Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2133707_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Samråd
7. januar 2020, kl. 14.30-15.30
Vær. S-092
Samrådsspørgsmål B stillet af Torsten Gejl (ALT):
Den seneste store optælling af hjemløse i Danmark fra Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, viser
blandt andet, at der er kommet flere midaldrende og ældre
borgere i hjemløshed siden 2017, og at der fortsat er nye borgere,
der kommer ud i en hjemløshedssituation. Vil ministeren redegøre
for, om hun mener, at det er tilfredsstillende, og hvad agter
ministeren at gøre for at sikre, at der i de kommende år sker et
signifikant fald i antallet af hjemløse set i lyset af, at rapporten
eksplicit understreger, at det er en forholdsvis lav andel af
hjemløse, der er skrevet op til bolig eller botilbud eller har en
bostøtteperson tilknyttet eller en handleplan, som har til formål at
skabe sammenhæng i indsatsen?
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for anledningen til at drøfte hjemløshed,
som jeg betragter som en af de største socialpolitiske
udfordringer, vi har i Danmark.
Og derfor har jeg også i min første tid som ny socialminister
brugt en del tid på at tale med hjemløse selv og med en række
af de hjemløseorganisationer, der findes på området.
Når jeg har lyttet til de historier, jeg har mødt, har jeg
ud over
beundring for styrken hos de mennesker
taget det med, at
der er mange veje, der kan føre til hjemløshed.
Jeg har mødt ældre og unge, kvinder og mænd
og om det
var Chapper fra Gadens Stemmer, beboere på Mændenes
Hjem, elever på Kofoeds Skole eller brugere af Blå Kors´
herberg i Herning, så er min oplevelse, at kampen mod
hjemløshed skal svare til mangfoldigheden af årsager til
hjemløshed.
Det har jeg fået bekræftet med den seneste hjemløsetælling fra
VIVE.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0003.png
Så når spørger beder mig redegøre for, om det er
tilfredsstillende, at der fortsat er mennesker, der ender i
hjemløshed, så er det korte svar: Nej!
Det er slet ikke godt nok for mig, at den samlede stigning i
hjemløshed flader ud på et højt niveau, som det fremgår af
hjemløsetællingen fra august 19.
Det er en falliterklæring for vores velfærdssamfund, hver
eneste gang et menneske er faldet så langt igennem
sikkerhedsnettet i vores velfærdssamfund, at de ender i
hjemløshed.
Vi har brug for en ny tilgang til hjemløseproblematikken, hvis vi
for alvor skal vender udviklingen. Det vil jeg uddybe. Men først
vil jeg dvæle lidt ved resultaterne af hjemløsetællingen.
[Hjemløsetællingen 2019]
Antallet af unge hjemløse er faldet. Men så ser vi til gengæld
andre negative udviklinger.
For hvorfor er der pludselig blevet markant flere hjemløse i
landkommunerne, mens antallet af hjemløse i byerne falder?
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0004.png
Hele 23 pct. flere hjemløse i landkommunerne er der kommet
på bare to år.
Samtidig noterer jeg mig som spørgeren, at antallet af
midaldrende og ældre hjemløse fortsat er stigende
som det
har været i alle årene siden hjemløsetællingen i 2011.
I tæt sammenhæng med stigningen i ældre og midaldrende
hjemløse ser vi også en stigning i antallet af gadesovere og
antallet af herbergsbrugere.
Vi ser altså en tendens til, at når man sætter ind med en særlig
indsats ét sted, så vokser hjemløsheden et andet sted.
Vi
og her taler jeg om os alle på tværs af politiske skel
har
måske været
for
fokuserede på hjemløsetællingernes
øjebliksbillede fra uge 6 det pågældende år.
Vi har lavet handlingsplaner snævert på det sociale område,
hvor vi fra gang til gang har sat fokus dér, hvor tallene har
været mest alarmerende.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0005.png
Men det ville være symptombehandling at gentage. Det er på
tide, at vi tager fat om problemets rod
eller måske mere
præcist problemets rødder.
