Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2165866_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 19-03-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPALBR
Sagsnr.: 2001220
Dok. nr.: 1129667
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 24. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 267 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 267:
”Hvilke
initiativer vil ministeren tage for at erstatte det koordinerende tilbud for tidlig
opsporing og opfølgning til rusmiddeleksponerede børn fra det nu nedlagte børne-
spor i Region Hovedstaden og Region Sjælland?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet, har Sundheds- og Ældreministeriet ind-
hentet bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet og Danske Regioner.
På såvel sundhedsområdet som socialområdet findes indsatser, der retter sig mod
rusmiddeleksponerede børn.
Danske Regioner oplyser følgende:
”Alle fe regio er har fa iliea bulatorier, so varetager tidlig opspori g af rus id-
deleksponerede børn allerede i graviditeten. I familieambulatorierne følger læger,
jordemødre og socialrådgivere de gravide. Og gennem graviditeten er der fokus på at
skabe en god kontakt til kvindernes bopælskommune med henblik på at etablere de
rigtige tilbud. Familieambulatorierne samarbejder desuden med barselsafsnit, neona-
talafdelinger, børneafdelinger, almen praksis og psykiatrien. Børnene bliver således
fulgt til skolealderen
og nogle gange efter
af flere aktører i sundhedsvæsenet.
Med satspuljeaftalen for 2014 blev der afsat 20 mio. kr. i perioden 2015-2018 med
henblik på at sikre og styrke en tidlig og koordineret indsats over for gravide misbru-
gere og forebyggelsen af rusmiddelskader hos børn. Som følge af satspuljemidlerne
var det muligt at følge og indsamle viden om de gravide og børnene i familieambula-
toriet frem til skolealderen. Den statslige bevilling bortfaldt imidlertid ved udgangen
af 2018, og det har betydet, at flere regioner har været nødt til at revidere deres til-
bud.
Alle regioner tilbyder stadig opfølgende behandling for børn af mødre, der har været
indskrevet i et familieambulatorium. Region Sjælland har dog valgt at nedlægge op-
følgningen i Familieambulatoriet. I stedet foregår opfølgningen til rusmiddelekspone-
rede børn på Børne- Ungeafdelingen på Slagelse Sygehus.
Baggrunden for Region Sjællands beslutning om at flytte sit tilbud til rusmiddelekspo-
nerede børn er, foruden frafaldet af satspuljemidler, at klinikerne på baggrund af
egne erfaringer og analyserede data ikke vurderede, at det eksisterende tilbud var ef-
fektfuldt. Der var desuden et stort frafald blandt de børn, som blev fulgt i Familieam-
bulatoriet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at erstatte det koordinerende tilbud for tidlig opsporing og opfølgning til rusmiddeleksponerede børn fra det nu nedlagte børnespor i Region Hovedstaden og Region Sjælland, til sundheds- og ældreministeren
Alle familieambulatorier indsamler data om gravide med et misbrug. Regionerne ind-
samler desuden data om rusmiddeleksponerede børn under deres indlæggelse på
hospitalet. Efter udskrivelse bliver børnene fulgt af en kommunal sundhedsplejerske
og af egen læge, som indsamler egne data.
Regionerne arbejder i fællesskab på at få oprettet en klinisk database, der samler vi-
den om gravide med misbrug og rusmiddeleksponerede børn. Ønsket om bedre op-
følgning er desuden tilkendegivet over for en arbejdsgruppe under Socialstyrelsen,
der arbejder med anbefalinger på børneområdet.”
Social- og Indenrigsministeren oplyser følgende:
”På
det sociale område er kommunerne forpligtet til at tilbyde særlig støtte til de
børn og unge, der har behov for det - uanset om det er på grund af forældrenes mis-
brugsproblemer eller andre problematikker. Kommunerne har således efter servicelo-
vens § 11 en forpligtelse til at sætte tidligt, målrettet og forebyggende ind for at
undgå, at et barn eller en ungs problemer vokser sig store og nødvendiggør en mere
indgribende indsats. I de tilfælde, hvor stof- eller alkoholproblemer i familien begyn-
der at påvirke barnet eller den unges generelle udvikling og trivsel, har kommunerne
en klar forpligtigelse til at sikre, at barnet eller den unge får den støtte, der skal til for
at bringe vedkommende tilbage i trivsel, jf. servicelovens § 52.
