Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1126
Doknr.
199211
Dato
21-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 271 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 271:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan proceduren er i forhold til
underretninger,
herunder screeningsprocessen i kommuner og Ankestyrelsen?”
Svar:
I forhold til kravene til kommunens opfølgning på og behandling af underretninger
skal jeg i det hele henvise til min samtidige besvarelse af SOU alm. del spørgsmål 270.
For så vidt angår Ankestyrelsens procedurer for behandling af underretninger har
Social- og Indenrigsministeriet indhentet et bidrag fra Ankestyrelsen, der har oplyst
følgende:
”Alle underretningssager oprettes umiddelbart efter, at de er modtaget, og visi-
teres af en sagsbehandler i umiddelbar forlængelse heraf. Vi læser al post i un-
derretningssager samme dag eller dagen efter modtagelsen. Ved visitationen
vurderer vi alvoren og karakteren af underretningen. Er der tale om meget be-
kymrende oplysninger tager en sagsbehandler hurtigt telefonisk kontakt til
kommunen og få relevante oplysninger. Vi hastebehandler sagen, hvis vi fortsat
er meget bekymrede for barnet eller den unge efter den telefoniske kontakt til
kommunen.
Underretter og parter får altid en bekræftelse på, at vi har modtaget underret-
ningen. Vi orienterer også parterne om, hvornår de kan forvente at få besked
om, hvordan vi forholder os til sagen. I alle sager sender vi kopi af underretnin-
gen til kommunen og beder kommunen om at sende relevante akter og en udta-
lelse om, hvad kommunen gør i sagen.
Når vi har fået udtalelsen og akterne fra kommunen, tager vi stilling til, om sa-
gen skal lukkes eller skal behandles på møde i Ankestyrelsen.
Ved vores faglige vurdering af sagen inddrager vi bekymringsgraden, oplysnin-
gerne om barnets eller den unges trivsel, samarbejdet med familien og kommu-
nens aktuelle planer. Vi får børnesagkyndig rådgivning af en af Ankestyrelsens
psykologer.
Vi lukker sagen, hvis vi vurderer, at kommunen gør det nødvendige for barnet
eller den unge og familien.