Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 797
Doknr.
198008
Dato
11-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 244 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 244:
”Vil
ministeren oplyse, hvad det vil koste årligt at hæve refusionen for alle anbringel-
sessager med hhv. 5, 10, 15, 20 og 25 pct.-point?”
Svar:
En forhøjelse af refusionsprocenten i den centrale refusionsordning for særligt dyre
enkeltsager er en finansieringsomlægning, hvor der sker en anden fordeling af udgif-
terne mellem stat og kommune.
Det betyder, at ændringer i refusionsprocenterne alene indebærer, at der sker en om-
fordeling af kommunernes finansiering fra bloktilskuddet til statslig refusion. Kom-
munernes bloktilskud vil derfor skulle reduceres svarende til den øgede statsrefusion,
hvorfor det ikke koster at øge refusionsprocenten.
Den centrale refusionsordning for særligt dyre sager på børneområdet fremgår af lov
om social service § 176a. Refusionsordningen gælder alle indsatser til børn og unge
efter serviceloven og dermed ikke blot anbringelsessager. Hertil kommer, at der er tale
om alle indsatser, og dermed kan der være en flerhed af indsatser i den enkelte refusi-
onssag. Det er således ikke muligt at udskille refusion til anbringelsessager.
I refusionsordningen kan kommunerne med de nuværende regler for 2020 få refunde-
ret 25 procent af den del af kommunens udgifter, der ligger i intervallet 830.000 -
1.629.999 og 50 procent for den del af udgifterne, der udgør 1.630.000 kr. og derover.
I tabel 1 er det illustreret, hvor mange midler der flyttes fra det kommunale bloktil-
skud til den centrale refusionsordning for særligt dyre sager, ved en forhøjelse af refu-
sionsprocenten med hhv. 5, 10, 15, 20 og 25 pct.-point for både det høje (50 pct.) og
det lave (25 pct.) knæk på en gang.