Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2152529_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1127
Doknr.
203376
Dato
20-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 266 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 266:
”Vil
ministeren oplyse, om der findes konkret viden om anvendelsen af Forløbsbeskri-
velsen vedr. børn og unge med alvorlig synsnedsættelse i landets 98 kommuner, og vil
ministeren i givet fald redegøre for, hvilken effekt Forløbsbeskrivelsen har haft i for-
hold til målgruppen, herunder muligheden for at gennemføre en fuld grundskoleud-
dannelse?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Socialstyrelsen, som i regi af
den nationale koordinationsstruktur varetager opgaven omkring forløbsbeskrivelser.
Socialstyrelsen har oplyst følgende:
”Socialstyrelsen udgav i januar 2016 forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og undervis-
ning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse”. I november 2016 er
den opføl-
gende spørgeskemaundersøgelse gennemført, og der er afviklet en temadag som led i
formidlingen af forløbsbeskrivelsen.
Som fast procedure i forbindelse med udgivelsen af en forløbsbeskrivelse iværksætter
Socialstyrelsen formidlingsaktiviteter og følger op på udgivelsen af en forløbsbeskri-
velse i form af en spørgeskemaundersøgelse. Opfølgningen iværksættes typisk 6-12
måneder efter udgivelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen vedrørende forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og under-
visning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse” er distribueret
til 69 responden-
ter på synsområdet. 66 pct. af respondenterne har svaret helt eller delvist på spørge-
skemaundersøgelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen undersøger kendskabet til og anvendelsen af forløbsbe-
skrivelsen i praksis, men ikke hvilke effekter forløbsbeskrivelsen har for målgruppen
eller for tilbudsstrukturen.
94 pct. af respondenterne har angivet, at de har kendskab til forløbsbeskrivelsen, og
84 pct. anvender forløbsbeskrivelsen i daglig praksis. Respondenterne angiver, at de
især bruger forløbsbeskrivelsen til at få viden om centrale indsatser til målgruppen
samt koordinering og samarbejde med andre aktører.
Forløbsbeskrivelsen ”Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig
synsnedsættelse” blev sendt direkte til kommuner og regioner, Landssamrådet af PPR-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oplyse, om der findes konkret viden om anvendelsen af Forløbsbeskrivelsen vedr. børn og unge med alvorlig synsnedsættelse i landets 98 kommuner, til social- og indenrigsministeren
2152529_0002.png
chefer, relevante uddannelsesinstitutioner, Danske Handicaporganisationer samt en
række af Socialstyrelsens øvrige samarbejdspartnere. Ligeledes indgik nyheden om
udgivelsen i Socialstyrelsens nyhedsbrev.
Temadagen havde fokus på at præsentere forløbsbeskrivelsens anbefalinger og give ek-
sempler fra praksis på, hvordan man kan implementere anbefalingerne. Temadagen
var gratis og havde 31 deltagere. Ud over temadagen har forløbsbeskrivelsen været
drøftet på Socialstyrelsens faste dialogmøder med formændene for kommunernes
rammeaftalesamarbejde og er blevet formidlet via oplæg på konferencer og lignende
faglige arrangementer.
Socialstyrelsen reviderer forløbsbeskrivelserne cirka tre år efter udgivelsen heraf med
særligt fokus på nye indsatser til målgruppen. Aktuelt er Socialstyrelsen i gang med at
revidere forløbsbeskrivelsen
”Rehabilitering og undervisning af børn og unge med al-
vorlig synsnedsættelse” og forventer at udgive 2. udgave i 2020.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2