Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2157369_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1498
Doknr.
202346
Dato
02-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 3. februar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 306 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Christoffer Aagaard Mel-
son (V).
Spørgsmål nr. 306:
”Vil ministeren redegøre for status på
arbejdet med at få udviklet de sammenlignelige
brugertilfredshedsundersøgelser, der ifølge aftalen om kommunernes økonomi for
2018 skulle understøtte det lokale kvalitetsudviklingsarbejde og bidrage til at synlig-
gøre og sammenligne den brugeroplevede kvalitet på ældre-, folkeskole- og dagtil-
budsområdet?”
Svar:
I februar 2019 indgik den daværende VLAK-regering
Aftale om ledelse og kompeten-
cer i den offentlige sektor
med KL og Danske Regioner, hvori der indgår et initiativ om
at anvende nationale brugertilfredshedsundersøgelser bredt i den offentlige sektor.
Med aftalen er der mellem parterne enighed om, at nationale brugertilfredshedsunder-
søgelser er et godt redskab for politikere og ledere til at inddrage brugernes vurderin-
ger i tilrettelæggelsen af den offentlige service.
Den nuværende regering har besluttet at fortsætte arbejdet med gennemførsel af nati-
onale brugertilfredshedsundersøgelser.
De nationale brugertilfredshedsundersøgelser erstatter Social- og Indenrigsministeri-
ets tidligere koncept om sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser, som kom-
munerne frivilligt kunne benytte.
I perioden 2019-2022 udvikler og gennemfører Social- og Indenrigsministeriet lands-
dækkende brugertilfredshedsundersøgelser på institutionsniveau på flere af de store
velfærdsområder i alle kommuner. Den første brugertilfredshedsundersøgelse gen-
nemføres for folkeskole og SFO. Resultaterne af undersøgelsen forventes at ligge klar
ultimo september 2020.
Social- og Indenrigsministeriet stiller resultaterne af undersøgelserne til rådighed for
kommunerne. Således vil kommunerne få mulighed for at foretage analyser og sam-
menligninger af brugertilfredshed på tværs af kommuner, institutioner og baggrunds-
karakteristik til brug for det lokale kvalitetsudviklingsarbejde. Resultaterne skal ligele-
des stilles til rådighed for borgerne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 306: MFU spm. om ministeren vil redegøre for status på arbejdet med at få udviklet de sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser, der ifølge aftalen om kommunernes økonomi for 2018 skulle understøtte det lokale kvalitetsudviklingsarbejde, til social- og indenrigsministeren
2157369_0002.png
Udvikling af brugertilfredshedsundersøgelse i ældreplejen ligger under Sundheds- og
Ældreministeriets ressort, hvorfor jeg har indhentet bidrag fra sundheds- og ældremi-
nisteren, som kan oplyse følgende:
”Regeringen
og KL er med økonomiaftalen for 2020 enige om, at der i forlængelse af
anbefalingerne fra arbejdsgruppen for udvikling af kvalitetsindikatorer i ældreplejen,
skal etableres én samlet årlig national brugertilfredshedsundersøgelse blandt modta-
gere af hjemmehjælp og på plejecentre. Den nærmere tilrettelæggelse af brugertil-
fredshedsundersøgelsen skal drøftes med KL.
Arbejdet med udvikling af brugertilfredshedsundersøgelsen på ældreområdet vil, så
vidt muligt, tænkes sammen med Social- og Indenrigsministeriets arbejde med udvik-
ling af nationale brugertilfredshedsundersøgelser.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2