Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 863
Doknr.
200897
Dato
06-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 255 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 255:
”Vil
ministeren uddybe årsagen til, at der er forskel mellem faglærte og ufaglærte ple-
jeforældres mulighed for at tage en efteruddannelse? Der henvises til DR’s artikel ”20
år som plejemor: Heidi skal selv betale 30.000 kroner for sin efteruddannelse” af 20.
januar 2020.”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at vi sikrer en bedre kvalitet i anbringelserne af vores børn og
unge. Her spiller plejefamilierne en afgørende rolle, når de åbner deres hjem og giver
et barn tiltrængt tryghed og omsorg.
Derfor er det også helt afgørende, at plejefamilierne får den fornødne hjælp og støtte.
Reglerne for uddannelse til plejefamilier er i dag sådan, at alle plejefamilier - ud over
grunduddannelse - skal modtage den fornødne efteruddannelse, supervision, rådgiv-
ning og vejledning i overensstemmelse med plejeopgavens omfang (efteruddannelsen
skal udgøre minimum to årlige kursusdage). Kommunerne skal afholde udgifterne
hertil, og der er således ikke tale om, at plejeforældres uddannelsesbaggrund har be-
tydning for, om de kan modtage støtte.
Den nævnte artikel refererer til
’Professionshøjskolernes Uddannelse til Plejefamilier’,
der er oprettet som en arbejdsmarkedsuddannelse (AMU). Reglerne for differentiering
i deltagerbetaling handler om arbejdsmarkedsuddannelsernes (AMU) opbygning og
har sigte på det generelle arbejdsmarked.
Årsagen til, at der er deltagerbetaling på den nævnte uddannelse er således, at uddan-
nelsesinstitutionen har oprettet den som en AMU-uddannelse.
Jeg kan i øvrigt oplyse om, at reglerne om arbejdsmarkedsuddannelserne hører under
Børne- og Undervisningsministeriets ressort, der oplyser følgende:
”Formålet
med AMU er at bidrage til at fastholde og videreudvikle arbejdsstyrkens
kompetencer og sikre, at ufaglærte og faglærte er bedst muligt rustet til udfordringer-
ne på det nutidige og fremtidige arbejdsmarked. Med andre ord er AMU’s funktion
især at give ufaglærte og faglærte mulighed for at udvikle deres faglige kompetencer i
forhold til kravene på arbejdsmarkedet. Ufaglærte og faglærte kaldes også AMU-
målgruppen.