anbragt sent. Analysens resultater bakkes op af flere andre undersøgelser:
En analyse af anbragte børn og unges faglige niveau og udvikling i skolen, la-
vet af Social- og Indenrigsministeriet, viser en tydelig sammenhæng mellem
alder ved første anbringelse og elevens resultater ved afgangsprøven i 9. klas-
se. Jo senere anbringelsen er iværksat, desto færre aflægger afgangsprøve i
dansk og matematik, og desto færre får gode karakterer
2
.
Rambølls undersøgelse af anbragte børn og unges trivsel viser en overordnet
tendens til, at jo længere et barn eller ung har været anbragt, des bedre trives
Social- og Indenrigsministeriets Velfærdspolitiske Analyse nr. 23
–
Hvordan klarer anbragte sig som unge
voksne?
2
Social- og Indenrigsministeriets Social Politiske Redegørelse 2019, kapitel 4: Anbragte børn og unges
faglige niveau og udvikling i skolen.
1