Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2213432_0001.png
DELRAPPORT 4:
KORTLÆGNING OG ANALYSE
AF ANSÆTTELSES- OG
ARBEJDSVILKÅR
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
08.06.2020
Confidential
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0002.png
INDHOLD
1. Medarbejdere, ledere og lønninger
2. Merarbejde og flekstid for fuldmægtige omfattet af rådighedsforpligtelse
3. Arbejdstid og fridage for konsulenter og chefer
4. Resultatløn
5. Plustid
6. Særlige fridage og sygefravær
7. Benchmarking af arbejdstid
8. Forslag med henblik på provenuforbedring
Bilag 1: Plustidsaftale for fuldmægtige
3
7
9
11
12
13
14
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0003.png
1. Medarbejdere, ledere og lønninger (1/4)
Ankestyrelsens medarbejdersammensætning er præget af en relativt stor andel jurister/økonomer
MEDARBEJDERSAMMENSÆTNING OG PERSONALEOMSÆTNING
Nedenfor vises nøgletal mht. fordeling af ÅV på personalekategorier i Ankestyrelsen og
et antal andre styrelser/institutioner
som ligner Ankestyrelsen, derved, at de har meget
(klage)sagsbehandling, der for en stor dels vedkommende skal varetages af jurister, e.l.
Blandt disse seks lignende institutioner vurderer vi, at Skatteankestyrelsen er den mest
sammenlignelige med Ankestyrelsen, idet (1) sagsproduktion i form af behandling af
ankesager, dvs. sager som typisk har været behandlet i en tidligere instans, i begge
tilfælde udgør den absolutte kerneforretning for det to institutioner, (2) fordi deres
skala/størrelse er relativt ens, og (3) fordi det kræver specialiserede og i høj grad
juridiske kompetencer at behandle sagerne. Nævnenes Hus ligner også i høj grad
Ankestyrelsen på punkt (1) og (3), men har en noget mindre skala.
Desuden har vi vist gennemsnittet for alle 33 styrelser som helhed, dvs. Ankestyrelsen
sammenlignes på denne og de følgende sider ikke kun med de seks udvalgte
institutioner, men også men gennemsnittet for alle styrelser som helhed
Det fremgår, at Ankestyrelsen har en noget lavere andel af konsulenter (special-
konsulenter i lønramme 35 og chefkonsulenter plus visse chefer i lønramme 36) end
størstedelen af de lignende institutioner, og end statslige styrelser som helhed. Til
gengæld har Ankestyrelsen en relativt større andel af jurister og økonomer indenfor
lønramme 00 end statslige styrelser som helhed og størstedelen af de lignende
institutioner (Ankestyrelsen har med 53 pct. næsten samme andel som den mest
sammenlignelige institution, Skatteankestyrelsen).
Tabel 1. Fordeling af årsværk på personalekategorier i Q4, 2018
Lønramme
Antal
årsværk
Ankestyrelsen
Nævnenes hus
Finanstilsynet
Skatteanke-
styrelsen
Domstols-
styrelsen
Stats-
forvaltningen
Energitilsynet
Gennemsnit for 33
Gennemsnit af
statslige styrelser
33 styrelser
På basis af de gennemførte interviews og datakortlægningen af styrelsen er der ikke
nogen resultater, der indikerer, at Anke-styrelsen kunne drage fordel af, at ændre
grundlæggende på medar-bejdersammensætningen.
Som følge af en betydelig medarbejderomsætning, og om følge af opnormering som led i
merbevillingen, vil Ankestyrelsen skulle håndtere relativt mange unge, uerfarne
medarbejdere. Desuden vil der som følge af alders-/kønssammensætningen til enhver tid
vil være et betydeligt antal medarbejdere på barsels-orlov. Ved udgangen af 2018 var ca.
40 pct. af Ankestyrelsens medarbejdere 34 år eller derunder, og ca. 80 pct. alle
medarbejdere var kvinder.
Figur 1 viser de seneste tal for personaleomsætningen i Ankestyrelsen, de seks lignende
institutioner, og staten som helhed . Ankestyrelsens personale-omsætning er vokset til
ca. 16 pct. per rullende år i 4. kvartal 2018, fra et niveau på ca. 13 pct. per rullende år i
de øvrige kvartaler, men forventes ifølge HR-afdelingen, at kunne nedbringes til dette
niveau igen i løbet af 2019.
Figuren indikerer, at det er et udbredt vilkår for denne type af jurist-tunge
sagsbehandlende institutioner at have en relativt stor personale-omsætning, idet de
fleste af de øvrige seks institutioner faktisk har en større personaleomsætning end
Ankestyrelsen. Hvis Ankestyrelsen atter kan reducere personaleomsætningen til det
normale niveau omkring 13 pct. vil det være på niveau med staten som helhed.
Ankestyrelsen har allerede stor fokus på at fastholde medarbejdere og begrænse
personaleomsætningen, og vi vurderer, at det bør der fortsat være, men at der ikke
umiddelbart er økonomiske potentialer forbundet med yderligere tiltag. Tiltag til øget
medarbejdertiltrækning og
–fastholdelse,
der har karakter af forbedrede ansættelses- og
arbejdsvilkår vil fx have en økonomisk omkostning, der ikke nødvendigvis står mål med
de produktivitetsfordele det giver.
Figur 1. Personaleomsætning i 2018
Energitilsynet
Lønramme 00
38-42
2
2
6
4
3
3
6
2
2
2
1
2
1
1
1
Alle
100
100
100
100
100
100
100
100
Jurister og
Kontor-
økonomer funktionær
53
46
32
52
17
25
52
20
20
12
00
77
72
48
72
64
86
63
35
13
14
27
10
20
7
18
36
6
9
17
12
11
4
12
37
564,5
169,3
324,6
534,0
112,1
420,6
82,9
Statsforvaltningen
12
17
40
9
Skatteankestyrelsen
Domstolsstyrelsen
Finanstilsynet
Nævnenes Hus
Staten
Rullende år Q4 2018
Rullende år Q3 2018
Rullende år Q2 2018
Rullende år Q1 2018
402,3
71
13
11
5
24
22
Ankestyrelsen
Kilde: Forhandlingsdatabasen
Noter: Afvigelser fra 100 pct. total skyldes afrunding
0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
Kilde: ISOLA
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0004.png
1. Medarbejdere, ledere og lønninger (2/4)
Ankestyrelsens lønninger ligger for de fleste stillingskategorier på niveau med eller under lignende institutioner og staten som helhed
GENNEMSNITSLØNNINGER
SAMLET OG OPDELT PÅ PERSONALKATEGORIER
På denne side vises nøgletal mht. samlede gennemsnitslønninger og gennemsnits-
lønninger fordelt på personalekategorier i Ankestyrelsen og lignende andre institutioner,
samt en bredere gruppe af statslige styrelser (33 styrelser i alt).
Det fremgår af Tabel 2, at Ankestyrelsen indenfor flere stillingskategorier har en noget
lavere gennemsnitsløn end de øvrige institutioner og den brede sammenligningsgruppe.
Det skyldes især personalesammensætningen, jf. tabellerne på forudgående side, idet
Ankestyrelsen sammenlignet med de andre institutioner har en vis overvægt af personale
i løngrupper/stillingskategorier, hvor lønniveauet er forholdsvis lavere.
Som det fremgår af Tabel 2, skyldes det også, at Ankestyrelsens gennemsnitslønninger
for de enkelte personalekategorier ligger på niveau med, og i nogle tilfælde lidt lavere,
end de øvrige institutioner.
For jurister og økonomer inden for lønramme 00 ligger Ankestyrelsens lønninger i den
høje ende. Det skyldes, at Ankestyrelsen har et stort antal fuldmægtige med lang
anciennitet, der er motiveret af kerneopgaven
”sagsbehandling”,
og som trives med at
arbejde på fuldmægtigvilkår
Tabel 4 viser således, at den relativt højere gennemsnitsløn for AC jurister og økonomer i
Ankestyrelsen ikke skyldes relativt højere lønninger på de enkelte trin, men at
Ankestyrelsen har relativt flere jurister og økonomer på det højeste trin 8 end lignende
institutioner og statslige styrelser som helhed.
En stor del af de fuldmægtige på trin 8, der har en forholdsvis høj løn, arbejder som
rettergangsfuldmægtige. Der stilles store krav til fuldmægtige, der arbejder som retter-
cccc
Tabel 2. Gennemsnitsløn fordelt på personalekategorier, 4. kvartal 2018 (1.000 kr.)
Lønramme
00
Ankestyrelsen
Nævnenes hus
Finanstilsynet
Skatteankestyrelsen
Domstolsstyrelsen
Statsforvaltningen
Energitilsynet
514
548
494
524
508
468
519
512
35
661
666
702
617
654
635
642
655
36
738
732
906
713
819
728
756
755
37
925
1.034
1.213
966
1.020
967
972
1.005
38-42
1.150
1.212
1.770
1.176
(gr.< 3)
1.717
(gr.< 3)
1.316
Lønramme 00
Jurister og
Kontor-
økonomer funktionærer
538
485
486
482
492
518
539
506
367
369
400
377
421
382
384
407
Ankestyrelsen
Nævnenes hus
Finanstilsynet
Skatteankestyrelsen
Domstolsstyrelsen
Statsforvaltningen
Energitilsynet
Gennemsnit af 33 styrelser
Kilde: Forhandlingsdatabasen
gangsfuldmægtige og kvalifikationskravene modsvarer en samlet løn, der ligger over
det forventelige niveau for fuldmægtige på trin 8. Desuden er det et hensyn at
fastholde og rekruttere sådanne medarbejdere i konkurrence med private.
Ankestyrelsen havde per december 2018 21 fuldmægtige, der løste
rettergangsfuldmægtigopgaver.
c
Tabel 3 Gennemsnitsløn, 4. kvartal 2018 (1.000 kr.)
