Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-1156
Doknr.
198428
Dato
06-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 232 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 232:
”Vil
ministeren kommentere borgerhenvendelsen om udfordringer med socialt frikort
af den 13. januar 2020, jf. SOU alm. del - bilag 123, herunder oplyse hvordan regerin-
gen vil sikre, at det nævnte system vedrørende socialt frikort kommer til at fungere
uden de beskrevne udfordringer for borgerne”?
Svar:
Jeg er meget ærgerlig over at læse, at borgeren oplever at ordningen om det sociale fri-
kort ikke har fungeret, og at vedkommende er blevet trukket i både skat og boligstøtte.
For jeg er stor tilhænger af tanken bag det sociale frikort, som er at hjælpe særligt ud-
satte borgere til bedre trivsel. Det er afgørende, at alle udsatte får en chance. Ordnin-
gen om det sociale frikort er en forsøgsordning, som ikke er afprøvet tidligere, og det
betyder desværre, at alle erfaringer ikke er lige gode. Det gælder eksempelvis udfor-
dringer med udbetaling af løn, som har givet flere arbejdsgivere problemer bl.a. fordi,
mange virksomheder har it-systemer, der ikke kan håndtere skattefrihed.
Vi samler løbende op på de erfaringer, vi får, og på baggrund af bl.a. udfordringerne
med lønudbetaling er Social- og Indenrigsministeriet i samarbejde med bl.a. Skattemi-
nisteriet, Socialstyrelsen og KL i gang med at udarbejde en vejledning til virksomheder
om, hvordan løn kan udbetales succesfuldt uden for meget administrativt bøvl for
virksomhederne, og så borgerne får en god oplevelse af, at ordningen fungerer. Vejled-
ningen sendes ud i 1. kvartal af 2020.
Ministeriet har i den nuværende vejledning til virksomhederne, som er tilgængelig på
Socialstyrelsens hjemmeside, i øvrigt beskrevet vigtigheden af, at få det praktiske på
plads, herunder det administrative, inden der indgås en aftale mellem arbejdsgiver og
borger med socialt frikort. Dette for at undgå, at der opstår udfordringer, fx ift. lønud-
betaling, efter at borgeren har udført et stykke arbejde.
I løbet af 1. halvår af 2020 bliver der desuden gennemført en evaluering af ordningen
om et socialt frikort, som bl.a. kommer til at se nærmere på de specifikke udfordringer
og mulige yderligere løsningsforslag ift. problemerne med lønudbetaling.
Med venlig hilsen
Astrid Krag