Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2213428_0001.png
SAMMENFATNING
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
08.06.2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0002.png
Budgetanalysen af Ankestyrelsen afrapporteres i fem særskilte delrapporter:
Delrapport 1: Omkostningskortlægning
Delrapport 2: Analyse af ressourcebehov til kerneopgaven med sagsbehandling
INDHOLD
Nøgletal for sagsproduktionen i 2019
Udviklingen i sagsproduktionen fra 2016-18
Ligevægtsmodel til estimering af fremadrettet ressourcebehov
Basisfremskrivning af fremadrettet ressourcebehov til juridisk sagsbehandling
Finansieringsbehov
Sammenfatning af analyse af processer og driftsstyring på
sagsbehandlingsområdet
Delrapport 3: Analyse af processer og driftsstyring i sagsbehandlingen
Delrapport 4: Analyse af ansættelses- og arbejdsvilkår
Delrapport 5: Analyse af administration og overhead
3
4
6
8
9
11
I denne sammenfatning fremdrages en række af de centrale konklusioner og
vurderinger på tværs af analysen.
Ankestyrelsen har på finansloven for 2019 har fået en bevillingsforøgelse på 35 mio.
kroner i 2019, 30 mio. kroner i hvert af årene 2020-2021 samt 25 mio. kroner i 2022
med henblik på nedbringelse af sagsbehandlingstiderne til et lavere niveau. Det skal
ses i lyset af, at styrelsen igennem en årrække har haft udfordringer med at overholde
mål for sagsbehandlingstiden.
Det har på den baggrund været et hovedtema for analysen at kvalificere niveauet for
bevillingen til Ankestyrelsen fra 2020 og frem med henblik på at opnå et varigt og
holdbart niveau for sagsbehandlingstiderne.
Der er gennemført dybdeanalyser på de ovennævnte områder vedrørende sags-
behandling, ansættelses- og arbejdsvilkår samt administration og overhead
og der er i
tilknytning hertil foretaget vurderinger af optimeringsmuligheder. Det er vores håb, at de
forslag og anbefalinger, som følger af analysen, kan bidrage til realisering af de årlige
krav til effektivisering, som følger af omprioriteringsbidraget.
Analysen er udarbejdet i foråret 2019 men opdateret for tekniske bemærkninger primo
juni 2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0003.png
Nøgletal for sagsproduktionen i 2018
På de fleste sagsområder er produktionstiden ret begrænset set i forhold til kalendertiden
Hovedtal for Ankestyrelsens sagsproduktion i 2018
Antal
sager
Ankenævnet for SU
Arbejdsmiljøklagenævnet
Klagenævnet for specialundervisning
Kommunale sager
790
316
260
27.109
370
291
485
Antal Andel af
timer alle timer
5.426
4.328
7.121
189.995
4.771
4.985
4.335
1,8
1,4
2,3
61,3
1,5
1,6
1,4
Antal sags-
behandlere
9
6
8
227
7
18
10
Sags-
Tid per sag
behandlingstid
(timer)
(dage)
6,9
13,7
27,4
7,0
12,9
17,1
8,9
203
106
104
147
283
395
131
Tabellen til højre sammenfatter en række hovedtal for Ankestyrelsens sagsproduktion
fordelt på overordnede sagstyper. Ekskl. arbejdsskade- og familieretssager afgjorde
styrelsen i 2018 godt 38.000 sager. Samlet medgik der knap 310.000 timer til juridisk
sagsbehandling eksklusiv administrativ støtte. Det gennemsnitlige tidsforbrug per sag
var således 8,1 timer. Målt i kalenderdage var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid 149 dage (ca. 21 uger). Det er noget længere end det gældende
mål for sagsbehandlingstiden, som er 13 uger i gennemsnit.
Sagsproduktionen spænder over et bredt felt af lovgivningsområder, som i tabellen er
samlet i ca. 15 overordnede sagsgrupper. Antalsmæssigt er de kommunale sager
(godt 27.000) langt den største gruppe, og godt 60 procent af tidsforbruget til juridisk
sagsbehandling ligger her. Sagsgrupperne
”tvang
og magt
”samt ”Udbetaling
Danmark”
er de næststørste
tidsforbruget på hvert af disse områder udgør ca. 8�½
procent af det samlede tidsforbrug, jf. tabellen. De fleste øvrige sagsgrupper tegner
sig hver især for omkring to procent af tidsforbruget.
Ligebehandlingsnævnet
Mellemkommunal
Psykolognævnet
Social tilsyn
Tilsyn
Aktindsigt
Tilsyn - Forvaltnings- og sektorlov
Tilsyn
Kommunalret
Tvang og magt
Udbetaling Danmark
Underretning
Øvrige beskæftigelsessager
Ovenstående i alt
Arbejdsskade
Familieret
55
587
784
576
1.524
3.363
1.222
391
38.123
12.790
3.408
2.065
6.796
6.524
5.156
26.508
26.055
10.427
5.343
309.836
95.348
17.256
0,7
2,2
2,1
1,7
8,6
8,4
3,4
1,7
100,0
10
22
17
9
60
33
31
10
37,5
11,6
8,3
9,0
17,4
7,7
8,5
13,7
8,1
187
36
270
246
55
166
85
209
149
222
131
Generelt er der meget lang kalendertid set i forhold til produktionstiden. I 2018 var
den gennemsnitlige kalendertid som nævnt 149 dage, mens produktionstiden (den
samlede tid sagsbehandleren bruger på at behandle sagen) kun udgjorde ca. 8 timer.