Heraf
Gennemsnitsløn
inkl. tillæg
Ankestyrelsen
Nævnenes hus
Finanstilsynet
Skatteankestyrelsen
Domstolsstyrelsen
Statsforvaltningen
Energitilsynet
Gennemsnit af 33 styrelser
Kilde: Forhandlingsdatabasen
556
588
672
563
595
501
Pensionstillæg
73
72
90
76
78
65
Faste tillæg
65
56
100
92
96
47
Variable tillæg
40
93
66
19
25
30
580
585
82
78
73
80
38
32
Tabel 4. Fordeling af jurister og økonomer på AC-trin, og gennemsnitsløn (1.000 kr.) per trin
AC-basistrin 4
Årsværk
58,4
32,4
34,6
110,2
9,1
40,7
8,7
Gns.
løn
424
428
427
417
415
429
449
AC-basistrin 5
Årsværk
32,3
9,8
23,9
35,3
0
10,8
7
474
469
Gns.
løn
463
468
498
475
AC-basistrin 6
Årsværk
16,6
9,7
15,3
45
3
0
8
541
Gns.
løn
536
543
518
516
511
AC-basistrin 8
Årsværk
190,4
22,8
22,1
84,1
4,3
51,4
19
Gns.
løn
586
565
587
555
655
597
605
Gennemsnit af 33 styrelser
Kilde: Forhandlingsdatabasen
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0005.png
1. Medarbejdere, ledere og lønninger (3/4)
Ankestyrelsens ledelsesspænd ligger ifølge Ledelseskommissionen i den høje ende, når der sammenlignes med staten som helhed
LEDELSESSPÆND
Vi har opgjort det aktuelle ledelsesspænd i Ankestyrelsen, jf. tabel 1 nedenfor.
Ankestyrelsen har i løbet af 2018 udvidet ledelsesgruppen med flere souschefer for at
mindske det meget store ledelsesspænd som flere af kontorcheferne i LR37 havde.
Tabel 5. Ledelsesspænd i Ankestyrelsen, 1. december 2018
Kontor
Administration, Aalborg
Intern service
Digitalisering
Ledelse og Økonomi
HR
Læring
Analyse
Gns. for kontorer med
støtteopgaver
Forvaltnings- og Sektortilsynet
Kommunalret
Børn & Familie 4
Børn & Familie 1
Børn & Familie 2
De nye souschefer skal understøtte kontorcheferne med ledelses- og styrings-
opgaverne i produktionskontorerne, så der opnås et mere håndterbart ledelsesspænd.
I forbindelse med Ledelseskommissionens spørgeskemaundersøgelse er ledelses-
spændet, defineret som det gennemsnitlige antal medarbejdere per nærmeste direkte
leder (eller sagt på en måde: det gennemsnitlige antal medarbejdere som hver leder
holder MUS/LUS samtaler med) blevet opgjort for hele den offentlige sektor, jf. Figur 2
nedenfor. For staten ligger gennemsnittet på 15 medarbejdere per nærmeste direkte
leder. Det tilsvarende tal for Ankestyrelsen er 29 medarbejdere per nærmeste leder, jf.
tabel 5. I Ankestyrelsen er det således kontorchefen, som er personaleleder og dermed
den nærmeste leder for alle medarbejdere. Det er kontorchefen, som skal holde MUS-
samtaler (souschef kan dog deltage efter aftale). Souschef og teamleder er i denne
henseende udelukkende støttefunktion til chefen.
Ledelseskommissionen
anbefaler i øvrigt, at
mindske ledelsesspæn-
det til væsentligt under
30 i en række drifts-
mæssige situationer og
sammenhænge.
Disse
sammenhænge
matcher de faglige pro-
duktionskontorer i Anke-
styrelsen, hvor der både
er behov for intensiv, tæt
driftsstyring, og deling af
personaleledelsen for de
typisk 30-45 medarbej-
dere som kontorerne
hver især omfatter.
Det er ikke muligt at få
adgang til værdien for de
6 lignende institutioner,
da data fra Ledelses-
kommissionen er anony-
misererede.
Men på næste side har
vi opgjort medarbejder-
ledelse-forholdstal for de
lignende
ud
fra
forhandlings-databasen.
5
Antal
medarbejdere i
kontor
80
8
22
23
13
13
12
24,4
16
18
29
31
33
Antal
medarbejdere
per kontorchef
80
8
22
23
13
13
12
24,4
16
18
29
31
33
Souschef
(LR 36)
1
0
1
1
1
0
0
0,6
1
1
1
1
1
Antal
medarbejdere
per kt.chef +
souschef
40
8
11
11,5
6,5
13
12
14,6
8
9
14,5
15,5
16,5
Figur 2. Ledelsesspænd i den offentlige sektor
Beskæftigelse 1
Beskæftigelse 2
Beskæftigelse 3
Social 1
Social 4
Social 2
Social 3
Arbejdsskade 3
Arbejdsskade 2
Arbejdsskade 1
Gns. for fagkontorer
28
34
41
29
22
46
30
32
37
41
31,1
28
34
41
29
22
46
30
32
37
41
31,1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
14
17
20,5
29
11
23
15
16
18,5
20,5
16,6
GNS. ALLE KONTORER
Kilde: HR-data, Ankestyrelsen
29,0
29,0
15,9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0006.png
1. Medarbejdere, ledere og lønninger (4/4)
Ankestyrelsens generelle ledelsesspænd forekommer heller ikke lavt set i forhold til de lignende institutioner
LEDELSESSPÆND (fortsat)
For de lignende institutioner er det
som nævnt på forrige side
ikke muligt at få de
tilsvarende data for det gennemsnitlige antal medarbejdere per nærmeste direkte leder
(det gennemsnitlige antal medarbejdere som hver leder holder MUS/LUS samtaler med),
men mindre dette indsamles via en interviewrunde.
Generelt finder vi, ligesom Ledelseskommissionen, at det er vanskeligt at konkludere på
sammenligninger af ledelsesspænd på tværs af institutioner, fordi et passende ledelses-
spænd afhænger af de konkrete opgaver, som de enkelte kontorer/enheder skal
varetage. .
Sammenligninger af det totale ledelsesspænd har derfor mest karakter af et tjek af, om
institutionerne ligger indenfor normalområdet, og det er i dette lys, af data på denne og
forudgående side bør tolkes.
På basis af forskellige træk fra forhandlingsdatabasen er det muligt at opgøre mængden
af ledere på kontorchef-niveau, der har titel enten af kontorchef, ankechef, HR-chef,
sekretariatschef, mv., og mængden af ledere under kontorchef-niveau, som har titel
enten af souschef, funktionsleder eller teamleder. Chefkonsulenter som ikke har en af
disse ledelsestitler tæller således ikke med som ledere, men som højtlønnede
specialister.
Dermed kan der opgøres to ratio for de lignende institutioner (bortset fra Domstols-
styrelsen, der han en anden ledelsesstruktur, idet dommere, retsassesorer, mv. i de
lokale domstole ikke er underlagt lokal ledelse af kontorchefer eller lignende):
Tabel 6. Antal ledere og medarbejder-leder ratio, Q4, 2018
Total
antal ÅV
Ankestyrelsen
Nævnenes hus
Finanstilsynet
564,5
169,3
324,6
534
420,6
82,9
Antal sous-
chefer og
funktions-/
teamledere
17,8
1
1
1,1
6
0
Ratio 2:
Antal chefer Antal chefer
Ratio 1:
medarbejdere
på kt.chef- over kt.chef- medarbejdere
per chef (op til
niveau
niveau
per kt.chef
og med kt.chef)
18
3,7
19,8
22,6
12,8
4,9
4,9
3
5
7
3
3,8
30,1
43,9
15,1
22,3
31,6
15,1
14,6
34,4
14,4
21,2
21,2
15,1
Den første ratio er antal underordnede medarbejdere per kontorchef, eller chef på
tilsvarende niveau. Her ligger Ankestyrelsen i den høje ende mht. ledelsesspænd
sammen med Statsforvaltningen og Nævnenes Hus.
Den anden ratio er antal underordnede medarbejdere per alle chefer op til og med
kontorchef-niveau, dvs. både kontorchefer og lignende, souscheter, funktionsledere
og teamledere tæller med som chefer her. Her ligger Ankestyrelsen i den lave ende
mht. ledelsesspænd sammen med Finanstilsynet og Energitilsynet.
Hvis man sammenligner med den mest sammenlignelig institution, som efter vores
opfattelse er Skatteankestyrelsen (jf. side 3), så ligger Ankestyrelsen enten højere eller
lavere mht. ledelsesspænd alt efter, at der anvendes ratio 1 eller ratio 2. At Anke-
styrelsen ligger højere mht. ratio 2, skyldes primært at Skatteankestyrelsen har relativt
flere chefkonsulenter som konsekvent ikke har nogen formel ledelsestitel, men som
formentlig alligevel spiller en vis rolle i at understøtte kontorcheferne ledelsesmæssigt.
Efter hvad vi har fået oplyst gælder det for såvel Ankestyrelsen som Skatteankestyrelsen,
at nærmeste direkte leder som man holder MUS/LUS-samtaler med, er lederen på
kontorchefniveau. Det betyder, at Ankestyrelsen har et større ledelsesspænd end
Skatteankestyrelsen ifølge Ledelseskommissionens definition af ledelsesspænd.
På basis af data og begrundelser på denne og forudgående side vurderer vi, at
Ankestyrelsen generelt har et passende ledelsesspænd, og at det ikke bør øges for
produktionskontorerne.
Ledelsesspændet Ankestyrelsen ligger dog i den lave ende for enkelte kontorer, der
udfører tværgående støttefunktioner (HR, læring og analyse). Dette ses også i visse,
men langt fra alle, tilsvarende institutioner, og en vurdering af, hvor vidt det er passede,
vil kræve en nærmere analyse.
Det bemærkes, at chefen for Intern Service ikke er en del af chefgruppen. Chefen
refererer til kontorchefen for LØK
og ikke til direktionen. Desuden er den pågældende
indplaceret på en HK overenskomst, som giver mulighed for personaleansvar.
Skatteanke-
styrelsen
Statsforvaltningen
Energitilsynet
Kilde: Forhandlingsdatabasen
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0007.png
2. Merarbejde og flekstid for fuldmægtige omfattet af rådighedsforpligtelse (1/2)
Ankestyrelsens fuldmægtige blev i gennemsnit pålagt 3,8 timers merarbejde per kvartal i 2018
MERARBEJDE OG FLEKSTID
Ankestyrelsen havde ved udgangen af 2018 ansat ca. 292 årsværk som fuldmægtige
med rådighedstillæg. Rådighedstillægget ydes som betaling for, at fuldmægtigene skal
stå til rådighed og for merarbejde i op til 20 timer i kvartalet. Merarbejde er i AC-
overenskomsten defineret som arbejde ud over den almindelige arbejdstid, der enten er
pålagt eller som har været en forudsætning for en forsvarlig varetagelse af tjenesten.
