Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1498
Doknr.
202346
Dato
02-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 3. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 307 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Christoffer Aagaard Mel-
son (V).
Spørgsmål nr. 307:
”Med aftalen om kommunernes økonomi for
2015 var den daværende regering og KL
enig om, at KL skulle arbejde for, at betydeligt flere kommuner fik uploadet data til
Tilfredshedsportalen med ud gangen af 2015 med henblik på en meget høj dækning i
2017. Vil ministeren redegøre for KL’s initiativer for at indfri aftalen?”
Svar:
Som opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2015 lavede det daværende
Økonomi- og Indenrigsministerium en handleplan med KL om sammenlignelige bru-
gertilfredshedsundersøgelser.
Med henblik på at få så mange kommuner som muligt til at uploade data til Tilfreds-
hedsportalen igangsatte KL en række aktiviteter herunder udarbejdelse af inspirati-
onsmateriale om anvendelse af brugertilfredshedsundersøgelser, facilitering af part-
nerskaber blandt kommuner i forhold til specifikke sektorområder samt rådgivning af
kommunerne.
I 2014 var der 31 kommuner, som havde uploadet data til Tilfredshedsportalen, mens
der i 2017 var 56 kommuner.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2018 blev den daværende V-regering og
KL enige om at videreføre de eksisterende brugertilfredshedsundersøgelser i perioden
2018-2021.
Det var vurderingen, at de sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser fortsat
havde et væsentlige potentiale som redskab til lokal styring og kvalitetsudvikling.
Kommunernes brug af de standardiserede spørgeskemaer til brugertilfredshedsunder-
søgelser og deling af resultaterne på Tilfredshedsportalen forblev imidlertid begræn-
set. De hidtidige indsatser
–
primært gennemført af KL
–
havde ikke bragt anvendel-
sen af Tilfredshedsportalen op på et tilfredsstillende niveau. Der var derfor behov for
at nytænke de sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser.
På bl.a. den baggrund blev det i forbindelse med VLAK-regeringens
Aftale om ledelse
og kompetencer i den offentlige sektor
med KL og Danske Regioner fra februar 2018
aftalt, at der skal udvikles og gennemføres nationale brugertilfredshedsundersøgelser
på institutionsniveau bredt i den offentlige sektor i alle kommuner, jf. besvarelse af