Denne direkte sagsbehandlingstid vil dog i nogle tilfælde være spredt udover
forskellige tidspunkter i sagsbehandlingsprocessen.
Der er visse undtagelser, hvor især aktindsigtssager, underretningssager og sager
vedrørende tvang og magt har en væsentlig kortere kalendertid, jf. oversigten. Den
lange kalendertid skyldes flere forhold, herunder ventetid i forbindelse med
parthøringer, rekvirering af supplerende materiale hos førsteinstanser samt
indhentelse af faglige vurderinger, fx lægeerklæringer. Den skyldes dog især, at der
er opbygget en sagsbeholdning af ventende sager.
115
26
8,9
5,1
I oversigten indgår alle sager bortset fra arbejdsskade- og familieretssager samt retssager og sager, som i Ankestyrelsen
benævnes
”sager
uden
kontrakt”
(det er sager, hvortil der ikke knytter sig et bestemt måltal for produktionstiden).
Resultatlønssager indgår i antallet af sager, men tallene for tidsforbrug per sag er ekskl. resultatlønssagerne, fordi det
tidsforbrug, der medgår til disse sager ikke registreres.
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0004.png
Udviklingen i sagsproduktionen fra
2016-18 (1/2)
Antallet af verserende sager er nedbragt væsentligt igennem 2018
Tilgang og afgang af sager på det bevillingsfinansierede område, 3 mdrs. glidende
gennemsnit, jan 2016
dec. 2018
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
-1.000
Produktionsoverskud
Afgjorte
Tilkomne
Sagstilgangen har været ret konstant igennem det meste af 2017 og hele 2018. I
denne periode er der i gennemsnit indkommet knap 3.000 nye sager per måned.
Antallet af afgjorte sager har varieret lidt mere end antallet af indkomne sager, men
der har igennem hele perioden været en opadgående tendens i produktionen. I 2016
blev der i gennemsnit afgjort 2.543 sager per måned. De tilsvarende tal i 2017 og
2018 var 2.955 henholdsvis 3.204. Der er således i 2018 i gennemsnit afgjort ca. 250
ekstra sager per måned sammenlignet med 2017.
Bortset fra de første måneder af året var der i 2018 generelt et produktionsoverskud.
I gennemsnit for hele året har det månedlige produktionsoverskud været ca. 250
sager. Produktionsoverskuddet skyldes delvist, at der på grund af midlertidige forhold
herunder forbrug af tidligere opsparing
har kunnet allokeres flere ressourcer til
sagsproduktionen.
Udviklingen i sagsbeholdningen er naturligvis et spejl af forskellene mellem antallet af
afgjorte og indkomne sager. Sagsbeholdningen steg fra begyndelsen af 2016 og frem
til april 2018 kun afbrudt af korte perioder med uændret eller svagt faldende
beholdning. I april 2018 udgjorde sagsbeholdningen ca. 15.650 verserende sager
svarende til en forventet gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 5¼ måned. Siden
da har de månedlige produktionsoverskud betydet, at sagsbeholdningen er reduceret
med ca. 25 pct. frem til december 2018, hvor der var knap 11.800 verserende sager
svarende til en forventet gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 16 uger
Verserende sager på det bevillingsfinansierede område, 3 mdrs. glidende gennemsnit
jan 2016
dec. 2018
20.000
17.500
15.000
12.500
10.000
7.500
5.000
2.500
0
Noter: Data i ovenstående figurer er ekskl. arbejdsskade- og familieretsområdet. En mindre del af
produktionsstigningen mellem 2017 og 2018 skyldes nye tilsynssager i relation til ressortoverførslen af
tilsynet med kommuner og regioner. Produktionsoverskuddet påvirkes dog ikke i nævneværdig grad af dette,
da der både indgår tilgang og afgang af de nye tilsynssager
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
2016
2017
2018
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0005.png
Udviklingen i sagsproduktionen fra
2016-18 (2/2)
Antallet af afgjorte kommunale sager og Udbetaling Danmark sager har været højere i 2017 og 2018 end i 2016
Tabellen neden for viser en oversigt over den samlede sagsproduktion på det
bevillingsfinansierede område for 2016-2018 fordelt på underliggende sagsområder.
Antallet af (realitetsbehandlede) sager lå i både 2017 og 2018 på omkring 35.000
sager, når der ses bort fra kommunale tilsynssager (nyt sagsområde fra 1. april 2017)
og familieretssager (som er afgivet den 1. april i år). Det er en stigning på ca. 5.000
afgjorte sager i forhold til niveauet i 2016. De væsentligste tendenser er, at antallet af
kommunale sager og Udbetaling Danmark sager er øget.
Oversigt over sagsproduktionen. Antal afgjorte sager, 2016-2018
Sagsområde
Ankenævnet for SU
Arbejdsmiljøklagenævnet
2016
812
336
2017
888
357
2018
790
316
I tabellen neden for er det registrerede tidsforbrug på de enkelte sagsområder
angivet for 2017 og 2018
data for 2016 er ikke fuldt sammenlignelige. Fra 2017 til
2018 ses der at have været en stigning i det samlede tidsforbrug til juridisk
sagsbehandling (ekskl. kommunale tilsynssager) på godt 10.000 timer. Det dækker
over modsatrettede bevægelser, hvor der især er anvendt flere ressourcer på
kommunale sager, mens der har været reduceret tidsforbrug på de fleste
nævnssager samt tvang-og-magt sager, på trods af stigning i sagsantallet for
sidstnævnte (produktiviteten er således steget). Forskydningerne afspejler den
løbende tilpasning af ressourceallokeringen i lyset af udviklingen i sagstilgang og
beholdning.