Hvis merarbejdet væsentligt overstiger 20 timer ved et kvartals udløb honoreres det 1:1,5
i form af afspadsering eller kontaktbetaling, hvis merarbejdet kan godkendes af chefen.
Kontantudbetalingen kræver, at det er godkendt af vicedirektøren på det pågældende
område. I Ankestyrelsen er det aftalt, at merarbejdet anses for væsentligt, hvis det
overstiger 28 timer i et kvartal. I de fleste andre statslige institutioner udbetales tillægget
normalt allerede fra første time over 20 timers merarbejde.
Merarbejde indgår ikke i fleksregnskabet, og medarbejderen kan dermed pålægges
merarbejde, selvom han/hun har optjent flekstid. Omvendt behøver rådighedsforpligtel-
sen ikke at være opfyldt for, at der kan optjenes flekstid. Der kan overføres op til 30
timers flekstid mellem kvartaler. Flekstimer udover 30 timer per kvartal bortfalder uden
kompensation. På næste side er medtaget en oversigt over antallet af flekstimer, som er
nedskrevet i 2017 og 2018, fordi de overstiger grænsen på 30 timer per kvartal.
Ankestyrelsen har i længere tid arbejdet på at afvikle en stor sagspukkel, og på at
nedbringe sagsbehandlingstiderne til et rimeligt niveau, hvilket forventes realiseret i løbet
af 2020. På den baggrund har der været et betydeligt og velbegrundet behov for at gøre
brug af muligheden for at pålægge medarbejderne merarbejde.
På basis af data modtaget fra Ankestyrelsen vedrørende de enkelte fuldmægtiges
samlede merarbejde per kvartal i 2018 (se Tabel 7 øverst t.h.), må det dog umiddelbart
konstateres, at mængden af merarbejde samlet set har været relativt begrænset i 2018
med undtagelse af 2. kvartal hvor der har været et relativt stort omfang af merarbejde.
Vi vurderer umiddelbart, at en gennemsnitlig udnyttelse på 3,8 ud af de 20 timers
rådighedsforpligtelse per kvartal per fuldmægtig er lav set i forhold til de muligheder og
behov Ankestyrelsen har for at udnytte mere af den arbejdskraft, der er betalt for gennem
rådighedstillægget. Det ligger også relativt lavt i forhold til, hvad vi har set i de andre
styrelser, hvor vi har analyseret udnyttelsen af rådighedsforpligtelsen
Ganske vist må der ikke planlægges systematisk med fuld udnyttelse af rådighedsforplig-
telsen, så den ugentlige arbejdstid kommer til at ligge på et fast højere niveau. Mer-
arbejdet skal desuden være drevet af særlige behov. Det er vores opfattelse, at der
allerede på baggrund af de sagspukler, der skal afvikles har været, og ud fra andre
hensyn til den løbende produktionsstyring fortsat vil være, et sådant behov i sagsbe-
handlingskontorerne og de vigtigste støttefunktioner.
Vi har opgjort forskellen i merarbejde på tværs af kontorer, jf. Tabel 8 nedenfor. Den
viser, at fuldmægtige i Børn & Familiekontorerne pålægges meget lidt merarbejde, mens
der til gengæld er relativt mange på plustid i disse kontorer (se s. 12) For de øvrige fag-
….
Tabel 7. Opgørelse af merarbejde for Ankestyrelsens fuldmægtige i 2018
Merarbejdstimer for fuldmægtige
Timer i alt
Q1 ,2018
Q2, 2018
Q3 ,2018
171,3
4057,1
88,6
Timer ud
over 20 timer
0,0
1895,7
78,9
Timer per årsværk, Timer per årsværk,
alle timer
>20 timer
0,6
13,9
0,3
0,0
6,5
0,3
Q4, 2018
Gns. per kvartal 2018
107,8
1106,2
95,2
517,5
0,4
3,8
0,3
1,8
Tabellen er ekskl. 326 nedskrevne flekstimer i 2018, jf. tabel 9 på næste side
kontorer ligger gns. per kvartal mellem 3,3 og 7,5 timers merarbejde per medarbejder,
hvilket muligvis kunne øges med 25-50 pct., om end det konkret bør afvejes, om
medarbejderne i kontorerne kan klare en øget belastning.
Tabel 8. Merarbejde per kvartal per medarbejder for 2018, opdelt på kontorer
Merarbejdstimer for fuldmægtige
Timer per
årsværk, >20
timer
0,8
0,9
0,0
0,0
0,0
1,6
0,4
3,6
0,1
0,4
4,9
5,1
1,1
3,0
4,9
2,5
0,0
7
Kontor
230 Digitalisering
250 HR
280 Læring
350 Forvaltnings- og Sektortilsynet
360 Kommunalret
410 Børn & Familie 4
420 Børn & Familie 1
510 Beskæftigelse 1
520 Beskæftigelse 2
530 Beskæftigelse 3
610 Social 1
611 Social 4
620 Social 2
630 Social 3
710 Arbejdsskade 2
720 Arbejdsskade 1
740 Arbejdsskade 3
Timer i alt
12,9
21,3
16,8
26,5
10,7
13,5
6,8
112,0
72,4
117,7
151,8
79,8
135,1
88,1
87,0
134,1
19,8
Timer ud
over 20 timer
4,0
2,8
0,0
0,0
0,0
26,8
7,1
54,5
3,1
10,5
99,5
69,1
32,3
54,1
106,9
46,9
0,0
Timer per årsværk,
alle timer
2,6
7,1
1,7
2,9
1,6
0,8
0,4
7,5
3,3
4,5
7,4
5,9
4,7
4,8
4,0
7,1
1,0
Kilde til Tabel 7 og 8: HR-data fra Ankestyrelsen
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0008.png
2. Merarbejde og flekstid for fuldmægtige omfattet af rådighedsforpligtelse (2/2)
Ankestyrelsens fuldmægtige fik i 2017 nedskrevet deres flekskonti med godt 700 timer og i 2018 med godt 300 timer
MERARBEJDE OG FLEKSTID (fortsat)
Tabellen nedenfor viser hvor mange flekstimer, der er nedskrevet i 2017 og 2018, fordi
de overstiger grænsen på 30 timer per kvartal. Det drejer sig om i alt 714 timer for 2017
hhv. 326 timer for 2018 for almindelige fuldmægtige. For rettergangsfuldmægtige, som
ikke indgår i tabellen er det tilsvarende tal 66 timer hhv. 27 timer.
Som nævnt indgår medarbejde ikke i fleksregnskabet, og der bliver derfor ikke ydet
dobbelthonorering for merarbejdet, men flekstimer kan optjenes, selvom rådigheds-
forpligtelsen ikke er fuldt udnyttet
Tabel 9. Nedskrevne flekstimer for fuldmægtige ekskl. rettergangsfuldmægtige
Kontor
Adm. Aalborg
ASK 1
ASK 2
ASK 3
BESK 1
BESK 2
BESK 3
BØF 1
BØF 2
BØF 3
BØF 4
SOC 1
SOC 2
SOC 3
SOC 4
Digi
Intern Service
LØK
HR
Analyse
Tilsyn
Kommunalret
2,5
22,4
36,2
25,2
11,1
6,4
2,1
39,1
9,5
0,0
18,3
19,3
4,5
6,5
21,3
0,3
13,0
0,4
3,2
1,1
41,5
15,1
0,3
19,2
2,3
84,2
12,3
9,2
28,4
14,4
70,2
59,5
0,6
22,4
15,4
13,3
16,3
6,2
31,5
13,3
7,5
18,4
25,5
5,6
36,6
4,2
0,1
15,0
0,5
6,2
57,1
1,5
58,3
0,3
7,1
43,1
3,2
2,6
23,5
20,3
8,3
0,1
4,5
3,0
0,5
21,6
1,1
0,2
2,6
Q4,
2016
4,2
Q1,
2017
1,6
5,1
0,1
7,0
4,2
3,4
6,1
1,0
20,5
Q2,
2017
11,4
Q3,
2017
0,1
Q4,
2017
23,3
Q1,
2018
3,1
2,4
Q2,
2018
Q3,
2018
Q4,
2018
I alt
164,0
254,1
156,5
215,2
88,2
134,1
15,4
151,1
25,0
Note: Opgørelsen er forskudt, således fx Q4 2016 svarer til nedskrevet fleks per 31.01 2017 og q1 2017 svarer til
nedskrevet fleks per 30.04 2018.
Kilde: HR-data fra Ankestyrelsen
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0009.png
3. Arbejdstid og fridage for konsulenter og chefer (1/2)
Ankestyrelsen havde ved udgangen af 2018 103 konsulenter i lønramme 35-36 (95
fuldtidsstillinger), der fordeler sig mellem ca. 1/3 chefkonsulenter og ca. 2/3
specialkonsulenter. Konsulenter er ansat på vilkår om ingen højeste tjenestetid.
Ankestyrelsen har afskaffet flekstidsordningen for konsulenter.
Konsulenterne kan som alternativ til de ordinært gældende vilkår vælge en af
nedenstående ordninger:
En 38-6-ordning, hvor der gives 6 ekstra fridage per år som kompensation for 1 times
forøgelse af den ugentlige arbejdstid (18 er aktuelt på ordningen, mens 16 var det i
2018)
En 39-11-ordning, hvor der gives 11 ekstra fridage per år som kompensation for 2
timers forøgelse af den ugentlige arbejdstid (77 er på ordningen pt., mens 60 var det
i 2018)
Ankestyrelsens konsulenter kan vælge en 38-6 eller 39-11
ordning som kompensation for ”ingen højeste tjenestetid”
Samlet set er det konsulenterne og souscheferne på 39-11 ordningen, der leverer flest
arbejdstimer per år, selv om de har flere fridage end de øvrige. De konsulenter, der er
på ordinære vilkår, har den laveste arbejdstid
ca. to timer færre per uge en de der er
på 39-11 ordningen og ca. �½ time mindre per uge end de, der er på 38-6 ordningen.
Det er ikke muligt at korrigere for konsulenter og souschefer, der er skiftet fra andre
stillinger i løbet af året, eller som har været midlertidigt fraværende. Vi har dog foretaget
forholdsmæssig korrektion for de konsulenter og souschefer, der først er blevet ansat i
løbet af året.
