Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: FOPS 
Sagsbeh.: DEPSDE 
Koordi eret  ed: SUNDJUR 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Social- og Indenrigsudvalget, torsdag den 19. december 2019 kl. 13.00-14.30]
Samrådstale til samråd M om autorisation af psykologer
Samrådsspørgsmål M:
”Vil ministrene redegøre for deres holdning til at ændre
reglerne, så reglerne om psykologer overflyttes til relevant
sundhedslovgivning med henblik på, at alle psykologer på
linje med andre sundhedspersoner skal have en autorisation
for at praktisere, som vil give mulighed for at få løst
problematikkerne om manglende tilsyn med psykologer uden
autorisation og mulighed for at klage, så borgerne altid kan
være trygge ved den psykolog, de går til?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF) og Anni Matthiesen (V).
Svarudkast:
Tak for det også fra mig og tak for spørgsmålet.
Det centrale i spørgsmålet om autorisation af psykologer er –
set fra min stol – hensynet til patientsikkerheden. Altså at
man kan føle sig tryg, når man bliver behandlet af en
psykolog.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
 
Og den her konkrete straffesag, som jo også
samrådsspørgerne henviste til og som social- og
indenrigsministeren indledte med at fortælle om, den giver
naturligvis anledning til at overveje om den nuværende
ordning er god nok, og om den i tilstrækkelig grad skaber
tryghed for patienterne, og om den understøtter
patientsikkerheden.
Og netop hensynet til patientsikkerheden er jo baggrunden
for, at man på sundhedsområdet har valgt at autorisere en
lang række faggrupper – det gælder fx læger og
sygeplejersker.
Autorisationen skal bl.a. sikre, at alle patienter i
sundhedsvæsenet får en behandling af høj kvalitet. Og den
kvalitet bliver bl.a. sikret ved at stille krav til
sundhedspersonernes kompetencer og uddannelse, inden de
kan få deres autorisation.
På sundhedsområdet giver en autorisation som udgangspunkt
en titelbeskyttelse. Det betyder fx, at man kun må kalde sig
læge og arbejde som læge, hvis man har en gyldig
autorisation. Så titlen bliver derfor også et bevis for en
sundhedspersons faglige kvalifikationer – altså en slags
kvalitetsstempel.
Og med en sundhedsfaglig autorisation følger altså nogle
rettigheder – men jo så selvfølgelig også nogle pligter.
Side 2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
2130445_0003.png
 
Autoriserede sundhedspersoner er forpligtede til at udvise
omhu og samvittighedsfuldhed i deres arbejde. Det betyder,
at de skal tage et selvstændigt ansvar for, at deres arbejde
udføres fagligt forsvarligt, og at de skal holde sig ajour med
udviklingen inden for deres fagområde.
Der stilles også krav til måden at føre patientjournaler på, og
der er pligt til at indberette såkaldte ”utilsigtede hændelser”
– det vil sige hændelser og fejl, som ikke skyldes
patienternes sygdom – til brug for læring i sundhedsvæsenet.
Så når man er sundhedsfagligt autoriseret, så er man desuden
underlagt Styrelsen for Patientsikkerheds individtilsyn, og
man har efter lovgivningen pligt til at deltage i tilsynet, hvis
styrelsen beder om det. Deltager man ikke, kan styrelsen
fratage autorisationen midlertidigt.
De samme krav stilles ikke til psykologer, der jo netop ikke
har en sundhedsfaglig autorisation i dag.
Psykologer, der udfører sundhedsfaglig behandling inden for
sundhedsvæsenet, har til gengæld status som
sundhedspersoner.
Så man kan nemlig godt være sundhedsperson, uden at være
autoriseret sundhedsperson efter sundhedslovgivningen. Det
kan fx være psykologer, der behandler patienter i
psykiatrien.
Der vil også være mulighed for at klage over og søge
erstatning efter sundhedsfaglig behandling udført af en
psykolog, der er autoriseret i henhold til sociallovgivningen.
Side 3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
 
Men patienten kan ikke klage til eksempelvis
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis psykologen ikke
har en sådan autorisation.
Det kan gøre det svært som patient at gennemskue, præcis
hvilke rettigheder man har i forhold til at klage og søge
erstatning udført af en psykolog. Altså for det første kan det
være svært at vurdere, hvornår der er tale om sundhedsfaglig
behandling. Og for det andet bestemmes patientens
rettigheder af, om psykologen har en autorisation eller ej.
Det kan jo ikke være meningen.
 
