Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1127
Doknr.
203376
Dato
20-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 266 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 266:
”Vil
ministeren oplyse, om der findes konkret viden om anvendelsen af Forløbsbeskri-
velsen vedr. børn og unge med alvorlig synsnedsættelse i landets 98 kommuner, og vil
ministeren i givet fald redegøre for, hvilken effekt Forløbsbeskrivelsen har haft i for-
hold til målgruppen, herunder muligheden for at gennemføre en fuld grundskoleud-
dannelse?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Socialstyrelsen, som i regi af
den nationale koordinationsstruktur varetager opgaven omkring forløbsbeskrivelser.
Socialstyrelsen har oplyst følgende:
”Socialstyrelsen udgav i januar 2016 forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og undervis-
ning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse”. I november 2016 er
den opføl-
gende spørgeskemaundersøgelse gennemført, og der er afviklet en temadag som led i
formidlingen af forløbsbeskrivelsen.
Som fast procedure i forbindelse med udgivelsen af en forløbsbeskrivelse iværksætter
Socialstyrelsen formidlingsaktiviteter og følger op på udgivelsen af en forløbsbeskri-
velse i form af en spørgeskemaundersøgelse. Opfølgningen iværksættes typisk 6-12
måneder efter udgivelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen vedrørende forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og under-
visning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse” er distribueret
til 69 responden-
ter på synsområdet. 66 pct. af respondenterne har svaret helt eller delvist på spørge-
skemaundersøgelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen undersøger kendskabet til og anvendelsen af forløbsbe-
skrivelsen i praksis, men ikke hvilke effekter forløbsbeskrivelsen har for målgruppen
eller for tilbudsstrukturen.
94 pct. af respondenterne har angivet, at de har kendskab til forløbsbeskrivelsen, og
84 pct. anvender forløbsbeskrivelsen i daglig praksis. Respondenterne angiver, at de
især bruger forløbsbeskrivelsen til at få viden om centrale indsatser til målgruppen
samt koordinering og samarbejde med andre aktører.
Forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig
synsnedsættelse” blev sendt direkte til kommuner og regioner, Landssamrådet af PPR-