Alternativ beregning
Som en ekstra vinkel på arbejdstiden, har vi derfor gennemført en alternativ beregning af
alle medarbejdergruppers registrerede timer (eksklusive ferie- og fridage), hvor vi desuden
har taget de ansatte ud, der har haft en ansættelsesgrad på mindre end 0,9 eller over 1,1
(dem der er på 42 timers plustid) i 2018. Resultatet fremgår af Tabel 11. Den viser samme
billede med, at der i gennemsnit leveres flest ekstra timer af dem, der er på 39-11
ordningen. Når de leverede timer fordeles over 44,4 uger bliver det muligt at sammenligne
på tværs af stillingskategorier. Det fremgår, at konsulentgrupperne reelt leverer mellem
37,7 og 38,9 timer per uge i gennemsnit, hvilket er nogenlunde på niveau med de to
grupper fuldmægtige, der leverer mellem 38 og 38,8 timer per uge.
Eftersom konsulenter ikke har nogen højeste tjenestetid og normalt forventes at levere flere
timer end de lavere lønnede grupper, synes de leverede timer at ligge i den lave ende af,
hvad vi normalt ser for konsulenter.
Tabel 11. Leverede timer på stillingskategorier (jf. Mtid)
Arbejdstimer per uge …
Stillingskategori
Registrerede timer per år
… fordelt over 44,4 uger
… i uger med arbejde
Desuden har Ankestyrelsen 19 souschefer i lønramme 36, som kan vælge mellem en
38-6- og 39-11 ordning. Alle øvrige chefer fra lønramme 37 og op er på 39-11-
ordningen.
Konsulenterne kan ikke afholde deres ekstra konsulentfridage (6 eller 11) før de har
afholdt ferie. Chefernes aftaler ligner konsulenternes mht. ekstra fridage, men cheferne
skal dog kun have planlagt at afholde ferie før de kan afholde deres ekstra cheffridage.
Implement har på baggrund af data fra Ankestyrelsens HR-afdeling, der har opgjort en
2018-saldo for de enkelte konsulenters og souschefers leverede arbejdstimer udover en
37/38/39 timers norm, foretaget en opgørelse af hvor mange arbejdstimer der i
gennemsnit leveres på de respektive ordninger, jf. tabel 10 nedenfor
Det ses, at konsulenter og souschefer på 39-11 ordningen i gennemsnit leverer godt to
timer mere per uge end de 39 timer i de uger, hvor de arbejder. Det tilsvarende tal for
de, der er på 28-6 ordningen er knap én time ud over ugenormen i gennemsnit.
Konsulenter på ordinære vilkår leverer ca. ¼ time per uge udover normen på 37 timer.
Tabel 10. Leverede timer i 2018 for konsulenter og souschefer (jf. saldi)
Arbejdstimer per uge…
Ordning
Konsulent
Konsulent 38-6
Konsulent 39-11
Souschef 38-6
Souchef 39-11
Antal
Uge-
medarbejdere norm
8
16
60
4
14
37
38
39
38
39
Arbejdsuger
… i uger
per år
med arbejde
44,4
43,2
42,2
43,2
42,2
37,3
38,9
41,2
38,9
42,0
… fordelt over
44,4 uger
37,3
37,8
39,2
37,8
40,0
Arbejdstimer per år
Leveret
i alt
1.654
1.679
1.740
1.678
1.770
Ekstra ud
over norm
11,0
37,4
94,5
36,5
124,4
AC-fuldmægtig
Rettergangsfuldmægtig
Konsulent
Konsulent 38-6
Konsulent 39-11
Souschef 38-6
Souschef 39-11
Chef 39-11
Kilde: Mtid
1.686
1.721
1.674
1.662
1.725
38,0
38,8
37,7
37,4
38,9
39,3
40,1
39,8
37,7
38,5
40,9
40,3
42,2
41,9
1.743
1.779
1.769
Note: De faktisk registrerede timetal (jf. tabel 11) afviger dog en smule fra, hvad der kan udregnes på
basis af de modtagne saldi (jf. tabel 10, men forskellene er ikke store og skyldes formentlig
primært vandringer mellem stillinger samt de afgræsninger vi har foretaget i tabel 11.
Kilde: Ankestyrelsens saldoopgørelser på konsulenters arbejde i 2018 udover deres respektive normer
Note: Antal arbejdsuger er opgjort som 252 arbejdsdage minus 6 ugers ferie minus evt. ekstra konsulent-/cheffridage
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0010.png
3. Arbejdstid og fridage for konsulenter og chefer (2/2)
Ud af de 74 konsulenter og souschefer på 39-11 ordningen, havde 31 en faktisk arbejdstid på mindst 2 timer ud over ugenormen i 2018
Figur 3-5. Afvigelse (timer per uge) mellem faktisk arbejdstid og arbejdstidsnorm på
medarbejderniveau
I figurerne til højre har vi
som uddybning data bag tabel 10 på forudgående side
vist
spredningen mht., hvor meget de enkelte konsulenter og souschefer (ifølge de modtagne
saldoopgørelser) ligger over/under de aftalte 37, 38 og 39 timer
For de 74 konsulenter og souschefer på 39-11, hvor der er opgjort saldo for 2018,
overholdt alle på nær 1 ugenormen på 39 timer, 18 leverede mellem 0-1 timer over
ugenormen, 23 leverede mellem 1-2 timer over, 20 leverede mellem 2-4 timer over, 8
leverede mellem 4-8 timer over og 3 leverede mere end 8 timer over ugenormen..
12
Figur 3. Konsulenter og souschefer på 39-11 ordning
10
8
6
4
2
0
Medarbejdere i sorteret rækkefølge
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
Figur 4. Konsulenter og souschefer på 38-6 ordning
For de 20 konsulenter og souschefer på 38-6, hvor der er opgjort saldo for 2018, var der
4 der ikke helt nåede op på ugenormen, 8 leverede mellem 0-1 timer over ugenormen, 5
leverede mellem 1-2 timer over, og 3 leverede mellem 2-3 timer over ugenormen.
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
Figur 5. Øvrige konsulenter
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0011.png
4. Resultatløn
Ankestyrelsen benyttede resultatløn til ekstra produktion af sager som et væsentligt instrument til at øge produktionen i 2018
RESULTATLØN
Ankestyrelsen benytter resultatlønsaftaler som et ekstra instrument til at øge
produktionen. Styrelsens erfaring er, at der på resultatlønsaftaler kan laves mange sager
relativ billigt. Det forhold, at der er frivilligt, betyder, at det ikke er nødvendigt at forholde
sig til regler om merarbejde, og det fremmer motivationen. Resultatlønsaftalerne indgås
kun med medarbejdere, der når deres almindelige sagsbehandlingsmål. Ankestyrelsen
har med ordningen sikret sig, at det kun er de mest selvkørende medarbejdere, der kan
være en del af ordningen, da det er sager, der laves i fritiden. Der er derfor ikke adgang
til samme kollegasparring og anden sagsstøtte mv., som der ellers vil være i normal
sagsbehandlingssituation.
Timerne forbrugt i fritiden på resultatlønaftaler registreres ikke i Mtid, og honoreringen
sker til den fastsatte stykpris uanset det faktisk timeforbrug på behandling af sagerne.
Af Tabel 12 fremgår omfanget af de indgåede resultatlønsaftaler for 2018 samt de
anvendte stykpriser per sag.
Tabel 12. Oversigt over resultatløn-aftaler med medarbejdere på sagsbehandling i 2018
Honorering per sag (1.000 kr.)
Kontor
ADM
ASK1-3
BØF2
BESK3
SOC1
SOC3
SOC4
SOC2
BESK1
BØF4
KOM
Total
Antal
medarbejdere
8
25
3
17
16
6
7
7
14
9
5
117
Antal
sager
810
559
90
300
160
51
120
142
132
82
60
2.506
Samlet honorering
(1.000 kr.)
60,7
1.255,6
126
450
240
127
108
131,4
185,6
174,8
75
2.934,7
Resultatløn
75
1.600/2.000/3.200
1.400
1.500
1.500
2.500
900
900/1.500
1.406
700/1.200
1.500
Normal drift
-
2.778
-
2.391
3.957
2.736
2.489
2.477
-
2.015
3.846
I 2018 blev indgået aftaler for knap 3 mio. kr. med 117 sagsbehandlere om behandlingen
af i alt 2.506 ekstra sager. Dette er dog ikke ensbetydende med, at alle 2.506 sager rent
faktisk blev afgjort i 2018. Data for public 360 indikerer således, at antal afgjorte sager på
resultatløn i 2018 afviger er smule fra opgørelsen i Tabel 12, hvilket må betyde, at nogle
sager først er blevet afgjort i 2019 (eller er blevet ført tilbage til den almindelige
sagsbehandling).
Stykpriserne som sagerne blev honoreret til var i alle tilfælde lavere
og ofte betydeligt
lavere
end den stykpris, der ville gælde, hvis man omregner fra de normale
produktivitetsmål. I flere tilfælde har Ankestyrelsen således fået sagerne på resultatløn
behandlet helt ned til omkring halv pris af i forhold til den gennemsnitlige produktionstid,
der i normalt forudsættes at medgå til behandle sagerne. derudover har Ankestyrelsen
også sparet de overheadomkostninger, det ville kræve, hvis der som alternativ skulle
ansættes flere medarbejdere i driften til at behandle sagerne.
Resultatlønsaftalerne er derfor som udgangspunkt et fordelagtigt instrument mht. at spare
på Ankestyrelsens produktionsomkostninger.
Den relativt store forskel på den forudsatte produktivitet på resultatlønsaftalerne vs. i den
normale drift er bemærkelsesværdig, men også svær at forholde sig til, idet der er tale om
relativt mange sager, der udtages til resultatløn, hvor der ikke måles på det faktiske
tidsforbrug på sagerne. Samtidig er det også en relativt stor del af styrelsens
sagsbehandlere (117
omkring 30 pct.), der i 2018 har behandlet sager på resultatløn.
Når der på denne måde er to sideløbende spor i sagsbehandlingen
ét i den normale
drift, hvor der registreres tidsforbrug og ét i regi af resultatløn, hvor der ikke registreres
tidsforbrug
bliver det vanskeligt at opgøre den reelle produktivitet.
Hvis sagsbehandlerne på resultatløn rent faktisk formår at producere sagerne så meget
hurtigere som den relativt lavere honorering af resultatlønssagerne tilsiger, kunne det
indikere, at der er muligheder for at forhøje produktivitetsmålene for den almindelige drift
ved at styrke de enkelte sagsbehandleres rammer og betingelser for at kunne at
koncentrere sig om sagsbehandlingsopgaverne..