Timeforbrug i 2017 og 2018 til sagsproduktion på det bevillingsfinansierede område
Kontrakt
Ankenævnet for SU
Arbejdsmiljøklagenævnet
Familieret
Klagenævnet for specialundervisning
Kommunale sager (1)
Ligebehandlingsnævnet
Psykolognævnet
Social tilsyn
Tilsyn - Aktindsigt
Tilsyn - Forvaltnings- og sektorlov
2017
6.170
5.433
19.647
7.656
175.490
7.205
4.081
3.136
3.936
0
2018
5.426
4.328
17.256
7.121
194.980
4.771
4.335
2.065
6.796
6.524
Forskel
-744
-1.106
-2.391
-534
19.490
-2.434
254
-1.071
2.860
6.524
Klagenævnet for specialundervisning.
Kommunale sager (inkl. varsling)
Ligebehandlingsnævnet
Psykolognævnet
Social tilsyn
Tvang og Magt
Underretninger
Udbetaling Danmark
Øvrige Beskæftigelsessager
Ovenstående i alt
- Ændring i forhold til året før
Tilsyn - Aktindsigt
Tilsyn - Forvaltnings- og sektorlov
Tilsyn - Kommunalret
Sager i alt (ekskl. familieret)
- Ændring i forhold til året før
Familieretssager
203
23.174
365
599
102
2.361
1.794
416
30.162
246
26.393
334
553
68
1.695
792
3.421
322
35.069
4.907
260
27.400
370
485
55
1.524
1.222
3.363
391
35.885
816
587
784
576
Tilsyn - Kommunalret
Tvang og Magt
Udbetaling Danmark
Underretning
Øvrige Beskæftigelsessager
Korrektion (2)
I alt
Ekskl. tilsyn
Ekskl. tilsyn og familieret
0
35.023
25.827
6.291
4.544
-2.540
301.900
297.963
278.316
5.156
26.508
26.055
10.427
5.343
0
327.092
308.615
291.359
5.156
-8.515
228
4.136
799
2.540
25.192
10.651
13.042
30.162
3.689
35.072
4.910
3.188
38.123
3.051
3.408
Noter: Tabellen omfatter kun realitetsbehandlede sager. Ekskl. arbejdsskadesager, retssager og ”sager uden
kontrakt”. Inkl. resultatlønssager
Kommunale sager omfatter i 2018 også 291 sager vedr. mellemkommunal refusion.
Ankestyrelsen havde i 2018 et forbrug af opsparede midler på 2,2 mio. kroner og fik
herudover tilført 0,7 mio. kroner i øget bevilling ved omflytning inden for Økonomi- og
Indenrigsministeriets område. Ankestyrelsen oplyser, at forbruget af opsparing for
såvel 2018 (2,9 mio. kr.) og 2017 (6,2 mio. kr.) har været anvendt til at ansætte flere
sagsbehandlere.
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
Note: (1) Inkl. sager vedr. mellemkommunal refusion. (2) Der er fra 2018 flyttet opgaver fra fagkontorerne til
Administrationen. En tilsvarende korrektion foretages i 2017 for at sikre sammenlignelighed.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0006.png
Ligevægtsmodel til estimering af fremadrettet ressourcebehov (1/2)
Modellen anvender input-data fra Ankestyrelsens prognosemodel til at estimere ligevægt og tilpasningsvej til ligevægt for hver sagstype
Det har været en del af opdraget for budgetanalysen at udarbejde en
ligevægtsmodel, der for hver enkelt sagstype beregner ligevægtssagsbeholdningen
og årsværksbehovet ved bestemte krav om en øvre eller gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for den pågældende sagstype. Ligevægtsmodellen anviser
endvidere tilpasningsvejen til ligevægt (hvis sagsbeholdningen skal nedbringes) for
valgte tilpasningsscenarier.
LIGEVÆGTSBETINGELSEN
ANKESTYRELSENS PROGNOSEMODEL
Ankestyrelsens prognosemodel er en relativt ny model, som fortrinsvis benyttes til at
foretage løn- og årsværksprognoser samt til at danne af prognoser for
sagsproduktionen fire år ud i fremtiden.
Ankestyrelsens prognosemodel
Modellen indeholder blandt andet oplysninger for hver af de sagsbehandlende kontorer og
hovedsagstyper vedrørende den kapacitet i månedsværk, der måned for måned budgetteres
at være til rådighed til sagsproduktion, den forventede mængde indkomne sager, antallet af
afgjorte sager ud fra indlagte forudsætninger om produktivitet og tilgængelige månedsværk
og deraf følgende udvikling i sagsbeholdningen. Modellen indeholder endvidere de gældende
målsætninger for sagsbehandlingstiden, og den beregner for hver måned forholdet mellem
verserende og afgjorte sager, som er et tilnærmet udtryk for den forventede gennemsnitlige
sagsbehandlingstid.
