Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2146769_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 863
Doknr.
200897
Dato
06-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 255 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 255:
”Vil
ministeren uddybe årsagen til, at der er forskel mellem faglærte og ufaglærte ple-
jeforældres mulighed for at tage en efteruddannelse? Der henvises til DR’s artikel ”20
år som plejemor: Heidi skal selv betale 30.000 kroner for sin efteruddannelse” af 20.
januar 2020.”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at vi sikrer en bedre kvalitet i anbringelserne af vores børn og
unge. Her spiller plejefamilierne en afgørende rolle, når de åbner deres hjem og giver
et barn tiltrængt tryghed og omsorg.
Derfor er det også helt afgørende, at plejefamilierne får den fornødne hjælp og støtte.
Reglerne for uddannelse til plejefamilier er i dag sådan, at alle plejefamilier - ud over
grunduddannelse - skal modtage den fornødne efteruddannelse, supervision, rådgiv-
ning og vejledning i overensstemmelse med plejeopgavens omfang (efteruddannelsen
skal udgøre minimum to årlige kursusdage). Kommunerne skal afholde udgifterne
hertil, og der er således ikke tale om, at plejeforældres uddannelsesbaggrund har be-
tydning for, om de kan modtage støtte.
Den nævnte artikel refererer til
’Professionshøjskolernes Uddannelse til Plejefamilier’,
der er oprettet som en arbejdsmarkedsuddannelse (AMU). Reglerne for differentiering
i deltagerbetaling handler om arbejdsmarkedsuddannelsernes (AMU) opbygning og
har sigte på det generelle arbejdsmarked.
Årsagen til, at der er deltagerbetaling på den nævnte uddannelse er således, at uddan-
nelsesinstitutionen har oprettet den som en AMU-uddannelse.
Jeg kan i øvrigt oplyse om, at reglerne om arbejdsmarkedsuddannelserne hører under
Børne- og Undervisningsministeriets ressort, der oplyser følgende:
”Formålet
med AMU er at bidrage til at fastholde og videreudvikle arbejdsstyrkens
kompetencer og sikre, at ufaglærte og faglærte er bedst muligt rustet til udfordringer-
ne på det nutidige og fremtidige arbejdsmarked. Med andre ord er AMU’s funktion
især at give ufaglærte og faglærte mulighed for at udvikle deres faglige kompetencer i
forhold til kravene på arbejdsmarkedet. Ufaglærte og faglærte kaldes også AMU-
målgruppen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om ministeren vil uddybe årsagen til, at der er forskel mellem faglærte og ufaglærte plejeforældres mulighed for at tage en efteruddannelse, til social- og indenrigsministeren
2146769_0002.png
Arbejdsmarkedsuddannelse gennemføres med et væsentligt element af statsfinansie-
ring, og for at sikre at efterspørgslen er kvalificeret og udtryk for et reelt opkvalifice-
ringsbehov, er der som hovedregel krav om opkrævning af deltagerbetaling. For kursi-
ster, der har en videregående uddannelse, og som dermed ikke er en del af AMU-
målgruppen, opkræves fuld deltagerbetaling.”
Der findes flere udbydere af uddannelser til plejefamilier, og der er ikke fastsat krav
om, hvilken udbyder, der anvendes. Det ændrer dog ikke ved, at kommunen skal af-
holde udgifterne til den fornødne efteruddannelse til den specifikke plejeopgave, jf. § 5
i bekendtgørelse nr. 522 af 30, april 2019 om plejefamilier,
uanset plejefamiliens
uddannelsesbaggrund.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2