Kilde: Resultatlønsaftaler og resultatlønsudbetalinger for Ankestyrelsens respektive kontorer
Note*: ”Almindelig honorering per sag ” er baseret på den realiserede produktivitet (4. kvartal 17 –
3. kvartal 18)
og kan afspejle gennemsnit af produktiviteten på flere sagstyper i samme kontor, hvorfor sammenligningen med
”Resultatløn-honorering per sag” skal tages med forbehold. ”Almindelig honorering per sag” er kun baseret på løn
(AC basisløntrin 8
550.000 kr.) og forudsat produktivitetsmål og inkluderer derned ikke overhead.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0012.png
5. Plustid
Plustidsaftaler blev benyttet i et omfang, der omfattede 13,3 ÅV i 2018, men tegner til at være for nedadgående i 2019
PLUSTID
Ankestyrelsen benytter også plustidsaftaler for en mindre del af medarbejderne. For
nærværende er der mulighed for enten en 40-timers eller en 42-timers plustidsaftale.
Som det fremgår af Tabel 12 og den opsummerende Figur 5 har brugen af plustids-
aftaler haft et samlet omfang, der omfatter 13,3 årsværk, heraf 6,5 årsværk på 40 timer
og 6,8 årsværk på 42 timer i 2018. Det svarer til en ekstra kapacitet på 3-5 timer i lidt
over 44 arbejdsuger for hver af de 13,3 årsværk, hvilket i alt giver knap 2.400 ekstra
timer. Plustid er indtil videre indskrænket til at omfatte 5,4 årsværk i 2019. som giver
knap 1.100 ekstra timer.
Samlet set har 25 forskellige fuldmægtige siden 2017 haft 30 plustidsaftaler, der
strækker sig mellem få måneder op til et par år. Der er også 2 konsulenter, der har
været på plustidsaftaler, men kun til og med februar 2018. Siden marts 2018 har der ikke
været nogen konsulenter på plustidsaftaler, og det er ikke længere muligt. BØF 4 er det
kontor i styrelsen, der har gjort mest brug af plustid.
Målt i årsværk var lidt over halvdelen og plustidsmedarbejderne i 2018 på en 42-timers-
aftale (inkl. en enkelt, der var et par måneder på den nu afskaffede 44-itmers plustid). I
2019 er det indtil videre ca. 2/3 af de omfattede medarbejdere, der er på en 42-timers-
aftale.
Figur 5. Samlet antal årsværk på plustidsaftaler 2017-2019
8,0
7,0
6,0
5,0
Tabel 12. Liste over medarbejdere i Ankestyrelsen på plustid for perioden 2017-19
Medarbejder
Fuldmægtig 1
Kontor
Adm.
Tidligere
ugenorm
37
Ny
ugenorm
40
Fra hvornår?
01-09-2017
Til hvornår?
31-08-2018
Fuldmægtig 2
Fuldmægtig 3**
Fuldmægtig 4
Fuldmægtig 5
Fuldmægtig 6****
Adm.
BESK 3
BESK 3
BØF 4
BØF 4
37
37
37
37
37
40
40
40
40
40
01-08-2018
01-09-2017
01-09-2017
01-09-2017
01-11-2017
31-01-2019
28-02-2018
28-02-2019
28-02-2019
31-12-2018
Fuldmægtig 6****
Fuldmægtig 7
Fuldmægtig 8
Fuldmægtig 9
Fuldmægtig 10***
BØF 4
BØF 4
BØF4
Ligebeh.
LØK
37
37
37
37
37
40
40
40
40
40
01-03-2019
01-04-2018
01-08-2018
01-05-2018
01-11-2017
30-08-2019
30-09-2018
31-07-2019
31-10-2018
28-02-2018
Fuldmægtig 11
Fuldmægtig 12*****
Fuldmægtig 13
Fuldmægtig 14
Fuldmægtig 15*
Psykolognævnet
Psykolognævnet
Adm.
Adm.
ASK 1
37
37
37
37
37
40
40
42
42
42
01-05-2018
01-05-2018
01-09-2017
01-03-2018
01-01-2018
31-10-2018
30-06-2018
31-08-2018
28-02-2019
28-02-2018
Fuldmægtig 15 *
Fuldmægtig 16
Fuldmægtig 3**
Fuldmægtig 17
Fuldmægtig 18
ASK1
BESK 3
BESK 3
BØF 4
BØF 4
37
37
37
37
37
42
42
42
42
42
01-07-2018
01-01-2018
01-03-2018
01-10-2018
01-10-2018
31-12-2018
29-02-2020
31-08-2018
31-12-2018
31-06-2019
Årsværk
Fuldmægtig 10***
Fuldmægtig 19
Fuldmægtig 12*****
Fuldmægtig 21
Fuldmægtig 22
LØK
LØK
Psykolognævnet
SOC 3
SOC 3
37
37
37
37
37
42
42
42
42
42
01-03-2018
01-11-2017
01-09-2017
01-09-2017
01-11-2017
30-04-2018
30-04-2018
28-02-2018
31-12-2019
31-01-2018
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
2017
2018
2019
Fuldmægtig 23
Fuldmægtig 24
Fuldmægtig 25
Konsulent 1
Konsulent 2
Social 1
Social 1
ASK 1
BESK 2
ASK 1
37
37
37
39
39
42
42
42
42
44
01-10-2017
01-03-2018
01-01-2019
01-09-2017
01-01-2018
28-02-2018
31-07-2018
31-12-2019
28-02-2018
28-02-2018
Medarbejder-ÅV på 40+
Medarbejder-ÅV på 42+
Kilde:
Anonymiserede HR-data fra Ankestyrelsen
Medarbejdere i Ankestyrelsen, der er på plustid er ikke undtaget fra at blive pålagt
merarbejde som led i rådighedsforpligtelsen, og merarbejde tæller først, når der
arbejdes udover de 40 hhv. 42 timer per uge.
Note:
Medarbejdere markeret med stjerner (*) er medarbejdere, der har været på flere forskellige på hinanden
følgende plustidsaftaler.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0013.png
6. Særlige fridage og sygefravær
Ankestyrelsen har afskaffet de særlige kutymefridage. Desuden har Ankestyrelsen nedbragt sygefraværet betydeligt siden 2017
SÆRLIGE FRIDAGE
Ankestyrelsen har afskaffet følgende kutymefridage for alle medarbejdere:
SYGEFRAVÆR
Ankestyrelsen har gennem de seneste par år bragt sygefraværet er bragt ned fra et
relativt højt niveau (næsten 12 sygedage per ÅV.) til at ligge lidt under normalen for
staten, idet fraværet er kommet omkring 8 sygedage per ÅV, jf. figuren nedenfor.
Dette er sket på baggrund af en målrettet sygefraværspolitik, resultatmål i Ankestyrelsens
resultatplaner med departementet og de interne resultatplaner i styrelsen og stort
cheffokus på en systematisk opfølgning på sygefravær på individplan
Figur 6. Sygefravær for 2018 (antal sygedage per ÅV), baseret på data for Q1-Q4
Juleaften
Nytårsdag
Grundlovsdag
Indtil videre er det kun indenfor relativt få statslige ressortområder, at disse fridage er
afskaffet (Udover på
OIM’s
ressortområde har Implement kun kendskab til, at de også er
afskaffet på Skatteministeriets, og Børne- og Socialministeriets områder). Ankestyrelsen
har dermed en mere restriktiv praksis omkring arbejdstiden på disse dage, end hvad der
er sædvanlig praksis i staten, og det bør der også tages højde for, når det vurderes, om
og hvor meget
omfanget af merarbejde for fuldmægtige og præsterede konsulenttimer
evt. kan hæves i forhold til det nuværende niveau.
Ankestyrelsen giver mulighed for visse begivenhedsbetingede fridage. I dag er der
mulighed for betalt frihed i disse situationer ud over det, der følger af kollektive
aftaler/cirkulærer:
Dødsfald og begravelse i nærmeste familie
I helt særlige, alvorlige situationer
På eksamensdagen, hvis uddannelsen er betalt af Ankestyrelsen
Energitilsynet
Statsforvaltningen
Skatteankestyrelsen
Domstolsstyrelsen
Finanstilsynet
Nævnenes Hus
Staten
Ankestyrelsen
0,0
2,0
4,0
6,0
8,0
10,0
12,0
14,0
Medarbejderen ønske om frihed imødekommes i disse tilfælde, medmindre der er vigtige
driftsmæssige hensyn. Det er dog i sagens natur fridage, der kun forekommer sjældent,
og således ikke hvert år som fx kutymefridagene. Der vil tilsvarende kunne være særlige
ordninger (formelle eller uformelle) i andre offentlige myndigheder.
Kun korttidsygefravær
Samlet sygefravær
Kilde: ISOLA-udtræk foretaget af Ankestyrelsen
Korttidssygefraværet, dvs. samlet sygefravær ekskl. langtidssygefravær, er dog stadig
relativt højt i Ankestyrelsen, idet det for samme periode (Q1-Q4, 2018) var på 5,7 dage
per årsværk, hvor gennemsnittet for staten lå på 4,6 dage. Derudover havde
Ankestyrelsen i gennemsnit 1 fraværsdag per årsværk pga. sygt barn i samme periode.
Begge dele kan hænge samme med de smitte- og pasningsudfordringer, der opstår, når
en betydelig andel af Ankestyrelsens medarbejdere er kvinder med børn i
småbørnsalderen.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0014.png
7. Benchmarking af arbejdstid (1/3)
I Ankestyrelsen leveres der samlet, og for de centrale stillingsgrupper, relativt mindre tid end i de øvrige institutioner vi har data for
REGSITRERET ARBEJDSTID UDOVER NORM
På denne og næste side sammenligner vi fire institutioner, hvor vi har gennemført
dybdeanalyser af arbejdstid i forbindelse med tidligere budgetanalyser. Vi har kun
medtaget budgetanalyser gennemført siden 2016. De fire institutioner
som af hensyn til
anonymisering er nævnt i tilfældig rækkefølge (den efterfølgende nummerering af dem er
uafhængig af denne rækkefølge)
er Ankestyrelsen (arbejdstid for år 2018), Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering (arbejdstid for år 2016), Finanstilsynet (arbejdstid for
år 2017), Landbrugsstyrelsen (arbejdstid for år 2017)
Fire institutioner udgør et relativt begrænset sammenligningsgrundlag og resultaterne
skal tages med dette forbehold. Som kommentar til niveauet skal det bemærkes, at den
af de tre andre institutioner med relativt lavest arbejdstid af flere grunde blev vurderet til
at have markante forbedringspotentialer mht. bedre udnyttelse af arbejdstid.