Prognosemodellen indeholder funktionalitet til at beregne ligevægt mellem sagstilgang og
sagsproduktion men ikke til at modellere tilpasningsvejen til ligevægt, eller til at justere
ligevægtsbeholdningen for forskellen mellem loft og gennemsnit for sagsbehandlingstid samt
ekstraordinært høje ventetider på eksterne parter. Implement har derfor ved siden af
prognosemodellen udarbejdet er regneark, der muliggør dette samt forskellige
scenarieberegninger ved hjælp af de detaljerede data-input, der ligger i modellen (se Afsnit 6)
Mht. den løbende produktionsstyring bruges prognosemodellen kvartalsvist til at styre
fordelingen af medarbejderressourcer i Ankestyrelsen, herunder nyansættelser i forhold til
behov baseret på tilgang af sager, antal verserende sager og prognose for afgjorte sager.
Ifølge interviews bygger den løbende produktionsstyring dog mest på LIS-data for den
aktuelle produktionsudvikling. Eftersom de fleste af styrelsens fagkontorer hidtil har haft en
relativt stor pukkel af sager, har det kun i mindre omfang været relevant at udnytte kapacitet
på tværs af kontorerne, hvor det ellers ville være et oplagt at benytte prognosemodellen til at
estimere behov og muligheder for at flytte rundt på ressourcer. Det forventes dog at blive
mere aktuelt efterhånden som sagspuklerne mindskes over de næste par år.
En tidligere version af modellen har desuden være anvendt som hjælpeværktøj i forbindelse
med Ankestyrelsens vurdering af det fremadrettede merbevillingsbehov i foråret 2018.
Essensen i ligevægtsmodellen er, at sagsbehandlingstiderne skal afkortes ved at
nedbringe sagsbeholdningen, så sagerne kan omsættes hurtigere, og det kræver
ekstra bemanding i en overgangsperiode.
På de fleste sagsområder er målet en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger
svarende til, at sagsbehandlingstiden normalt skal være ca. 3 måneder. For disse
sagsområder vil ligevægtsbeholdningen svare til 3 gange den forventede månedlige
sagstilgang. På de sagsområder, hvor der fremadrettet vil gælde et loft for
sagsbehandlingstiden på 10 uger, vil ligevægtsbeholdningen være lavere. Det drejer
sig om Udbetaling Danmark sager og sygedagpengesager. For disse områder er
ligevægtsbetingelsen en sagsbeholdning på 1,7 gange den forventede månedlige
sagstilgang.
TILPASNING TIL LIGEVÆGT
Mens der kun er én løsning mht. ligevægtsbeholdningen og ligevægtsbemandingen
for hver sagstype ved at givet niveau for antal indkomne sager, realiseret
produktivitet og krav til sagsbehandlingstiden, er der forskellige veje henimod
ligevægten. Fra et givet udgangsniveau for antal verserende sager kan der fortages
en hurtigere eller langsommere tilpasning til ligevægtsbeholdningen, alt efter hvor
meget der skrues op og ned for bemandingen i overgangsperioden. For de fleste
sagstyper vil det for Ankestyrelsen være muligt at opnå ligevægten enten i år eller
næste år med relativt bløde stigninger/fald i bemandingen indtil ligevægten opnås.
De skærpede krav om sagsbehandlingstider på 8-10 uger (loft eller gennemsnit) har
derfor ikke betydning for den langsigtede ligevægtsbemanding (antal årsværk), så
længe det sikres, at sagsbeholdningen på de enkelte områder er stor nok til, at det
ikke går udover produktiviteten.
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0007.png
4. Ligevægtsmodel til estimering af fremadrettet ressourcebehov (2/2)
Vi estimerer et eventuelt merbehov for ressourcer til sagsbehandling op imod 2018-ressourceforbruget til bevillingsfinansieret sagsbehandling
FREMGANGSMÅDE FOR ESTIMERING AF MERBEHOV FOR RESSOURCER
I det følgende beskrives fremgangsmåden
ressourcebehov til sagsproduktion.
for
estimering
af
evt.
ekstra
1
JURIDISK SAGSBEHANDLING
OG RETSSAGER
Mekko-diagram: Ankestyrelsens ressourceforbrug på kerneopgaver i 2018 (årsværk)
Ankestyrelsens ressourceforbrug på kerneopgaver kan opdeles på
1.
2.
3.
Juridisk sagsbehandling og retssager (den mørkegrønne del af mekko-diagram)
Administrativ støtte og sagsbehandling (det gule del af mekko-diagram )
Øvrige kerneopgaver, som især drejer som om praksiskoordinering, analyser,
undersøgelser mv. (den lyserøde del af mekko-diagram).
2.
ADM.
SAGSBEHANDLING
Bevillings-
finansieret
43 årsværk
Bevillingsfinansieret
med kontrakt
217 årsværk
Gebyrfinansieret
71 årsværk
Gebyrfinansieret
(10 årsværk)
Ressourceforbruget på kerneopgaverne underinddeles endvidere ud fra, om
opgaverne er bevillings- eller gebyrfinansieret, samt om de pågældende sager er
omfattet af kontraktmål i kontrakten, jf. nedenstående Tabel.
Mekko-diagrammet øverst t.h. viser ressourceforbrugets fordeling på kerneopgaver i
2018. Fokus for ligevægtsanalysen er et estimere, hvor stor en mængde yderligere
ressourcer (om nogen), der er behov for i årene 2019-2022, sammenlignet med
2018. Analysen er afgrænset svarende til punkt 1 ovenfor.
Specifikation af fordeling af ressourcer i mekko-diagram øverst til højre
Opgavekategori
Bevillingsfinansieret
sagsbehandling (med kontrakt
og med sagsdata)
Bevillings-
finansieret
uden kontrakt
18 årsværk
3.