For ser man på faktorerne, som de hjemløse selv angiver som
årsagen til, at de er hjemløse, så er det slående, hvor meget
andre faktorer end alene manglen på bolig fylder.
41 pct. af de hjemløse er ramt af psykisk sygdom. Stof- og
alkoholmisbrug angives af hhv. 33 pct. og 24 pct. af de
hjemløse. Og økonomiske vanskeligheder angives af 26 pct.
Det er en vigtig pointe, vi skal huske, når vi taler hjemløse og
manglen på boliger: Det hedder Housing First, ikke Housing
Only
for en bolig alene gør det ikke for den store gruppe af
hjemløse, der kæmper med en vifte af sociale problemer.
Når det er sagt, så er manglen på egnede boliger eller botilbud,
udsættelser og manglende muligheder for at overnatte hos
netværket naturligvis også en stor del af problemet for
hjemløse.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0006.png
Ser vi på specifikt på de unge, viser den Socialpolitiske
Redegørelse 2019, som udkommer i morgen, at alt for mange
hjemløse unge tidligere har været anbragt udenfor hjemmet
eller modtaget forebyggende foranstaltninger.
Som statsministeren også var inde på i sin nytårstale fortæller
det os, at der også er behov for at se på, om indsatsen for
udsatte børn og unge er god nok. Fx mener jeg, at der skal
sættes langt tidligere ind med den rette hjælp til udsatte børn,
så problemerne ikke har tårnet sig op og givet dem så store
skader, at det følger dem helt ind i voksenlivet. Og udsatte
unge skal støttes i overgangen til voksenlivet.
Sådanne tal kalder på en tydelig opprioritering af forebyggelse
samtidig med, at vi ser mere differentieret på forskellige
hjemløse-situationer. Det kalder også på, at vi løfter blikket og
tænker den sociale indsats tæt sammen med blandt andet
sundheds- og psykiatriområdet og boligområdet.
[Ny retning, større ambitioner og systemfejl]
Faktorerne bag hjemløshed viser os nemlig med al mulig
tydelighed, at opgaven bliver at adressere flerheden af
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0007.png
problemer og komme hele vejen rundt om mennesket.
Men vi må også erkende, at vores velfærdssamfund rummer
en række systemfejl, der skal rettes op på, så udsatte
mennesker ikke falder igennem de huller i velfærdssamfundet,
som systemfejlene efterlader.
Når så mange tidligere anbragte ender som hjemløse, når
psykisk syge hjemløse udskrives til gaden, når
stofmisbrugende hjemløse ikke får den fornødne behandling,
så er der ikke bare tale om en indsats, der halter
nej så er
der tale om et system, der fejler.
Vi skal gøre op med de systemfejl i velfærden, som rammer de
mest udsatte.
Det kan vi kun, hvis vi reparerer de forskellige dele af
velfærdssamfundet, som hjemløse mennesker har brug for
hjælp fra, så de bedre kan håndtere psykisk sygdom,
økonomiske vanskeligheder og misbrug af forskellig karakter.
Denne regering har taget over efter den borgerlige regering, og
i kampen mod hjemløshed er vi hjulpet af, hvad der er denne
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0008.png
regerings helt klare målsætning: Vi har større ambitioner for
velfærden, vi vil prioritere velfærden, og vi vil sørge for, at
pengene følger med.
Samtidig står vi ved, at vi ikke bare skal sende flere penge i
omløb et dårligt system, men også må forholde os til, hvordan
systemet møder de mest udsatte i vores samfund.
Nu har vi rundet det første halve år i regeringskontorerne, og
jeg mener, at det første halve år viser, at vi sætter handling
bag ordene, når det handler om at komme hele vejen rundt om
mennesket i hjemløshed.
[Bedre økonomi i kommunerne og en helhedsorienteret
indsats]
Det er en afgørende forudsætning, at kommunerne har et
økonomisk råderum til at prioritere de mest udsatte borgere.
Med den aftale om kommunernes økonomi, der blev indgået i
september 2019, kan kommunerne i det kommende år
udbygge velfærden. Samlet set indebærer aftalen en
prioritering af velfærden i kommunerne for i alt 2,2 mia. kr. i
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0009.png
2020.