Figur 7 viser det gennemsnitlige antal registrerede timer udover norm per år per
årsværk. Her er de registrerede timer sammenlignet med årsnormen på 1.924 timer
minus antallet af skæve helligdage gange 7,4 - for 2018 var der otte skæve helligdage,
dvs. den justerede årsnorm er 1.857 timer. Ankestyrelsens medarbejdere registrerede i
2018 i gennemsnit 1.915 timer, dvs. den registrerede tid udover normen er 57 timer.
Efter tilsvarende opgørelse ligger de registrerede timer udover på omkring 100 timer for
to af de tre øvrige institutioner, når deres registrerede timer (som i begge tilfælde er
opgjort i
”arbejdsgiverår”,
hvor kutymefridage ikke faldt på hverdage) nedjusteres for, at
de ikke har afskaffet kutymefridagene. Ankestyrelsen tidsforbrug på resultatlønssager er
ikke medtaget i opgørelsen, fordi der (1) ikke registreres timer på disse, (2) fordi vi ikke
har opgørelser for tilsvarende fra de øvrige institutioner, og (3) fordi honoreringen for
resultatlønssagerne kommer udover den almindelige løn.
Ankestyrelsen tidsforbrug på resultatlønssager er ikke medtaget i opgørelsen, fordi der
(1) ikke registreres timer på disse, (2) fordi vi ikke har opgørelser for tilsvarende fra de
øvrige institutioner, og (3) fordi honoreringen for resultatlønssagerne kommer udover
den almindelige løn. Hvis tidsforbruget på resultatlønssager er det samme som for andre
sager modsvarede resultatlønssagerne i 2018 ca. 10.000 timer - det faktiske tidsforbrug
er dog ikke kendt.
Figur 7. Gennemsnitlige registrerede timer udover norm per år per årsværk
120
100
80
60
40
20
0
Institution 1
Institution 2
Institution 3
Ankestyrelsen
Det forhold, at Ankestyrelsen registrerer relativt mindre tid udover norm end de andre
institutioner i sammenligningen, gør sig også gældende, når opgørelsen nedbrydes på
hver af de centrale stillingsgrupper: AC-fuldmægtige, special- og chefkonsulenter, og
chefer. For at gøre det så sammenligneligt som muligt har vi i Figur 8 fratrukket timer
registreret på afholdte CK-fridage fra det totale antal registrerede timer, dels fordi
reglerne for og omfanget af særlige CK-fridage varierer betydeligt på tværs af
institutionerne, dels fordi det vil give et kunstigt højt antal registrerede timer, hvis der i en
institution afholdes relativt mange arbejdsgiverbetalte CK-fridage.
For gruppen af AC-fuldmægtige ligger den registrerede ugentlige tid i Ankestyrelsen 0,4
timer udover ugenormen korrigeret for skæve helligdage. Dette er markant lavere en de
to institutioner med højest arbejdstid, hvor fuldmægtige i gennemsnit registrerer 1,3‒1,9
timer timer mere end ugenormen efter justering for, at de stadig har kutymefridage. Det
er også lavere end den tredje institution, som ligger på 0,5 timer udover norm, og som vi
ud fra en samlet vurdering anser som en
low-performer
mht. arbejdstid pga. en meget
gunstig flekstids-aftale, der tillod ubegrænset opsparing, der medvirkede til at reducere
antallet af registrerede timer sammenlignet med mere normale flekstidsregler.
Figur 8. Gennemsnitlige registrerede timer (ekskl. særlige fridage) udover norm per uge
0,4
Fuldmægtige
0,5
1,7
2,0
2,7
1,2
3,9
4,1
4,7
5,6
0,0
1,0
Ankestyrelsen
Noter til figur:
I antal registrerede timer medregnes registreret arbejdstid samt følgende former for registreret fravær: ferie,
særlige arbejdsgiverbetalte fridage (undtagen CK-fridage), barselsorlov, anden orlov, sygefravær, barns sygedag
og omsorgsdage, samt frokost. Følgende former for fravær medregnes IKKE i registrerede timer i figuren:
lørdage, søndage, helligdage, arbejdsgiverbetalte CK-fridage. Flekstid og merarbejde medregnes kun én gang i
form af den arbejdstids-kategori som de er optjent på. Ugenormen er korrigeret for skæve helligdage og
registrerede timer er fordelt ud på antal arbejdsuger minus skæve helligdage.
De registrerede timer for institution 1-3 er nedjusteret med 16 timer svarende til 0,32 timer per arbejdsuge, fordi
de i ca. 5 ud af 7 år vil miste 3 arbejdsdage i forhold til Ankestyrelsen, da det kun er sidstnævnte, der har afskaffet
kutymefridagene.
For fuldmægtige indgår over-merabejde i opgørelsen, dvs. registrerede, der ligger udover 20/28 timers
merarbejde tælles også med for både Ankestyrelsen og de øvrige institutioner. Det betyder, at en meget lille
andel af timerne i ovenstående opgørelse er timer, som der betales et ekstra honorar for.
14
1,9
1,3
Special- og
chefkonsulenter
Chefer
2,0
Institution 3
3,0
Institution 2
4,0
Institution 1
5,0
6,0
Noter: I antal registrerede timer medregnes registreret arbejdstid samt følgende former for registreret fravær:
ferie, særlige arbejdsgiverbetalte fridage, barselsorlov, anden orlov, sygefravær, barns sygedag og
omsorgsdage, samt frokost. Norm er korrigeret for antal skæve helligdage i opgørelsesåret. De
registrerede timer for institution 1-3 er nedjusteret med 16 timer, fordi de i ca. 5 ud af 7 år vil miste 3
arbejdsdage i forhold til Ankestyrelsen, da det kun er sidstnævnte, der har afskaffet kutymefridagene
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0015.png
7. Benchmarking af arbejdstid (2/3)
Der leveres også relativt færre aktive arbejdstimer i Ankestyrelsen og for konsulentgruppen vurderes 39-11 ordningen at medvirke hertil
REGSITRERET ARBEJDSTID UDOVER NORM (fortsat)
Der er også store forskelle mht. special- og chefkonsulenter. Her ligger den registrerede
ugentlige tid ekskl. CK-fridage i Ankestyrelsen 1,7 timer udover ugenormen. Dette er en
del lavere en de to institutioner med højest arbejdstid, hvor special- og chefkonsulenter i
gennemsnit registrerer 2-2,7 timer mere end ugenormen efter justering for, at de stadig
har kutymefridage. Det er dog højere end i den tredje institution, som ligger på 1,2 timer
udover norm, hvilket .blandt andet må tilskrives, at konsulenterne udover de særlige CK-
fridage også er omfattet af den førnævnte meget gunstige flekstidsaftale, mens en
tidligere flekstidsaftale er ophævet for konsulenterne i Ankestyrelsen, der således ikke har
noget håndfast krav på negativ fleks for hver time de flekser positivt.
Mønstret er nogenlunde det samme for chefgruppen (som omfatter kontorchefer og
vicekontorchefer/souschefer), dog med den forskel, at der her er institution 1, der har den
højeste registrerede tid udover norm.
SÆRLIGE CK-FRIDAGE
Figur 9 nedenfor viser antal timer der årligt registreres på de særlige CK-fridage for
special- og chefkonsulenter hhv. chefer. Forskellene er en direkte afspejling af, at både
Ankestyrelsen og institution 1 giver alle chefer og konsulenter mulighed for 11 CK-fridage
om året mod en forhøjelse af timenormen til 39 timer, mens det for de pågældende år
følgende gjaldt for de to øvrige institutioner: Institution 2 anvendte op til 4 hhv. 7 fridage
for konsulenter hhv. chefer 2 på betingelse af, at fridagene er optjent og de afholdes
samme år som de er optjent. Institution 3 anvendte op til 5 fridage for både chefer og
konsulenter på nogenlunde samme betingelser om optjening/afholdelse som institution 2.
Figur 9. Gennemsnitlige registrerede timer på afholdte CK-fridage per år per årsværk
100
81
Vi vurderer, at dette sandsynligvis udgør en betydelig del af årsagen til, at konsulenter i
Ankestyrelsen og institution 1 registrerer forholdsvis færre timer udover norm end i de to
andre institutioner, hvor der ikke er fastsat en 39-timers norm.
AKTIVE ARBEJDSTIMER OG MERARBEJDE
Ovenstående understøttes af, at konsulentgruppen også registrerer betydelig færre aktive
timer i Ankestyrelsen og institution 1 end i institution 2 og 3, jf. figur 9 nedenfor. De færre
registrerede timer slår således også igennem i færre aktive timer (hvor fraværet er trukket
ud), og dermed mindre produktiv tid for konsulentgruppen.
Det samme er tilfældet for gruppen af AC-fuldmægtige, hvor der leveres ca. 85-95 færre
aktive arbejdstimer per år per årsværk end i institution 1 og 2. Vi vurderer, at dette
skyldes en kombination af omfanget at pålagt merarbejde, karakteren og håndhævelsen
af flekstids-reglerne, arbejdskulturen, samt at Ankestyrelsen har et relativt højt omfang af
barsel (ca. 100 timer per ÅV, jf. figur 26-27 på side 25 i delrapport 5).
Figur 10. Gennemsnitlige aktive arbejdstimer per år per årsværk
Fuldmægtige
1398
1485
1492
1457
Special- og
chefkonsulenter
1440
1521
1628
1493
76
Chefer
35
24
Special og chefkonsulenter
34
37
71
69
1728
1743
1802
1840
50
Chefer
0
Institution 1
Institution 2
Institution 3
Ankestyrelsen
Alle
medarbejdere
1428
1536
1494
Eftersom der er korrigeret for omfanget af CK-fridage i Figur 8 er de ikke en direkte årsag
til forskellene i registrerede timer udover norm. Indirekte kan de dog godt have betydning
for det, idet der i Ankestyrelsen og institution 1, som begge giver fri adgang til 39-11
ordninger, er en risiko for, at der gennem ordningerne institutionaliseres en arbejdskultur
og en opfattelse af, at der ikke skal leveres mere end 39 timer i de uger, der arbejdes.
