Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2144875_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
SOU alm. del
samrådsspm. O
30. januar 2020 kl. 13-14
Folketinget
Ca. 12 minutter
Samrådsspørgsmål O:
”Hvad
er ministerens holdning til de lange ventetider i
Familieretshuset, og hvordan agter ministeren at reducere de
lange ventetider, som i høj grad går ud over børnene, og vil
ministeren oplyse en dato for, hvornår ministeren forventer, at
ventetiderne er nedbragt?”
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet.
Jeg er glad for muligheden for at sætte ord på, hvad
regeringen gør ved de aldeles uacceptable ventetider i
Familieretshuset.
[Ministerens holdning til det nye system og de lange
ventetider]
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0002.png
Først og fremmest er det vigtigt at få sagt, at intentionen
bag det nye familieretlige system var og er god. Altså at vi
skal passe bedre på børnene i de svære skilsmisser.
Børnene er særligt sårbare i forbindelse med forældres
brud. Det gælder ikke mindst udsatte børn.
Rockwool Fonden har tidligere peget på, at forældres brud
øger risikoen for, at børnene ikke får en
ungdomsuddannelse og for, at drenge begår mere
kriminalitet. Det er dermed også udtryk for en vigtig
investering, når vi tager hånd om børnene, så de får den
bedst mulige start på livet.
Det er intentionen i det nye familieretlige system: Børnenes
tarv skal i fokus.
Det gør vi ved, at børnene i Familieretshuset tilbydes en
kontaktperson, at der er oprettet en særlig børneenhed, og
at det med reformen blev skrevet ind i loven, at barnets ret
til beskyttelse og trivsel skal sikres.
Men regeringen har desværre overtaget et system, der er
født med en voldsom underfinansiering.
Det er ulykkeligt, at et nyt system, der blev lavet for at
passe på børnene og skåne dem i svære skilsmisser, lige
nu ser ud til at gøre det modsatte.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0003.png
Jeg er frustreret på de berørte familiers vegne, som står i en
meget svær situation, og som lige nu skal vente fem til ni
måneder på at komme til første møde i Familieretshuset.
Nu nytter det jo ikke noget at skælde ud over fejl begået
tidligere eller at stå og pege fingre. Det løser ikke
problemet.
Med jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg er dybt frustreret
over at stå med et system med så alvorlige problemer.
Det er overhovedet ikke godt nok, og vi kan ikke være det
bekendt over for familierne og ikke mindst børnene. Derfor
tager regeringen situationen meget alvorligt.
[Årsagen til de lange ventetider]
Jeg har naturligvis været optaget af at finde ud af, hvordan
det overhovedet kunne gå så galt. Hvordan kunne man
regne så meget forkert?
Mit ministerium har oplyst mig om, den primære årsag til, at
man kunne regne så meget forkert er, at der ikke blev taget
tilstrækkeligt højde for de ændringer i sagsbehandlingen,
reformen introducerer.
Med reformen er barnet og barnets trivsel som sagt i fokus i
sagsforløbet.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0004.png
Familierne skal mødes med en helhedsorienteret og
konflikthåndterende tilgang til deres uenigheder og
udfordringer.
Med andre ord skal systemet følge familiernes behov.
Der er fokus på at støtte forældrene i selv at kunne
håndtere fremtidige konflikter, så de ikke bliver faste
”kunder” i systemet.
Den tilgang betyder, at der til forskel fra tidligere er behov
for langt flere fysiske møder med familierne.
I den tidligere myndighed, Statsforvaltningen, blev sagerne i
højere grad løst ved skriftlig sagsbehandling.
Det er de fornødne ressourcer ved denne grundlæggende
ændring i tilgangen til sagerne, der er blevet markant
undervurderet i forudsætningerne, da den tidligere regering
beregnede omkostningerne.
I forhold til det antal møder, der skal afholdes i
Familieretshuset, afsatte man simpelthen alt for få årsværk.
[Hvad regeringen vil gøre for at reducere ventetiderne]
Så snart vi fik øje på de omfattende problemer, igangsatte
denne regering et løsningsspor med at få styr på det
faktiske finansieringsbehov og tildele en merbevilling for at
stoppe den helt uholdbare udvikling.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0005.png
Der var andre indsatser, man kunne have brugt penge på,
så det her var en ærgerlig overraskelse for os.
Men det er en uacceptabel situation, familierne står i
og
det skal håndteres prompte.
På den baggrund har vi iværksat tiltag, der kan deles op i 3
trin.
Første trin tog vi før sommer, hvor visitationen fik flere
muskler. Dermed er Familieretshuset nu nået i mål i forhold
til at visitere sagerne inden for 5 hverdage.
Det betyder, at Familieretshuset får screenet og visiteret
sagerne hurtigt, når de kommer ind, så de sager, hvor der
vurderes at være en akut og aktuel risiko for barnets trivsel
og udvikling, håndteres hurtigt.
