Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2145605_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-253
Doknr.
194269
Dato
05-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 214 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 214:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. december 2019 fra Frederik
Val-
dorf, jf. SOU alm. del
bilag 98.”
Svar:
I den vedlagte henvendelse beskrives nogle konkrete sagsforløb, der vedrører kommu-
nernes behandling af sociale sager. Med afsæt i de beskrevne sagsforløb rejses i hen-
vendelsen en række spørgsmål og betragtninger om bl.a. kommunernes sagsbehand-
ling, dens konsekvenser for borgerne og om det kommunale tilsyns pligter og opgaver.
De i henvendelsen nævnte spørgsmål og betragtninger om kommunernes sagsbehand-
ling giver mig anledning til at fremhæve, at det er et grundprincip i den sociale lovgiv-
ning, at afgørelserne træffes lokalt ud fra en konkret viden om borgernes behov, og
altså der hvor man er tættest på borgeren.
Når en borger henvender sig til en kommune med et ønske om hjælp, har kommunen
pligt til at vurdere alle spørgsmål om hjælp set i forhold til de muligheder, der findes
efter den sociale lovgivning.
For at sikre og understøtte denne proces, hvor der foretages en konkret faglig og indi-
viduel vurdering, har kommunen også ansvaret for og pligten til at overholde de regler,
som fastsætter rammerne for sagsbehandlingen, eksempelvis i forhold til sagsoplys-
ning, begrundelser og partshøring.
Der er således med disse sagsbehandlingsregler tale om vigtige retssikkerhedsgaranti-
er, der er med til at sikre, at borgeren inddrages, og at der træffes en korrekt afgørelse,
der konkret afhjælper borgerens behov for støtte og hjælp. En anden væsentlig retssik-
kerhedsgaranti er, at borgeren har mulighed for at klage over kommunens afgørelse til
Ankestyrelsen og således få efterprøvet, om kommunens vurdering er korrekt.
Det er derfor også efter min opfattelse meget bekymrende, når Ankestyrelsens under-
søgelser viser, at der er for mange sager på det sociale område, der er behæftet med
fejl, og det er et grundlæggende og meget vigtigt fokus at styrke sagsbehandlingen.
Borgerne skal føle sig hørt og inddraget og skal betrygges i, at alle muligheder er blevet
overvejet og indgår i behandlingen af deres sag. Der skal være tillid til, at kommunerne
træffer de rigtige afgørelser. Den tillid opnås kun ved, at der generelt opleves høj kvali-
tet i sagsbehandlingen.
Der skal ikke være tvivl om, at det er min klare holdning, at også ud fra et retssikker-
hedsmæssigt synspunkt skal borgeren have den rigtige hjælp i første omgang og ikke
afvente en afgørelse fra Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 10/12-19 fra Frederik Valdorf, til social- og indenrigsministeren
2145605_0002.png
Der er allerede taget en række initiativer med henblik på at understøtte kommunernes
sagsbehandling. Det gælder initiativer, der sigter mod at fastholde det lokale politiske
fokus men også helt konkrete initiativer, der går tæt på den kommunale praksis.
Det er således obligatorisk for kommunerne at behandle det årlige danmarkskort over
omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen. Det er sammen med andre initiativer med til at
sikre, at de ansvarlige politikere i den enkelte kommunalbestyrelse har fokus på og
tager stilling til sagsbehandlingen i deres kommune.
Ankestyrelsens opgave er også at vejlede og gøre myndighederne endnu bedre til at
afgøre sagerne korrekt. Det gør Ankestyrelsen på en række forskellige måder, hvor der
er tale om konkret undervisning og konkrete drøftelser af forskellig karakter, herunder
med fokus på problemstillinger, som udspringer af klagesagerne.
Desuden er der etableret en retssikkerhedsenhed i tilknytning til Ankestyrelsen, der
også skal bidrage til en styrkelse af borgernes retssikkerhed på det sociale område.
Enheden skal bl.a. arbejde med spørgsmål vedrørende kommuners praksis og en
sammenligning af praksis i kommunerne, herunder sagsbehandlingstider, oplysning af
sager og overholdelse af forvaltningsretlige regler, herunder regler om begrundelse,
partshøring m.v. på socialområdet. I tilknytning til retssikkerhedsenheden er der ned-
sat et uafhængigt rådgivende organ, som kan pege på problemområder, som retssik-
kerhedsenheden skal udarbejde deskriptive analyser indenfor.
Endelig kan jeg nævne, at Ankestyrelsen siden 1. april 2017 har varetaget det alminde-
lige kommunale og regionale tilsyn med Social- og Indenrigsministeriet som overord-
net tilsynsmyndighed.
Efter tilsynet blev overført til Ankestyrelsen, er der iværksat et løbende og struktureret
samarbejde mellem tilsynet og Ankestyrelsens fagkontorer, der behandler konkrete
klagesager på det sociale område. Ankestyrelsen har herved som tilsyn mulighed for at
få viden fra Ankestyrelsens fagkontorer om forhold, der kan give tilsynet anledning til
at rejse en tilsynssag. Det kan f.eks. være, hvis et fagkontor på grundlag af konkrete
klagesager har mistanke om en generelt ulovlig praksis eller en forkert forståelse af
lovgivningen i en kommune.
Samarbejdet mellem tilsynet og Ankestyrelsens fagkontorer understøtter også en øget
opmærksomhed på anvendelsen af fogedfunktionen med henblik på at sikre overhol-
delse af Ankestyrelsens afgørelser. På børneområdet er f.eks. indført faste procedurer
med systematisk opfølgning på kommunernes efterlevelse af de pålæg om udarbejdel-
se af børnefaglige undersøgelser og lign., som Ankestyrelsen giver.
Der er således iværksat en række tiltag, som skal understøtte kommunernes sagsbe-
handling og være med til at styrke kvalitetsudviklingen i kommunernes opgaveløsning
på det sociale område. Tiltagene skal selvfølgelig have tid til at virke, men det betyder
ikke, at regeringen hviler på laurbærrene. Vi vil til stadighed arbejde for en bedre kva-
litet i sagsbehandlingen. Derfor er et løft af kommunernes sagsbehandling også et
centralt omdrejningspunkt i det arbejde, som regeringen har igangsat på området for
udsatte børn og unge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2