Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-253
Doknr.
194269
Dato
05-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 214 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 214:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. december 2019 fra Frederik
Val-
dorf, jf. SOU alm. del
–
bilag 98.”
Svar:
I den vedlagte henvendelse beskrives nogle konkrete sagsforløb, der vedrører kommu-
nernes behandling af sociale sager. Med afsæt i de beskrevne sagsforløb rejses i hen-
vendelsen en række spørgsmål og betragtninger om bl.a. kommunernes sagsbehand-
ling, dens konsekvenser for borgerne og om det kommunale tilsyns pligter og opgaver.
De i henvendelsen nævnte spørgsmål og betragtninger om kommunernes sagsbehand-
ling giver mig anledning til at fremhæve, at det er et grundprincip i den sociale lovgiv-
ning, at afgørelserne træffes lokalt ud fra en konkret viden om borgernes behov, og
altså der hvor man er tættest på borgeren.
Når en borger henvender sig til en kommune med et ønske om hjælp, har kommunen
pligt til at vurdere alle spørgsmål om hjælp set i forhold til de muligheder, der findes
efter den sociale lovgivning.
For at sikre og understøtte denne proces, hvor der foretages en konkret faglig og indi-
viduel vurdering, har kommunen også ansvaret for og pligten til at overholde de regler,
som fastsætter rammerne for sagsbehandlingen, eksempelvis i forhold til sagsoplys-
ning, begrundelser og partshøring.
Der er således med disse sagsbehandlingsregler tale om vigtige retssikkerhedsgaranti-
er, der er med til at sikre, at borgeren inddrages, og at der træffes en korrekt afgørelse,
der konkret afhjælper borgerens behov for støtte og hjælp. En anden væsentlig retssik-
kerhedsgaranti er, at borgeren har mulighed for at klage over kommunens afgørelse til
Ankestyrelsen og således få efterprøvet, om kommunens vurdering er korrekt.
Det er derfor også efter min opfattelse meget bekymrende, når Ankestyrelsens under-
søgelser viser, at der er for mange sager på det sociale område, der er behæftet med
fejl, og det er et grundlæggende og meget vigtigt fokus at styrke sagsbehandlingen.
Borgerne skal føle sig hørt og inddraget og skal betrygges i, at alle muligheder er blevet
overvejet og indgår i behandlingen af deres sag. Der skal være tillid til, at kommunerne
træffer de rigtige afgørelser. Den tillid opnås kun ved, at der generelt opleves høj kvali-
tet i sagsbehandlingen.
Der skal ikke være tvivl om, at det er min klare holdning, at også ud fra et retssikker-
hedsmæssigt synspunkt skal borgeren have den rigtige hjælp i første omgang og ikke
afvente en afgørelse fra Ankestyrelsen.