Med satspuljen for 2015 blev der desuden afsat 70 mio. kr. årligt i varige midler til en
ansøgningspulje til behandlingstilbud for børn og unge op til 25 år, som har behov for
hjælp til at håndtere en opvækst med stof- eller alkoholmisbrug i familien. Puljen skal
sikre, at målgruppen har adgang til et gratis tilbud om rådgivning og samtaleterapi.
Ift. konkrete tilbud på socialområdet for tidlig opsporing og opfølgning til rusmidde-
leksponerede børn, så oplyser Socialstyrelsen følgende:
Omfattet af den nationale koordinationsstruktur
Den nationale koordinationsstruktur i Socialstyrelsen blev etableret i 2014 for at give
staten en væsentlig rolle i at undgå en uhensigtsmæssig afspecialisering på det mest
specialiserede social- og specialundervisningsområde.
Socialstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser på det mest
specialiserede social- og specialundervisningsområde. Aktuelt overvåger styrelsen 35
målgrupper, der enten er meget små eller har meget komplekse problemstillinger og
samtidig har behov for højt specialiserede indsatser. To af målgrupperne omhandler
rusmiddeleksponerede børn: børn med Føtalt Alkohol Syndrom og børn med Neona-
talt Abstinens Syndrom.
Socialstyrelsens kendskab til tilbud til de to målgrupper
Socialstyrelsen har indsamlet viden om en række tilbud til flere af de målgrupper, der
er omfattet af den generelle overvågning for at vurdere, hvilke tilbud der har forud-
sætningerne for at være højt specialiserede til målgrupperne. Det er frivilligt for til-
buddene at indgå i styrelsens undersøgelse.
Tilbuddene bliver screenet ud fra fire objektive kriterier, der bliver suppleret med en
faglig vurdering blandt andet i samarbejde med den nationale videns- og specialråd-
givningsorganisation (VISO) i Socialstyrelsen. De fire objektive kriterier er:
Side 2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at erstatte det koordinerende tilbud for tidlig opsporing og opfølgning til rusmiddeleksponerede børn fra det nu nedlagte børnespor i Region Hovedstaden og Region Sjælland, til sundheds- og ældreministeren
2165866_0003.png
Borgervolumen
Medarbejderårsværk
Medarbejdernes praksiserfaring
Medarbejdernes uddannelsesmæssige kompetencer
De foreløbige resultater viser, at seks tilbud sandsynligvis har forudsætningerne for at
være højt specialiserede til henholdsvis børn med Føtalt Alkohol Syndrom og/eller til
børn født med Neonatalt Abstinens Syndrom, jf. tabel 1.
Tabel 1
Tilbud, der sandsynligvis har forudsætningerne for at være højt specialiserede til børn med Føtalt
Alkohol Syndrom og/eller til børn med Neonatalt Abstinens Syndrom
Tilbud
Bagsværd Observationshjem*
Bruckner Praksis*
Børneneurocenter Vejlefjord*
Center for hjerneskade*
Hjerneskadecenter Virum*
Institut for Kommunikation og Handicap
Driftsherre
Privat
Privat
Privat
Privat
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
*Tilbud markeret med en stjerne indgår i VISO’s leverandørnetværk. VISO-leverandørerne
bliver anvendt i sa-
ger, hvor der er tale om rusmiddeleksponering i fostertilstanden, eller hvor man mistænker dette. Det er såle-
des sager,
hvor der er tale om en hjerneskade som følge af eksponeringen, og hvor VISO’s rådgivning forhol-
der sig til konsekvenserne af hjerneskaden i forhold til, hvordan barnet eller den unge skal støttes.
Det skal bemærkes, at Socialstyrelsen i undersøgelsen udelukkende har fokus på til-
bud, der leverer højt specialiserede indsatser på det specialiserede socialområde. Un-
dersøgelsen har ikke specifikt fokus på tidlig opsporing og opfølgning til målgrup-
per e.”
Jeg kan henholde mig til bidragene fra Social- og Indenrigsministeriet og Danske Regi-
oner.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Alberte Rodskjer
Side 3