Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2150501_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 937
Doknr.
204077
Dato
17-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 22. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 261 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 261:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan den ekstra bevilling til Den Uvildige Konsulent-
ordning på Handicapområdet (DUKH) bliver anvendt, herunder hvor mange og hvilke
klagesager DUKH har været behjælpelige med? Der henvises til tidligere satspuljeaf-
tale, hvor partierne ønskede, at borgere kunne få hjælp til at klage?”
Svar:
I foråret 2019 aftalte partierne bag satspuljeaftalen at omprioritere overskydende mid-
ler fra ansøgningspuljen til bistand til borgere, der ikke selv er i stand til at klage. Mid-
lerne udgjorde i alt ca. 5,4 mio. kr. og blev udmøntet til DUKH til en midlertidig udvi-
delse af deres eksisterende driftstilskud. Tilskuddet til DUKH fordeler sig med 0,7
mio. kr. i 2019, 2,4 mio. kr. i 2020 og 2,3 mio. kr. i 2021.
På grund af bl.a. folketingsvalget i juni 2019 blev processen med omprioriteringen af
midlerne, herunder etablering af hjemmel til udmøntning, beklageligvis forsinket. So-
cialstyrelsen oplyser, at DUKH således i december 2019 modtog tilskudsbrev med hen-
blik på udmøntning af tilskuddet. Socialstyrelsen var i den forbindelse i kontakt med
DUKH, hvor de blev oplyst om, at midlerne ville blive udbetalt i 2020. Den ekstra be-
villing til DUKH for 2019 og 2020 forventes udbetalt i februar 2020.
Formålet med det midlertidige tilskud til DUKH er, at DUKH f.eks. kan udarbejde un-
dervisningsmateriale til bisiddere og partsrepræsentanter samt udarbejde redskaber
og metoder til, hvordan samarbejdet mellem borger og myndighed kan forbedres. Der-
udover kan tilskuddet benyttes til, at DUKH kan afholde lokale lovgivnings- og kom-
munikationskurser på handicapområdet for bisiddere og ikke-professionelle partsre-
præsentanter samt til at gennemføre undervisningsforløb og vidensseminarer målret-
tet kommunerne om sagsbehandling på handicapområdet.
I forlængelse heraf har DUKH oplyst, at der forventes følgende initiativer i 2020:
Etablering og facilitering af netværk for partsrepræsentanter og bisiddere. Partsre-
præsentanter og bisiddere er vigtige aktører for mange borgere i forhold til den
kommunale sagsbehandling. En styrkelse af dialogmetoder og lovgrundlag vil der-
med gavne borgerens retssikkerhed og hjælpe borgere, der har svært ved at være
aktive i egen sag og eventuelt påklage en afgørelse.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvordan den ekstra bevilling til Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) bliver anvendt, til social- og indenrigsministeren
2150501_0002.png
Flest mulige borgere skal kunne få rådgivning i DUKH såvel telefonisk som via
selvhjælps guides i forhold til de mest gængse kommunale sagsgange. DUKH vil
udvikle disse selvhjælps guides og gøre disse tilgængelige via hjemmesiden.
Etablering af et bedre og mere fyldestgørende datagrundlag, der skal kvalificere
indsatsområder i forhold til den kommunale sagsbehandlingspraksis.
Ministeriet har aftalt med DUKH, at DUKH indsender en skriftlig status medio 2020.
Denne status vil jeg naturligvis sende til udvalget til orientering.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2