Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2144129_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 135
Doknr.
189592
Dato
03-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 211 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 211:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for allerede registrerede adop-
tanter i Danish International Adoption (DIA) i det tilfælde, at DIA bliver nødsaget til
at lukke, herunder oplyse om adoptanters adoptionssag i udlandet ophører, om de
allerede betalte omkostninger vil blive refunderet, samt om adoptionssagen kan vide-
reføres i en anden institution?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst, at hvis DIA måtte blive nødsaget til at lukke, vil konsekven-
serne for allerede registrerede ansøgere afhænge af henholdsvis ansøgernes kontrakt
med DIA, hvilket land ansøgerne har ønsket at adoptere et barn fra (barnets oprindel-
sesland), hvor langt ansøgerne er i deres adoptionsforløb, og hvorvidt der på tidspunk-
tet for en eventuel lukning er etableret et andet system, der kan overtage ansøgernes
adoptionssag.
DIA’s virksomhed er reguleret i adoptionsloven, adoptionsbekendtgørelsen og de spe-
cifikke akkrediteringsvilkår, som er aftalt mellem Ankestyrelsen og DIA. Afvikling af
DIA’s virksomhed er ikke
nærmere reguleret i adoptionslovgivningen eller akkredite-
ringsvilkårene.
DIA er den eneste organisation, der efter adoptionsloven har tilladelse til at yde adop-
tionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark.
International adoption foregår altid i et samarbejde mellem myndigheder og akkredi-
terede organisationer i henholdsvis barnets oprindelsesland og Danmark. Barnets
oprindelsesland kan derfor også sætte betingelser for, hvornår et barn kan formidles
til Danmark og hvilke organisationer, der må formidle adoptioner fra det pågældende
land. Som udgangspunkt kræver formidling, at DIA har opnået en autorisation i det
pågældende land.
Hvis DIA må lukke, vil danske myndigheders beslutning om, hvorvidt DIA kan fort-
sætte med at bistå med adoptionsformidling i den periode, som træder efter beslut-
ningen om at lukke, og indtil beslutningen om lukning effektueres, skulle træffes i
samarbejde med
DIA’s samarbejdspart i barnets oprindelsesland. Det vil også være
DIA’s samarbejdspart i barnets oprindelsesland, som beslutter om igangværende sager
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for allerede registrerede adoptanter i Danish International Adoption (DIA) i det tilfælde, at DIA bliver nødsaget til at lukke, til social- og indenrigsministeren
2144129_0002.png
kan fortsætte, hvis DIA’s arbejde med adoptionsformidling overtages af en anden or-
ganisation eller myndighed i Danmark.
I Ankestyrelsens undersøgelse om bæredygtige alternativer til den nuværende struktur
for den internationale adoptionsformidling i Danmark fra december 2019 undersøges
bl.a. mulige alternativer til den nuværende adoptionsformidling.
Endelig har Ankestyrelsen oplyst, at ansøgernes betaling for adoptionsbistand er regu-
leret ved ansøgernes kontrakt med DIA, og at usikkerhed er en grundpræmis for inter-
national adoptionsformidling. Der er således ikke nogen garanti for formidling af et
barn ved indgåelse af en aftale om adoptionsbistand med DIA. Man betaler som ansø-
ger for formidlingsarbejdet, ikke for barnet, og betalingen sker sådan, at man i ud-
gangspunktet løbende betaler for de ydelser og udgifter, der afholdes.
Den 30. januar 2020 afholdt jeg møde med socialordførerne om, hvordan vi løser de
udfordringer, der er på adoptionsområdet, herunder hvordan vi forholder os til de
løsningsforslag, der indgår i Ankestyrelsens undersøgelse. Derudover vil jeg i den
kommende tid invitere de centrale aktører, herunder DIA, til en drøftelse med henblik
på at inddrage deres viden på området i fremtidige løsninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2