ØVRIGE
KERNEOPGAVER
Bevillings-
finansieret
30 årsværk
Kilde: Tidsregistreringer i Mtid. Se tabel nederst til venstre mht. hvordan ressourceforbruget er fordelt
Note: Antal årsværk er udregnet ud fra de registrerede timer og antagelsen om 1450 effektive timer per årsværk
Familieret
12 årsværk
Hovedtrin i estimeringen af fremadrettet ressourcebehov
Beskrivelse
Sager på social- og beskæftigelsesområdet, KSB-sager på børne- og
ungeområdet, tvang og magt, underretning, interne retssager, samt
tilsynsager og nævnsbetjening omfattet af kontrakt. Sagerne indgår i
prognosemodellen med sagsdata, dvs. data på sagsbeholdning,
indkomne sager, afgjorte sager mv.
Øvrige sager på det bevillingsfinansierede område, som ikke er omfattet
af kontrakt og som ikke indgår med sagsdata i prognosemodellen. Det
er primært sager, nævnsbetjening og tilsyn vedrørende adoption,
generel forvaltningsret, samt andre aktiviteter i tilsynet med kommuner
og regioner som der ikke er kontrakt og sagsdata på.
Gebyrfinansierede sager og retssager på Arbejdsskadeområdet.
Sager på familieområdet, som Ankestyrelsen overdrager til Familierets-
huset under Domstolsstyrelsen pr. 1. april 2019.
Ressourceforbruget hos Administrationen i Ålborg på sagsforberedelse
og kundehenvendelser
Ressourceforbruget på analyser, praksisundersøgelser, tilsynsopgaver
(udover tilsynssagsbehandling), dialog med interessenter mv.
7
Estimeret tidsforbrug til sagsbehandling
2019-2022 på alle kontraktområder ved
hjælp af ligevægtsmodellen
Opgørelse af (ekstra) ressourcebehov:
Forskel mellem fremskrevet behov og
2018 forbrug på kontraktområderne
+
KORREKTION AF 2018-BASELINE hvis
der har været særlige forhold i 2018, der
har betydet, at der kunne leveres flere
eller færre timer end hvad der normalt vil
være muligt
+
Bevillingsfinansieret øvrig
sagsbehandling (ingen kontrakt,
ingen sagsdata)
Tillæg for evt. lavere produktivitet i en
overgangsperiode for nye medarbejdere
mv.
+
Estimeret overhead for det eventuelle
merbehov af sagsbehandlerårsværk
Gebyrfinansieret
Familieret (bortfalder)
Administrativ sagsbehandling
Øvrige kerneopgaver
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0008.png
Basisfremskrivning af fremadrettet ressourcebehov til juridisk sagsbehandling
Basisfremskrivningen indebærer, at sagsbeholdningen er bragt i ligevægt ultimo 2020. Det kræver godt 20 sagsbehandlerårsværk at afvikle puklen
Basisfremskrivningen er udgangspunktet for vurderingen af det fremadrettede
ressource- og finansieringsbehov.
I basisfremskrivningen er anvendt samme forudsætninger vedrørende den initiale
bemanding og sagsbeholdning som i Ankestyrelsens prognose. Der er ligeledes
anvendt de samme forudsætninger om sagstilgangen og om en effektiv arbejdstid
på 1.450 timer per år.
Der er derimod ikke indregnet korrektioner for, at øget tilgang af nye
medarbejdere (i forbindelse med nedbringelse af sagsbehandlingstiden) eller
indførelse af et loft på 10 uger over sagsbehandlingstiden på nogle områder kan
have negative afledte effekter på produktiviteten. Disse forhold behandles
efterfølgende. Basis-fremskrivningen er gennemført både med uændret
produktivitet og med en årlig produktivitetsstigning på 2 procent.
Årsværksbehov i basisfremskrivningen til nedbringelse af sagsbehandlingstid og
etablering af ligevægt. Med og uden 2 procent årlig produktivitetsstigning
250
228,3 224,8
225,7 217,1
216,9
204,3
216,9
200,3
200
150
Uændret
produktivitet
100
2 pct. årlig
produktivitets-
stigning
Ressourcer til
pukkelafvikling
Figuren øverst til højre viser hvor stort et ressourceforbrug det med de anvendte
forudsætninger vil kræve at fortsætte den positive udvikling fra 2018 med
nedbringelse af sagsbeholdningen, så alle områder senest primo 2021 er nået ned
på en ligevægtssagsbeholdning. Ved uændret produktivitet er ligevægten opgjort til
ca. 217 årsværk, mens den gradvist vil falde til ca. 200 årsværk i 2022, hvis
produktiviteten øges med to procent per år. I 2019 og 2020 vil ressourcebehovet
midlertidigt være højere for at kunne nedbringe sagsbeholdningerne i
ligevægtsniveauerne på alle sagsområder.
Figuren nederst til højre illustrerer, at sagsbehandlingstiden i basisfremskrivningen
gradvist reduceres igennem 2019 og 2020, således at ligevægten er etableret ultimo
2020. For alle sagsområder under ét stabiliseres sagsbehandlingstiden på 2,7
måneder. Sagsbeholdningen stabiliseres tilsvarende fra ultimo 2020, hvor den er på
ca. 8.500 sager. Det er kan sammenholdes med 12.167 verserende sager ved
udgang en 2018 på de områder, som indgår i fremskrivningen. Forskellen mellem
initialniveauet og ligevægtsniveauet for sagsbeholdningen er således knap 3.700
sager. Afviklingen af denne sagspukkel kræver godt 20 sagsbehandlerårsværk, hvis
sagerne kan løses med det tidsforbrug per sag, som er forudsat i
basisfremskrivningen initialt.