Flere af aftalens elementer indgår i det lange seje træk mod
hjemløshed:
Mennesker, der har brug for behandling af både psykiske
lidelser og misbrug, oplever alt for ofte, at hjælpen er
usammenhængende og utilstrækkelig. Som jeg lige har
beskrevet, spiller netop misbrug og psykiske lidelser negative
hovedroller i mange hjemløses liv.
Et samlet behandlingstilbud til mennesker med psykiske
lidelser og samtidigt misbrug er en af de første prioriteter i en
10-års plan for psykiatrien. At fremtidssikre og styrke
psykiatrien i Danmark vil have afgørende betydning i relation til
hjemløshed.
Derfor er det også en stor glæde, at vi i finansloven for 2020
har afsat samlet 600 mio. kr. til at styrke kapaciteten i
psykiatrien. Det vil også komme de mest udsatte til gavn, som
vi ved, ofte kæmper med psykiske lidelser.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0010.png
Vi iværksætter også
sammen med KL
et arbejde, der skal
munde ud i forslag til, hvordan der sikres bedre sammenhæng
mellem kvalitet på herberger og forsorgshjem, takster og den
øvrige hjælp til borgerne.
Vi kan fx se af de stigende opholdstider på herbergerne, at
stadigt flere hjemløse ender med at bo alt for længe på
herbergerne. Det er ikke meningen med herbergerne. Vi skal
også se på, hvordan vi i højere grad kan gøre herbergerne til
en fremskudt indsats og indgangen til den hjælp, der skal pege
videre i livet.
[Initiativer i finansloven og reserven]
I halen på en af de bedste økonomiaftaler i mange år har vi
sammen med blandt andre spørgers parti indgået aftaler om
udmøntning af reserven og finansloven, som begge indeholder
vigtige elementer i kampen mod hjemløshed.
I reserven har vi afsat 55 mio. kr. over fire år til landsdækkende
økonomi- og gældsrådgivning og sikret en varig pulje til at
etablere nødherberger i vintermånederne.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0011.png
Og så har vi med særlig opbakning fra Alternativet afsat 22
mio. kr. til en styrket indsats for implementering af Housing
First på hjemløseområdet. Med den aftalte vidensafdækning
får vi et godt grundlag for at gå målrettet til værks i årene
fremover.
I finansloven er særligt den gratis tandpleje til de mest udsatte
et tiltag, som jeg er stolt over, at vi som regering gennemfører.
Ulighed i sundhed sidder ofte i tænderne, og bedre
tandsundhed vil få betydning for hjemløses både
sundhedsmæssige og personlige ve og vel.
Og så er der puljen på 25 mio. kr. i 2020 til styrket efterværn til
forebyggelse af hjemløshed blandt tidligere anbragte unge. Vi
ved, hvor mange unge hjemløse der har en fortid som anbragte
unge. Det er en vej ind i hjemløshed, som vi skal tage meget
alvorligt.
[Boliger]
Det er alt sammen godt. Tror jeg, vi er i mål? Nej, på ingen
måde.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0012.png
Vi ved, at manglen på billige boliger er en kæmpe udfordring.
Det er noget, som denne regering har været bevidste om fra
dag 1.
Som jeg allerede har været inde på, må boligen dog aldrig stå
alene, hvis vi for alvor skal knække kurven. Boligen skal være
der
men man skal også kunne bo i den. Det kræver, at den
samlede boligløsning giver mening for den enkelte hjemløse.
Derfor er det også vigtigt, at vi ser bredt på boligudbuddet
ikke kun på almene boliger, men sikrer, at boligtypernes
forskellighed svarer til hjemløses forskellighed.
Helt overordnet er det kommunernes opgave at sørge for. Bl.a.
ved at udnytte muligheden for at anvende den boligsociale
anvisningsret af op til hver fjerde ledige almene bolig.
Jeg anerkender, at det ikke er nogen nem opgave, og at
kommunerne har brug for hjælp til at løfte opgaven.