Samtidig ser vi, at stadig flere psykologer arbejder med
sundhedsfaglig behandling, og det er derfor mere relevant
end nogensinde at se på, om der er behov for at nogle
psykologer fremover autoriseres efter sundhedslovgivningen.
Og derfor er det at vi nu igangsætter – som social- og
indenrigsministeren også nævnte – en undersøgelse af, om
giver mening at indføre en sundhedsfaglig autorisation af
psykologer. Og gør det det, skal undersøgelsen også munde
ud i et forslag til, hvordan en autorisationsmodel kan se ud.
I forbindelse med det arbejde, er der nogle overordnede
forhold, der skal afvejes med hinanden:
Det er for det første være et hensyn til
patientsikkerheden og dermed en vurdering af, om
psykologer kan være til fare for patientsikkerheden på
den ene side.
Side 4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
2130445_0005.png
 
Og for det andet er det hensynet til faggruppens – i
dette tilfælde psykologers – frie og lige adgang til at
udøve deres erhverv på den anden side. Det vil sige, at
der ikke skal lægges unødige begrænsninger for, at
psykologer kan arbejde inden for deres fag.
Og for at afveje disse overordnede hensyn, og for at kunne
opstille et forslag til en eventuel autorisationsmodel, skal
nogle nærmere specifikke spørgsmål afklares i forbindelse
med den her undersøgelse.
Der skal blandt andet tages stilling til, hvor stor en gruppe af
psykologerne, det vil være relevant at autorisere. For
psykologer – og det nævnte min kollega også – psykologer
arbejder jo inden for mange forskellige sektorer og har
meget forskellige typer af arbejdsopgaver:
Nogle psykologer arbejder inden for sundhedsvæsnet
og udfører sundhedsfaglig behandling. De har som sagt
i dag status som sundhedspersoner.
Andre psykologer arbejder i et spændingsfelt mellem
sociale indsatser og sundhedsfaglig behandling. Og det
kan også være svært at vurdere, om de udfører
opgaver, der kan indebære fare for patientsikkerheden.
Side 5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
 
Og så er der endelig også psykologer, som slet ikke
arbejder med sundhedsfaglig behandling, og som ikke
har patientkontakt. Det kan være psykologer inden for
arbejds- og organisationspsykologi, som fx HR-
konsulenter. Så de vil selvsagt næppe kunne udgøre en
patientsikkerhedsmæssig risiko.
Så vi taler altså om en bred faggruppe, der har varierende
berøring med sundhedsområdet. Det skal vi selvfølgelig tage
højde for i undersøgelsen. Så vi er sikre på, at de løsninger,
vi præsenterer, giver mening - både for patienterne og
psykologerne.
Og undersøgelsen skal besvare nogle komplekse spørgsmål.
Derfor skal vi gøre arbejdet grundigt, så vi ikke risikerer at
indføre uhensigtsmæssige regler, der ikke kan kontrolleres.
For der vil være rigtig mange mennesker, som bliver berørt
af en ændring af reglerne. Dem skylder vi at undersøge
sagen ordentligt og danne et solidt fagligt grundlag for den
endelige beslutning.
Derfor har jeg er sammen med social- og
indenrigsministeren derfor opsat på at starte arbejdet op efter
samrådet. Vi forventer, at et kommissorium med rammerne
for undersøgelsen vil ligge færdigt i løbet af februar måned.
Og jeg vil naturligvis sørge for, at udvalget får en kopi af
kommissoriet, når det er færdigt.
Side 6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til sundheds- og ældreministeren
 
Umiddelbart efter vil vi sætte selve undersøgelsen i gang. Vi
forventer at komme med en afrapportering om udfaldet af
undersøgelsen inden udgangen af næste år. Den nærmere
tidsplan vil fremgå af kommissoriet.
Så for kort at opsummere, så igangsætter social- og
indenrigsministeren og jeg en undersøgelse af, om det giver
mening at autorisere psykologer som sundhedspersoner, og
på hvilken måde det kan gøres klogest.
Når undersøgelsen er færdig, vil social- og
indenrigsministeren og jeg inddrage Folketingets partier i
undersøgelsens resultater, så der kan tages en politisk stilling
til den videre proces.
Tak for ordet.
Side 7