50
2019
2020
2021
2022
Udviklingen i sagsbehandlingstid og sagsbeholdning i basisfremskrivningen
7,0
Antal verserende sager (højre)
6,0
Sagsbehandlingstid, mdr. (venstre)
5,0
12.000
4,0
3,0
2,0
4.000
1,0
0,0
2.000
0
10.000
8.000
6.000
18.000
16.000
14.000
Note: Sagsbehandlingstiden er er opgjort som sagsbeholdningen divideret med den månedlige sagstilgang.
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
jan
mar
maj
jul
sep
nov
2018
2019
2020
2021
2022
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0009.png
Finansieringsbehov (1/2)
Finansieringsbehovet inkl. overhead er 14,7-21,0 mio. kr. i 2019-2020 og 7,3 mio. kr. derefter.
Tabellen på næste side sammenfatter de elementer, der har indgået i den
gennemførte analyse af ressource- og finansieringsbehovet for at sikre langsigtet
ligevægt og overholdelse af sagsbehandlingstiderne. Der er i delrapport 2 redegjort
mere detaljeret for opgørelsen.
I forhold til basisfremskrivningen (første række i tabellen) er der en række yderligere
forhold, som har betydning. Det drejer sig blandt andet om korrektion for evt. tab af
produktivitet ved etablering af et 10 ugers loft over sagsbehandlingstiden. Her er der
forudsat et varigt produktivitetstab på 5 pct. på de områder, der omfattes af 10-ugers
loftet, hvilket der er argumenteret grundigt for i delrapport 3. Dette er væsentligt
lavere end Ankestyrelsens vurdering af et tab på 20 pct. Som det fremgår af tabellen
indebærer forskellen mellem Implements og styrelsens vurdering af produktivitets-
tabet på sager med 10 ugers loft en forskel i det varigt estimerede ressourcebehov
på ca. 5,5 ÅV.
Der er også foretaget korrektion for særlige forhold mht. prognoser samt time-
forbruget i baselineåret 2018. Hvert af disse forhold er gennemgået i delrapport 2.
De foretagne korrektioner er udtryk for Implements vurdering af, hvad der er analytisk
velbegrundet ift. de enkelte temaer og ud fra en helhedsbetragtning. Efter korrektion-
er er der beregnet et ressourcebehov som fremgår af række 5 i tabellen. Når der
korrigeres for en række særlige forhold vedrørende 2018-baseline (inkl. midlertidige
finansieringsmuligheder) er det sammenlignelige årsværksforbrug i 2018 opgjort til
215,3 ÅV, jf. række 7, venstre kolonne. I vurderingen af relevante korrektioner er der
set på styrelsens samlede virksomhed, dog har vi efter aftale ikke forholdt os til, hvad
der er et rimeligt eller nødvendigt serviceniveau på enkeltområder.
Der er ikke indregnet korrektion for det forhold, at Ankestyrelsens ressourceforbrug
på familieretsområdet i 2018 var lavere end svarende til den bevillingskorrektion, der
er sket i forbindelse med opgavens flytning den 1. april 2019 til Familieretshuset.
Implement har ikke hermed forholdt sig til, hvad der er den rette bevillingsregulering.
På den ene side indebærer reguleringen et tilpasningsbehov for Ankestyrelsen ift
2018. På den anden side er der tale om en tilstræbt udgiftsneutral opgaveflytning. Vi
forudsætter, at dette forhold drøftes særskilt uden for rammerne af budgetanalysen.
I scenariet med to procents produktivitetsstigning er Ankestyrelsens
”købekraft”
tilsvarende reduceret med omprioriteringsbidraget, jf. række 8. idet det reducerer
Ankestyrelsens bevilling (og dermed købekraft) med 2 pct. per år til og med 2022.
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
9
På baggrund heraf kan der opgøres et varigt finansieringsbehov svarende til ca. 8,5
ÅV. Dette er (bortset fra den tekniske effekt af omprioriteringsbidraget) uafhængigt af,
om der forudsættes uændret eller stigende produktivitet i sagsbehandlingen.
Finansieringsbehovet er større i 2019 og 2020, hvor den initiale sagspukkel afvikles
Det varige finansieringsbehov udgør ved uændret produktivitet og med de
forudsætninger, der er redegjort for i det foranstående, 7,3 mio. kroner inkl. overhead
på 2,2 mio. kr.. I 2019 og 2020 er finansieringsbehovet henholdsvis 21,0 og 14,7 mio.
kr., jf. tabellen på næste side
Det vil normalt være mest retvisende at beregne finansieringsbehovet inkl. overhead
som anført ovenfor. I dette tilfælde skal man være opmærksom på, at det varige
årsværksbehov primært fremkommer ved, at tidsforbruget i baselineåret nedskrives
med 7,9 årsværk. Det er mindre oplagt, at denne del også tillægges overhead, men
det kan forsvares ud fra den betragtning, at baseline-korrektionen kun medregner
ekstraordinært leverede sagsbehandlingstimer (og ikke administrative timer) i 2018.
Ekskl. overhead er finansieringsbehovet 14,7 hhv. 10,3 mio. kr. i 2019-2020 og 5,1
mio. kr. årligt derefter
Når der trods produktionsoverskuddet i 2018 alligevel beregnes et varigt
finansieringsbehov skyldes det især to forhold. For det første var der i 2018 et
ekstraordinært højere tidsforbrug på grund af midlertidige finansieringsmuligheder.