Ét af de værktøjer, som kommunerne i en årrække har haft til
rådighed, er ordningen om skæve boliger. Det er et støttet
botilbud til personer, som ikke kan begå sig i en almindelig
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0013.png
bolig, og hvor en skæv bolig er det bedste alternativ til
hjemløshed.
Regeringen har kort før jul sendt en ny bekendtgørelse om
tilskud til fremme af skæve boliger i høring, så ordningen bliver
mere fleksibel og anvendelig for kommunerne, så der kan
etableres flere skæve boliger.
Bl.a. ved at målrette støtten til boligerne, så der tages hensyn
til geografiske forskelle, fx i forhold til grundpriser, og en mere
målrettet støtte til sociale viceværter.
Derudover vil jeg sammen med boligministeren arbejde
målrettet på at sikre de nødvendige boliger og tilbud i
kommunerne, og at tilbuddene anvendes i rette omfang. Fx
kan vi se, at der i 2019 kun er givet tilsagn til etablering af 6
skæve boliger. Kommunerne har således ikke været i
nærheden af at bruge mulighederne fuldt ud.
[Handleplaner og bostøtte]
Spørgeren sætter i samrådsspørgsmålet fingeren på to
centrale pointer fra hjemløsetællingen, nemlig den forholdsvis
lave andel af hjemløse, der har en bostøtteperson eller en
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0014.png
handleplan.
Vi ved fra Ankestyrelsen og Hjemløsetællingen, at under en
tredjedel af hjemløse har en handleplan. Det skal kommunerne
gøre bedre.
Samtidig er der rigtig mange af de allermest udsatte, der
gennem årene er blevet mødt af et utal af handleplaner fra
forskellige forvaltninger og har oplevet, at de til trods ikke har
fået den rette hjælp. Derfor er der ikke noget at sige til, at rigtigt
mange takker nej.
De høflige kalder sig ”systemtrætte”, de
mindre høflige, kan man godt mærke, har en stor systemvrede.
Jeg vil sige, at jeg godt forstår dem.
Det centrale her er altså ikke en plan for planens skyld
det
handler om at hjælpe nogle mennesker til en bedre tilværelse.
Og det starter for mange af de mest udsatte med at skabe
kontakt og tillid.
Vi skal derfor række hånden længere ud, så det bliver en
handleplan udarbejdet for borgerens og ikke systemets skyld.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0015.png
Vi ved også, hvilke indsatser der har en dokumenteret effekt.
Det er CTI - Critical Time Intervention, ICM - Intensiv Case
Management og ACT - Assertive Community Treatment.
Indsatser, som vi via rådgivningsfunktionen på
hjemløseområdet i Socialstyrelsen udbreder med den
handlingsplan fra satspuljen, der løber frem til 2021.
Det er den samme rådgivningsfunktion, vi nu med den aftalte
vidensafdækning får til at pege på, hvor der stadig er barrierer
for Housing First og det, vi ved virker.
Her vil både handleplansarbejdet og den målrettede bostøtte
være vigtige ting at se på.
[Afslutning]
Hjemløshed er en af de største velfærdsmæssige udfordringer
herhjemme. Det er grundlæggende uacceptabelt, at over 6.000
mennesker er hjemløse i Danmark.
I mange år har vi set på socialpolitik som en udgift til at hjælpe
udsatte mennesker. Hvis vi i stedet tænker det som en
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 7. januar 2020 om hjemløshed, til social- og indenrigsministeren
2133707_0016.png
investering, bliver det tydeligt, at penge brugt på de rigtige
sociale indsatser, betaler sig
menneskeligt og økonomisk.
Vi er kommet i gang nu, men vi er langt fra i mål. Den
kommende tid skal bruges til at skabe endnu flere løsninger,
som kommer de allermest udsatte i vores samfund til gode.
Jeg glæder mig til turen til Finland sammen med udvalget
og
jeg håber, at det bare er en lille del af den rejse, vi tager
sammen mod endegyldigt at knække kurven for hjemløshed i
Danmark.
15