Dette vil i givet fald kunne modvirke hensigten bag den overenskomstmæssige regel om
ingen øvre tjenestetid, der stadig gælder for chefer og konsulenter i alle fire institutioner.
0
200
400
600
800
1000
1200
1400
1600
1800
2000
Ankestyrelsen
Institution 3
Institution 2
Institution 1
15
Note: De aktive arbejdstimer for institution 1-3 er nedjusteret med 16 timer, fordi de i ca. 5 ud af 7 år vil
miste 3 arbejdsdage i forhold til Ankestyrelsen, da det kun er sidstnævnte, der har afskaffet kutymefridagene
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0016.png
7. Benchmarking af arbejdstid (3/3)
Det relativt lave antal aktive arbejdstimer for fuldmægtige i Ankestyrelsen hænger sammen med begrænset brug af merarbejde
AKTIVE ARBJEDSTIMER OG MERARBEJDE (fortsat)
Vi vurderer, at årsagerne til det relativt lavere antal aktive arbejdstimer for fuldmægtige i
Ankestyrelsen vs. institution 2 og 3 blandt andet er: (1) at der kun har været pålagt et
relativt begrænset omfang af merarbejde i Ankestyrelsen i 2018, jf. redegørelsen i afsnit
2; (2) at der det afsluttende kvartal af 2018 i vid udstrækning har været benyttet ikke-
tidsregistreret resultatlønsarbejde, som gav fuldmægtige særskilt honorering for ekstra-
arbejde, frem for at pålægge dem merarbejde under rådighedsforpligtelsen.
Omvendt vurderer vi ikke, at flekstidsreglerne i Ankestyrelsen er mere lempelige end for
de tre øvrige institutioner. Tværtimod sikrer de, at flekstimer som udgangspunkt bruges til
at sikre løbende fleksibilitet henover en måned. Det er udgangspunktet, at flekstimerne
ikke afvikles i hele dage, og at afvikling af flekstimer, der svarer til mere en �½ dag, kræver
udtrykkelig chefgodkendelse. Hertil kommer, at timer over 30 slettes hver 3. måned. Der
er i øvrigt ingen af de sammenlignede institutioner, som kræver, at flekstid først kan
anvendes, når rådighedsforpligtelsen er opbrugt.
Der er næppe er tvivl om at resultatlønsaftalerne i 2018 har været anvendt til at løse et
konkret behov for at nå at få afsluttet flest muligt sager fra sagspuklen sidst på året, og
dermed har tjent et formål, som alternativt kunne være (delvist) håndteret ved at pålægge
sagsbehandlerne merarbejde. Det betyder dog ikke, at resultatlønsaftalerne bør afskaffes,
da de er et nyttigt instrument
som er relativt omkostningseffektivt pga. den lave pris per
sag
til at få afviklet sagspukler. Der bør dog som vi angiver på side 17 findes en bedre
balance, så resultatlønsaftaler supplerer snarere end fortrænger merarbejde.
ARBEJDSGIVERBETALTE KUTYMEFRIDAGE
Ankestyrelsen er den eneste af de fire sammenlignede institutioner, der har afskaffet de
arbejdsgiverbetalte kutymefridage (juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag).
Eftersom arbejdstidsdata for de øvrige institutioner er for 2016 og 2017 gør denne regel
ingen forskel for disse år, da alle kutymefridagene faldt på enten lørdage, søndage eller
helligdage. Men som oftest vil det gøre en forskel, fx i 2019 hvor de alle tre falder på
hverdage. Antal timer i de øvrige institutioner i Figur 7,8 og 10 er derfor nedjusteret med
16 timer svarende til 0,32 timer per arbejdsuge, fordi de i ca. 5 ud af 7 år vil miste 3
arbejdsdage i forhold til Ankestyrelsen, da det kun er sidstnævnte, der har afskaffet
kutymefridagene.
FORSKELLE OG LIGHEDER MELLEM STATSLIGE MYDIGHEDERS ARBEDSTIDSREGLER
På tværs af statslige myndigheder er der forskellige aftaler, politikker og praksis omkring
en række forhold vedrørende arbejdstid, herunder i forhold til håndhævelse af
rådighedsforpligtelse for AC-fuldmægtige og administration af arbejdstidsvilkår for
medarbejdere uden højeste tjenestetid.
Reglerne om rådighedsforpligtelse er ens, men det er Implements erfaring, at der er
forskellig praksis for, hvornår ekstra timer opfattes og registreres som beordret merarbejde
henholdsvis flekstimer. Dette administreres typisk decentralt i de enkelte myndigheder. En
praksis hvor ekstra timer oftest/altid registreres som flekstimer medfører, at
rådighedsforpligtelsen håndhæves mindre stringent end den kunne.
For konsulenter og kontorchefer har nogle myndigheder fastsat en højere arbejdstidsnorm
(fx 39 timer per uge), mens andre ikke har. Tilsvarende har nogle myndigheder en praksis
for at give et antal (stillingsbetingede) chef- eller konsulentfridage (CK-fridage) som
kompensation for, at der ikke er en højeste arbejdstid, mens andre ikke har en sådan
praksis. Der er også myndigheder, der har CK-fridage uden, at der er aftalt en højere
arbejdstidsnorm, men hvor der så ofte er krav om, at fridagene skal være optjent inden de
kan afholdes.
Der findes ikke et dækkende
overblik over praksis vedrørende cheffridage og
arbejdstidsnormer for medarbejdere uden højeste tjenestetid. Moderniseringsstyrelsen
foretog i 2015 en opgørelse på tværs af 82 statslige myndigheder.
Blandt disse var der i den ene
ende nogle, som havde op til 11
ekstra fridage (bl.a. myndigheder
Beskæftigelsesministeriets
område). Omvendt gav flertallet af
myndighederne ikke mulighed for
cheffridage. Decentralt i myndig-
hederne kan der dog naturligvis
være en mere lempelig uformel
praksis.
Oplysningerne i figuren er som
nævnt fra 2015 og de vurderes
derfor delvist at være forældede.
Ifølge
Moderniseringsstyrelsen
findes der ingen nyere opgørelse.
Kilde: Moderniseringsstyrelsen
Stillingsbetingede ekstra cheffridage i statslige
myndigheder. LR35+36. 2015
Langt de fleste myndigheder i staten har en praksis for, at juleaftensdag, nytårsaftensdag
samt nytårsdag er arbejdsgiverbetalte fridage (kutymefridage). Et mindre antal
myndigheder, fx Økonomi- og Indenrigsministeriet, Børne og Socialministeriet og
Skatteministeriet har dog opsagt denne praksis
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0017.png
8. Forslag med henblik på provenuforbedring (1/2)
Et strategisk ledelses- og HR-initiativ kan øge den aktive arbejdstid for både fuldmægtige og konsulenter
BAGGRUND
Analysen viser, at Ankestyrelsens arbejdstid ligger i den lave ende for fuldmægtige og
special- og chefkonsulenter sammenlignet med nogle andre institutioner som vi har
detaljerede sammenlignelige arbejdstidsdata for, og sammenlignet med, hvad vi normalt
oplever, at den reelle arbejdstid er i tilsvarende offentlige styrelser, når tidsforbrug i
fritiden på honererbare resultatlønsaftaler ikke medregnes :
en med arbejdskultur formentlig også ind. Til forskel fra fuldmægtige er konsulenter dog
højere lønnet, og de har af samme grund ingen øvre tjenestetid, selvom arbejdstiden
som udgangspunkt er 37 timer.
Mens vi for mange andre statslige institutioner ser, at dette giver udslag i, at special- og
chefkonsulenter lægger betydeligt flere aktive arbejdstimer end fuldmægtige, sker dette
kun i mindre omfang i Ankestyrelsen. Som vi har redegjort for i den sammenlignende
analyse i afsnit 7 er der også er anden mulig årsag til dette end forskelle i arbejdskultur.
Det forekommer således sandsynligt, at Ankestyrelsens tilbud om 39-11 ordninger til alle
chefer og konsulenter har været med til at institutionalisere en 39 timers arbejdsuge som
en opfattet øvre norm (der gælder for et tilsvarende færre antal arbejdsuger pga. de 11
fridage). Det kan have været med til at fjerne fokus fra, at konsulenterne og cheferne, der
er omfattet af 39-11 stadig ikke har noget øvre tjenestetid og derfor
set i sammenhæng
med den højere lønkompensation
må forventes at arbejde mere.
LØSNINGSFORSLAG
Når registreret fravær (på nær CK-fridage) medregnes,, registrerer fuldmægtige og
konsulenter i Ankestyrelsen ca. 0,3-1,5 time mindre per uge, end for de tilsvarende
personalegrupper i institution 2 og 3 som vi har data for.
Når fravær ikke medregnes, og der dermed kun ses på den aktive arbejdstid,
registrerer fuldmægtige og konsulenter i Ankestyrelsen ca. 80-150 timer mindre per
år (dvs. omkring 2 timer mindre per uge), end hvad vi ser for de tilsvarende
personalegrupper i institution 2 og 3 som vi har data for.
AC-fuldmægtige har en aftalt gennemsnitlig arbejdstid på 37 timer, med mindre de er
omfattet af en plustidsaftale. Alligevel vil det aldrig forekomme, at AC-fuldmægtige på
normaltid i en statslig institution kun registrerer præcis 37 timer i gennemsnit. Det
hænger for de første sammen med, at de er omfattet af en rådighedsforpligtelse, hvor de
kan pålægges merarbejde på op til 20 timer i kvartalet og derudover har mulighed for
merarbejde udover de 20 timer per kvartal, hvis ledelsen vurderer, at der er behov for
det. For det andet hænger det også sammen med, at de som regel er omfattet af en lokal
flekstidsaftale, der giver mulighed for at flekse, og hvor der ikke er ubegrænset mulighed
for (eller pligt til) at afspadsere opsparet fleks på et senere tidspunkt. Der vil derfor altid
være en vis mængde af den opsparede flekstid, der går tabt og eller udbetales som
vederlag. Desuden vil der være fuldmægtige, der af egen drift er lidt længere tid på
arbejde, eller leverer lidt mere arbejde udenfor normal arbejdstid, end de aftalemæssigt
er forpligtet til
og som også registrerer dette.