Det er der taget højde for i den timekorrigerede baseline. For det andet er der
indregnet et varigt produktivitetsfald på 5 pct. for de sager, der omfattes af 10-ugers
loftet, hvilket i sig selv medfører et ekstra ressourcebehov på ca. 2 ÅV.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0010.png
Finansieringsbehov (2/2)
Oversigtstabel og vurdering af følsomhed overfor antal indkomne sager
Tabel 15. Ressource- og finansieringsbehov for etablering af ligevægt og afvikling af sagspukkel
#
Elementer i opgørelsen af ressource- og finansieringsbehov
​Basisfremskrivning
​Produktivitetsnedgang på 5 pct. ved 10-ugers
loft (Implement’s vurdering)
Produktivitetsnedgang på 20 pct. ved 10-ugers loft (Ankestyrelsens vurdering)
​Ressourcebehov efter korrektion på 5 pct. ved 10-ugers
loft
​Effektive timer –
1450/1400
Faktiske årsværk -
baseline
​2018
​Estimeret årsværksbehov ved uændret produktivitet
(svarende til 2018)
​2019
228,3
0,1
0,4
228,4
​2020
225,7
2,0
7,8
227,7
8,1
0,0
​2021
216,9
1,9
7,4
218,8
7,7
0,0
​2022
216,9
1,9
7,4
218,8
7,7
0,0
​2019
​Estimeret årsværksbehov ved årlig
produktivitetsstigning på 2 procent
​2020
217,1
1,9
7,4
219,0
7,8
0,0
​2021
204,3
1,8
7,1
206,1
7,3
0,0
​2022
200,3
1,7
6,9
202,0
7,2
0,0
1.
2.
3.
217,3
224,8
0,1
0,4
224,9
8,0
5,9
7,8
8,2
7,1
4.
Korrektioner ift. prognoser
​Beregnet ressourcebehov
​Korrigeret baseline
75 pct. produktivitet, nye medarbejdere
Nettoændring af prognose for indkomne sager
-2,0
241,6
-9,8
215,3
26,3
215,3
26,3
14,7
21,0
-2,0
233,7
-2,0
224,5
-2,0
224,5
-2,0
236,8
-1,9
224,8
-1,9
211,5
-1,8
207,3
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
​Forskel
- beregnet ressourcebehov minus korrigeret baseline
Købekraft
Finansieringsbehov, årsværk
Finansieringsbehov, mio. kroner ekskl. overhead
Finansieringsbehov, mio. kroner inkl. overhead
18,4
215,3
18,4
10,3
14,7
9,2
215,3
9,2
5,1
7,3
9,2
215,3
9,2
5,1
7,3
21,5
211,1
25,8
14,4
20,5
9,5
206,9
17,8
10,0
14,2
-3,8
202,9
8,6
4,8
6,9
-8,0
198,9
8,4
4,7
6,7
Det beregnede ressourcebehov i årene frem er først og fremmest følsomt overfor
hvor mange sager der kommer ind, og hvor lang tid det i gennemsnit tager at
behandle hver sag.
Mht, antal indkomne sager har vi baseret det beregnede ressourcebehov på niveauet
for antal indkomne sager i 2018 inkl. genoptagelsessager svarende til 3.078 sager
per måned. Ved dette niveau ligger det beregnede ligevægtsbehov, jf. tabellen
ovenfor, på ca. 224,5 ÅV i 2022, når der ikke indregnes produktivitetsforbedringer
(dvs. ved uændret 2018-produktivitet).
Hvis man i stedet for at basere prognosen på 2018, anvendte Ankestyrelsens tilgang
med at baseret prognosen på antal sager indkommet de sidste 24 måneder (og
dermed tillagde 2017 lige så meget vægt som 2018) ville prognosen i stedet blive
3.125 sager per måned, hvilket ville forhøje ressourcebehovet med ca. 3,5 ÅV.
Vi har i delrapport 2 argumenteret for, hvorfor det giver bedst mening at anvende
2018-prognosen, når hele analysen er baseret på 2018 som basline-år. Tiden vil vise,
om man rammer den bedste prognose ved at tage udgangspunkt i den mest aktuelle
Budgetanalyse af Ankestyrelsen
2018 niveau eller en et længere tilbageskuende 2017-18 niveau.
Eftersom ressourcebehovet er meget følsomt overfor antal indkomne sager, og
eftersom prognoser i sagens natur er usikre, anbefaler vi, at antal indkomne sager og
dermed bevillingsbehovet for 2020 og frem revurderes, når der i starten af 2020
foreligger data for, hvor mange sager, der reelt kom ind i 2019.
Midlertidig finansiering i 2018 (Ankestyrelsens opgørelse)
Mio. kr.
