Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 1070
Doknr.
208586
Dato
24-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 256 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 256:
”Vil ministeren oversende et notat, som beskriver omkostningerne
for en grundpakke
modregnet de omkostninger, som allerede i dag anvendes til blinde børn i 0-5 års al-
deren? Der henvises til artiklen på tv2lorry.dk ”Blinde Paloma mistede støttepædagog
-
nu kræves der lovændringer” af 19. januar 2020?”
Svar:
I forhold til de af de nævnte indsatser, som hører under Social- og Indenrigsministeri-
ets område, herunder hjælpemider og dækning af forældres merudgifter, ydes der
hjælp og støtte efter serviceloven ud fra en konkret og individuel vurdering af den en-
kelte borgers behov.
Social- og Indenrigsministeriet har ikke data vedr. børn med synshandicap. Det er
dermed ikke muligt at opgøre, hvilke indsatser de pågældende børn modtager efter
serviceloven og omkostningerne hertil.
De konkrete forslag om rettigheder til børn med synshandicap, som nævnes i artiklen,
handler endvidere om støtte i dagtilbud og sikring af pædagogiske kompetencer, som
hører under Børne- og Undervisningsministeriets ansvarsområde. Jeg har modtaget
nedenstående bidrag fra børne- og undervisningsministeren herom:
”Børne-
og Undervisningsministeriet kan på foreliggende datagrundlag ikke estimere-
omkostningerne ved en grundpakke inden for dagtilbudsloven til blinde børn i 0-5-
årsalderen. Med nuværende datagrundlag kan målgruppen for blinde børn i 0-5-
årsalderen, der modtager støtte efter dagtilbudsloven, ikke fastsættes. Det bemærkes,
at kommunen skal tilbyde støtte efter dagtilbudsloven til de børn, som har behov for
støtte for at trives og udvikle sig. Hvis et barn har et særligt behov for støtte, der ikke
kan imødekommes gennem et tilbud efter dagtilbudsloven, skal kommunen tilbyde
barnet en plads i et særligt dagtilbud efter serviceloven eller oprette et tilbud efter
serviceloven i et almindeligt dagtilbud efter dagtilbudsloven.
Efter folkeskoleloven skal kommunen tilbyde specialpædagogisk bistand til børn, der
ikke har påbegyndt skolegangen. Den specialpædagogiske bistand kan omfatte speci-
alpædagogisk rådgivning til forældre eller andre, der udøver daglig omsorg for barnet,
særlige pædagogiske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med den special-
pædagogiske bistand til barnet, og undervisning og træning af barnet, der er tilrette-
lagt efter dets særlige forudsætninger og behov.