Af disse tre grunde vil den gennemsnitlige registrerede arbejds- og fraværstid for
fuldmægtige som hovedregel altid ligge over 37 timer, når der korrigeres for deres
ansættelsesgrad. Hvor meget den i gennemsnit ligger over er helt overvejende bestemt
af den pågældende institutions regler og praksis for administration af merabejde og
flekstid, samt arbejdskulturen på stedet.
Vi kan konstatere, at de fuldmægtige i Ankestyrelsen ligger lavere end benchmarks, og
hvad vi normalt ser for offentlige institutioner, både mht. samlet registreret tid og aktiv
arbejdstid. Dette kan skyldes en kombination af forskellige forhold: (1) den begrænsede
brug af muligheden for at pålægge merarbejde under rådighedsforpligtelsen, (2) en
arbejdskultur, der er meget fokuseret på, at arbejdet ikke må overstige de 37 timer, og
dermed er anderledes end på nogle andre offentlige arbejdspladser, hvor der er et større
karrierefokus. Sidstnævnte forskel mht. arbejdskulturen hænger formentlig også sammen
med medarbejdersammensætningen, idet der i Ankestyrelsen er relativt mange, der er
barslende og/eller har småbørnsfamilier.
For special- og chefkonsulenter, hvor der kan konstateres det samme billede med relativt
lavere arbejdstid i Ankestyrelsen end i tilsvarende statslige institutioner spiller forklaring-
ccc
Forslaget forholder sig ikke til, om arbejdsvilkårene i Ankestyrelsen er rimelige under
hensyn til medarbejdersammensætningen, de gældende lønninger, og medarbejdernes
særlige behov, men alene til, hvordan der kan realiseres et provenupotentiale, og hvilke
konsekvenser det forventes at have.
Forslaget er at gennemføre et strategisk initiativ, der sikrer, at der kommer øget
ledelsesmæssigt fokus på, og implementeres understøttende HR-politikker og tilpasning
af lokalaftaler med sigte på at øge den aktive arbejdstid for både fuldmægtige og
konsulenter med ca. 1 time per uge. Det svarer til halvdelen af de 2 timer som
Ankestyrelsen i dag ligger under benchmark i analysen ovenfor. Der kan fx anvendes en
kombination af de i tabellen nævnte instrumenter til at realisere det strategiske initiativ:
Tabel 13. Instrumenter til at realisere det foreslåede strategiske initiativ
Instrument
1.
Ledelsesmæssig håndhævelse af rådighedsforpligtelsen ved at pålægge merarbejde i perioder af året, hvor
der er et særligt begrundet behov ift. at nedbringe sagspukler og sagsbehandlingstider og ift. produktions-
styringen i øvrigt. Der kan stiles mod en behovsdrevet forøgelse fra de nuværende 3,8 timers merarbejde
per fuldmægtig per kvartal til et højere, men varierende, niveau
Øget ledelsesmæssigt fokus på, at special- og chefkonsulenterne løfter et større omfang af opgaver, end
stillingsgrupperne med lavere lønkompensation og fastere arbejdstid
Ændring af aftalen med chefer og konsulenter om, at de efter eget valg kan få en 39-11 ordning. Aftalen kan
erstattes med en mere incitamentsbaseret ordning for ekstra fridage, som tilbydes på baggrund af en særlig
indsats, eller et særligt højt antal registrerede timer. Ændringerne kan evt. indfases gradvist i takt med den
almindelige personaleomsætning.
Styrke den ledelsesmæssig indsats og HR-understøttelsen mhp. at begrænse de former fravær, som det er
muligt at håndtere, herunder korttidsygefravær hvor AST fortsat ligger højt, hvilket (tilsammen med mange
på barselsorlov) er en del af årsagen til, at medarbejderne i styrelsen leverer relativt få aktive arbejdstimer
2.
3.
4.
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213432_0018.png
8. Forslag med henblik på provenuforbedring (2/2)
En stigning i den aktive arbejdstid på �½-1 time per uge for fuldmægtige og konsulenter kan medføre et nettoprovenu på 3,5-7,3 mio. kr.
UDDUBNING AF FORSLAG
Det et vigtigt at forstå, at forslaget ikke handler om, at udmønte en fast forøgelse af
fuldmægtiges og konsulenters arbejdstid fra 37 til 38 timer per uge. Det handler om, at
Ankestyrelsen som arbejdsgiver i højere grad udnytter de muligheder, der
med afsæt i
rådighedsforpligtelsen, reglerne om ingen højeste tjenestetid, og mulighederne for at
indføre lokale incitamenter til fleks og fridage i et passende forhold mellem belønning og
modydelse
er for at øge antallet af aktive arbejdstimer.
Mht. forslaget om bedre udnyttelse af rådighedsforpligtelsen bemærkes det, at der ikke
lægges op til systematisk at planlægge med en bestemt udnyttelse af denne, men
derimod i højere grad at pålægge merarbejde, på tværs af alle kontorer, og henover hele
året, når der et behov for det. Dette behov har været stort henover hele 2018, hvor der
alligevel kun blev pålagt merarbejde af betydeligt omfang i 2. kvartal (hvilket hidtil har
været den sædvanlige praksis). Behovet for merarbejde vil over de kommende år være
stort indtil sagspuklerne er afviklet og sagsbehandlingstiderne er kommet ned i et rimeligt
leje
og derudover vil der altid vise sig aktuelle behov i den løbende produktionsstyring.
Desuden er det svært at argumentere for, at der ikke er noget behov for merarbejde,
fordi der er indregnet en merbevilling fra 2019 og frem.
ESTIMERERET BESPARELSESPOTENTIALE
I det følgende er vist potentialeestimater for et interval, der varierer fra 0,5 til 1 timer per
uge. Det skal understreges, at potentialerealisering i den høje(re) ende af intervallet vil
forudsætte, at en større del af provenuet findes gennem andre initiativer end øget
anvendelse af rådighedspligt.
Hvis det igennem det strategiske initiativ og de foreslåede instrumenter er muligt at
realisere en forøgelse af antallet af aktive arbejdstimer på et sted mellem 0,5‒1,5 time
per uge for fuldmægtige og special- og chefkonsulenter, kan der opgøres følgende
samlede potentiale for Ankestyrelsen:
Hvis de 292 fuldmægtige med rådighedsforpligtelse i gennemsnit øger deres aktive
arbejdstimer med 0.5‒1 time per uge vil det frigive et potentiale på 5-10 årsværk til en
gennemsnitsløn på 536 tusinde kr. plus overhead på ca. 238 tusinde kr. per årsværk.
Hvis de 89 special- og chefkonsulenter i gennemsnit øger deres aktive arbejdstimer med 0.5‒1
time per uge vil det frigive et potentiale på 1,5-4,9 årsværk til en gennemsnitsløn på 681
tusinde kr. plus overhead på ca. 238 tusinde kr. per årsværk.
Tabel 14. Oversigt over løsningsforslagets økonomiske potentiale inkl. overhead (mio. kr.)
År
Omkostningsbaseline for lønninger til fuld-
mægtige og konsulenter, ekskl. overhead
Forøgelse af antal aktive arbejdstimer per uge
med 0,5-1 time for fuldmægtige
Forøgelse af antal aktive arbejdstimer per uge
med 0,5-1 time for konsulenter
Implementeringsomkostning for HR og
driftsomkostning for ledere
Potentiale (mio.kr.)
Provenupotentiale, bevillingsfinansiering
2020
221
1,3‒2,6
0,5‒1
(1,3)
(0,9)‒2,3
(0,6)‒1,6
2021
221
2,6‒5,2
1,0‒2,0
(1,3)
2,3‒5,9
1,6‒4,2
2022
221
3,9‒7,8
1,5‒3,0
(0,5)
4,9‒10,3
3,5‒7,3
2023
221
3,9‒7,8
1,5‒3,0
(0,5)
4,9‒10,3
3,5‒7,3
2024
221
3,9‒7,8
1,5‒3,0
(0,5)
4,9‒10,3
3,5‒7,3
Tabel 15. Risikooversigt
Tema
Score
Bemærkninger
Uanset hvilken stramning af løn- og arbejdsvilkår der vælges, vil den næppe være populær
blandt de medarbejdere, den berører. Der er derfor en vanskelig ledelsesopgave i at
forhandle og gennemføre ændringerne med mindst mulig påvirkning af medarbejdernes
engagement.
Der er en iboende risiko for, at stramninger i løn- og arbejdsvilkårene kan have betydning
for rekrutterings- og fastholdelsesmulighederne. Der er ikke foretaget analyse af fx antal
ansøgere og genopslag mv., som datamæssigt kunne belyse i hvilket omfang Ankestyrelsen
i udgangspunktet har let eller svært ved at rekruttere medarbejdere
Bortset fra den betydelige usikkerhed omkring, hvor mange ekstra aktive arbejdstimer, der
reelt vil blive leveret på baggrund af den strategiske indsats med de foreslåede
instrumenter, er de øvrige elementer i provenuestimatet relativt sikre. Det er således muligt
at meget præcist beregne den frigivelsespotentialet per ekstra leveret arbejdstime.
Betydelige risici
Moderate risici
Lave Risici
Ingen risici
Intern
kapacitet
Kvalitets-/
service-
niveau
Provenu-
usikkerhed
Meget høje risici
Figur 11. Centrale implementeringsaktiviteter
2019
3
4
1
Med en forventet indfasningsprofil på to år, og modregning af en implementerings-
omkostning på ca.1 HR-medarbejder henover de to år, samt ledelsestid svarende til �½
akkumuleret souchef-ÅV i vedvarende årlige driftsomkostninger til tættere styring af
medarbejdernes arbejdstid, resulterer det i et nettoprovenu som angivet i Tabel 14.
Efter fuld indfasning forventes det årlige nettopotentiale således at være i størrelses-
orden 4,9-10,3 mio. kr.
alt efter hvor vidtgående tiltag der sættes i værk, og hvor meget
det aktive antal timer forøges. Eftersom ca. 29 pct. af de fuldmægtige og konsulenterne
arbejder på det gebyrfinansierede område, er det bevillingsmæssige provenupotentiale
dog noget mindre svarende til 3,5-7,3 mio. kr.
2020
2
3
4
1
2021
2
3
4
1
2022
2
3
4
Beslutningsgrundlag og godkendelse
Forhandling og kommunikationsindsats
Gevinstrealisering
18