Som næste trin afsatte vi ekstra 104 mio. kr. på finansloven
for 2020, så Familieretshuset kan ansætte flere
sagsbehandlere.
De afsatte penge er udtryk for, hvor mange medarbejdere
man har mulighed for at få med ombord på én gang.
Familieretshuset er allerede godt i gang med at ansætte
nye medarbejdere over hele landet og forventer at ansætte
over 100 medarbejdere inden sommer.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0006.png
For hurtigst muligt at tage de mange nye medarbejdere ind,
har Familieretshuset oprettet et særligt
kompetenceakademi.
Det er Familieretshusets forventning, at man på den måde
kan få oplært de mange nye medarbejdere hurtigt, så de
kan komme ud og gøre en forskel for familierne.
Men trods den store merbevilling og den omfattende indsats
Familieretshuset leverer, ser vi desværre ind i, at
ventetiderne bliver ved med at vokse og først vil toppe
senere i år.
Derfor er det tredje trin, at vi frem mod næste års finanslov
igangsætter en grundig analyse af behovet i de kommende
år.
Med analysen skal vi afdække, hvad der skal til for, at vi kan
løfte intentionerne i reformen, så vi får et holdbart
familieretligt system fremover, der rent faktisk hjælper
familierne og ikke mindst børnene.
Man kan mene, at den analyse skulle have været lavet af
den tidligere regering, så vi mange partier, der står bag
reformen, havde haft et oplyst grundlag at indgå aftalen på.
Men den analyse laver vi nu. Og så må vi se, hvad
resultatet bliver.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0007.png
[Redegørelse for det faglige spor]
Vi skal dog ikke kun være optagede af, at Familieretshuset
skal have flere ressourcer.
Vi skal allerede nu kigge på, om der kan være ting i
reformen, der ikke virker efter hensigten.
Alle gode input og relevant kritik skal på bordet, og vi skal
lytte og tænke os godt om.
Det er afgørende for mig, at vi sikrer, at det nye system
hjælper familierne, som det var intentionen, og ikke er med
til at optrappe konflikter til skade for de berørte børn.
Før jul indkaldte jeg interessenter på området til et møde for
at få talt sammen om, hvilke dele af reformen, vi allerede nu
kan se, ikke virker.
Der blev blandt andet peget på, at reglerne om tvungen delt
bopæl for barnet og refleksionsperioden skaber konflikter.
Lige efter dette samråd vil jeg drøfte interessenternes input
med ordførerne, så vi sammen kan se på, om vi allerede nu
bør justere elementer af den reform, vi har sat i søen
sammen.
[Redegørelse for hvornår det bliver bedre]
Trods de igangsatte initiativer, er det desværre for tidligt at
sige, hvornår ventetiderne er nedbragt.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0008.png
Som nævnt forventes ventetiderne at ophøre med at stige
senere på året.
Den nærmere profil for nedbringelsen af ventetiderne vil
blive afdækket i den grundige analyse, som vi sætter i gang.
Derfor er der ikke nogen dato for, hvornår ventetiderne er
nedbragt eller med hvor meget.
Jeg synes, familierne i dag venter uacceptabelt længe, og
den politiske intention var, at hjælpen skulle komme hurtigst
muligt.
Så ventetiderne skal ned, og det må gerne ske så snart
som muligt.
Reformen hviler som jeg nu har sagt et par gange på, at
familierne skal have den hjælp, de har brug for.
Og vi er meget langt fra målet her.
[Afrunding]
Afsluttende må jeg indrømme, at jeg gerne havde brugt tid
og kræfter på andet end at skulle rette op på problemerne i
et system, som er født med så voldsom en
underfinansiering.
Og de penge, vi nu har måtte afsætte til at rette op på
problemerne, havde jeg da også langt hellere brugt på nye
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0009.png
sociale indsatser til gavn for de mest udsatte i vores
samfund.
Vi står dog med et system, der lige nu gør det modsatte af,
hvad intentionen med det har været.
Og det skaber en uholdbar situation for de berørte familier
og børn.
Derfor er det en bunden opgave at løse problemerne. En
opgave, som regeringen tager på sig. Og tager alvorligt.
Vi har taget fat om problemet i form af den førnævnte tre-
trins-raket:
For det første
har vi fået styr på visitationen, så de særligt
alvorlige sager løftes ud og håndteres hurtigt.
For det andet
har vi samlet regningen op og givet
Familieretshuset penge til flere sagsbehandlere, så
ventetiderne stopper med at stige i år.
Og
for det tredje
igangsætter vi en analyse for at løse
problemet fremadrettet.
Samtidig kigger vi også på, hvilke elementer af reformen,
der ikke fungerer efter hensigten.
Med de tiltag vil vi lægge os i selen for, at vi kan få et
familieretligt system, der lever op til intentionerne og
dermed understøtter familierne og ikke mindst passer på
vores børn.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/1-20 om nedbringelse af ventetider i Familieretshuset, til social- og indenrigsministeren
2144875_0010.png
Jeg ser frem til en god drøftelse. Tak for ordet.
9