Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 135
Doknr.
189592
Dato
03-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 211 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 211:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for allerede registrerede adop-
tanter i Danish International Adoption (DIA) i det tilfælde, at DIA bliver nødsaget til
at lukke, herunder oplyse om adoptanters adoptionssag i udlandet ophører, om de
allerede betalte omkostninger vil blive refunderet, samt om adoptionssagen kan vide-
reføres i en anden institution?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst, at hvis DIA måtte blive nødsaget til at lukke, vil konsekven-
serne for allerede registrerede ansøgere afhænge af henholdsvis ansøgernes kontrakt
med DIA, hvilket land ansøgerne har ønsket at adoptere et barn fra (barnets oprindel-
sesland), hvor langt ansøgerne er i deres adoptionsforløb, og hvorvidt der på tidspunk-
tet for en eventuel lukning er etableret et andet system, der kan overtage ansøgernes
adoptionssag.
DIA’s virksomhed er reguleret i adoptionsloven, adoptionsbekendtgørelsen og de spe-
cifikke akkrediteringsvilkår, som er aftalt mellem Ankestyrelsen og DIA. Afvikling af
DIA’s virksomhed er ikke
nærmere reguleret i adoptionslovgivningen eller akkredite-
ringsvilkårene.
DIA er den eneste organisation, der efter adoptionsloven har tilladelse til at yde adop-
tionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark.
International adoption foregår altid i et samarbejde mellem myndigheder og akkredi-
terede organisationer i henholdsvis barnets oprindelsesland og Danmark. Barnets
oprindelsesland kan derfor også sætte betingelser for, hvornår et barn kan formidles
til Danmark og hvilke organisationer, der må formidle adoptioner fra det pågældende
land. Som udgangspunkt kræver formidling, at DIA har opnået en autorisation i det
pågældende land.
Hvis DIA må lukke, vil danske myndigheders beslutning om, hvorvidt DIA kan fort-
sætte med at bistå med adoptionsformidling i den periode, som træder efter beslut-
ningen om at lukke, og indtil beslutningen om lukning effektueres, skulle træffes i
samarbejde med
DIA’s samarbejdspart i barnets oprindelsesland. Det vil også være
DIA’s samarbejdspart i barnets oprindelsesland, som beslutter om igangværende sager