Midler fra ØIM til nedbringelse af sagsbehandlingstider
Forbrug af overført overskud
Mindreforbrug på familieretslige opgaver allokeret til anden sagsbehandling
Underprioriterede øvrige kerneopgaver
Korrektion for a-conto opkrævningen på gebyrområdet
Total
0,7
2,2
5,1
2,6
4,6
15,2
Årsværk
0,8
2,6
5,9
3,0
5,3
17,6
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 31: Spm. om at oversende den budgetanalyse, der foretages med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen, når den foreligger, til social- og indenrigsministeren
2213428_0011.png
Sammenfatning af analyse af processer og driftsstyring på sagsbehandlingsområdet
Med et godt udgangspunkt ser vi teknologiunderstøttelse og driftsstyring som de bedste muligheder for at effektivisere sagsbehandlingen
Neden for sammenfattes de væsentligste konklusioner fra den gennemførte analyse
af drifts- og procesoptimeringsmuligheder i sagsproduktionen. Analysen omfatter
alene sagsproduktionen på det bevillingsfinansierede område. Det talmæssige
grundlag omfatter oplysninger om tidsforbrug samt sagsudvikling og
sagsbehandlingstider for årene 2016-2018. På nogle områder er data for 2016 ikke
(fuldt) sammenlignelige med 2017 og 2018. Data fra de administrative systemer er i
et vist omfang suppleret med skøn og estimater, hvor ledere og medarbejdere fra
styrelsen har bistået med værdifulde input. Den empiriske del af analysen er
suppleret med kvalitative data, herunder proceskortlægninger, ganske mange
interviews samt afdækning af praksis for driftsstyringen.
Sagsproduktionen (inkl. administrativ støtte men ekskl. retssager) omfatter ca. 65
procent af Ankestyrelsens samlede tidsforbrug - hertil kommer øvrige kerneopgaver,
generel ledelse samt tværgående støttefunktioner mv. Sagsproduktionens andel af
det samlede ressourceforbrug betyder, at de krav, der også for Ankestyrelsen gælder
til årlige effektiviseringer på to procent, næsten nødvendigvis også må omfatte
sagsproduktionen.
Det er vores vurdering, at tilrettelæggelsen af processerne og driftsstyringen generelt
er velfungerende. Der er et tydeligt fokus på styring af kvalitet, sagsbehandlingstider
og nedbrydning af overordnede produktionsmål til de enkelte enheder og
medarbejdere. Der er ligeledes en ret høj grad af processtandardisering, fælles
ledelses- og styringsinformation samt en forholdsvis god it-understøttelse. Der er
også en meget hensigtsmæssig organisatorisk opdeling, hvor delprocesser, der ikke
eller kun i begrænset omfang
kræver juridisk kompetence, varetages af
Administrationen, som en fælles faglig støttefunktion. Det er endelig vores indtryk, at
der er et højt erfarings- og kompetenceniveau i de enkelte kontorer. Med dette gode
udgangspunkt ser vi dog også nogle muligheder for fortsat udvikling af proces- og
driftsstyringen.
Vi ser helt generelt fire løftestænger for at optimere sagsbehandlingen, nemlig 1)
optimering af det grundlæggende procesdesign, 2) bedre procesorganisering, 3)
bedre teknologiunderstøttelse samt 4) bedre driftsstyring. De fire temaer er delvist
sammenhængende og overlappende. Det er dog nyttigt at sondre mellem dem, og
afrapporteringen er disponeret efter de fire temaer.
I Ankestyrelsens tilfælde er det vores vurdering, at det grundlæggende procesdesign
(1) er meget hensigtsmæssigt inden for de rammer, lovgivningen sætter. Det er også
vores vurdering, at procesorganiseringen (2) er særdeles fornuftig både strukturelt og
i den måde, den løbende styring har opmærksomhed på at flytte ressourcer og
opgaver mellem enhederne ift. udviklingen i sagstilgangen på de enkelte områder.
Det er vores vurdering, at de væsentligste muligheder for yderligere optimering
knytter til teknologiunderstøttelse (3) og til driftsstyring (4).
Opgavernes karakter og volumen er sådan, at der er muligheder for automatisering
gennem RPA-teknologi og gode basisforudsætninger for at støtte opgave-
varetagelsen gennem AI-løsninger. Det interessante perspektiv for Ankestyrelsen er,
hvordan den store beholdning af tidligere afgjorte sager ved hjælp af teknologi kan
stilles til rådighed for de sager, der behandles aktuelt. Mulighederne kan fx omfatte
løsninger, der screener, risikoscorer eller kompleksitetsvurderer sager eller på anden
måde giver støtte til sagsbehandlingen
fx ved at fremfinde og udstille lignende
sager som den aktuelle for sagsbehandleren. Vi vil anbefale, at der investeres i
området, herunder gennem opbygning af intern kapacitet. I den forbindelse vil det
være relevant at overveje synergier ved at sådan kapacitet understøtte både det
bevillingsfinansierede og det gebyrfinansierede område.
I forhold til driftsstyringen ser vi mange gode elementer i den nuværende praksis,
men også muligheder for optimering, herunder:
-
Vi vurderer, at målstyringen med fordel kunne have et tydeligere
”anker”
i krav til
produktiviteten, dvs. det gennemsnitlige tidsforbrug per sag på de forskellige
områder, som kan bruges som styringsredskab for ledelsen. Desuden bør
styringen på kvartalsmål efter vores vurdering genovervejes.
-
Analysen viser en forskellighed i styringspraksis mellem kontorerne. Den
empiriske del af analysen viser nogle mønstre i den måde, som produktiviteten
udvikler sig inden for og mellem kvartaler, som efter vores opfattelse indikerer
muligheder for forbedring.
I en del af analysen er der fokus på to sagsområder (sygedagpenge og Udbetaling
Danmark sager), hvor styrelsen er på vej til at skulle varetage produktionen inden for
et loft over sagsbehandlingstiden på 10 uger. Ankestyrelsen vurderer, at der på disse
områder må forventes et betydeligt varigt tab af produktivitet. Vi ser på baggrund af
analysen ikke stærke argumenter for denne antagelse.
11
Budgetanalyse af Ankestyrelsen