Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2130500_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Besvarelse af samrådsspørgsmål J-M
Den 19. december 2019 kl. 13.00-14.30
Folketinget, lokale S-092
Ca. 10 min.
Publikum og
programpunkt
Åbent samråd om autorisering af psykologer
med social- og indenrigsministeren og
sundheds- og ældreministeren.
Social- og indenrigsministeren taler først.
Samrådsspørgsmål J stillet af Anni Matthiesen (V) og Karina
Adsbøl (DF).
”Vil
ministeren redegøre for hvilke konkrete initiativer, regeringen
har i støbeskeen for at sikre, at borgere, der går til behandling hos
en psykolog, kan være sikre på, at den pågældende psykolog ikke
er under mistanke for kriminelle forhold? Spørgsmålet skal ses i
lyset af ministerens svar på spørgsmål nr. S 186, hvori ministeren
garanterer, at området har stor bevågenhed, og at ministeren er
klar til eventuelle ændringer på området.”
Samrådsspørgsmål K stillet af Anni Matthiesen (V) og Karina
Adsbøl (DF).
”Hvad
er ministerens holdning til, at de nuværende regler på
området er indrettet sådan, at psykologer uden autorisation fortsat
kan drive psykologpraksis på trods af frakendelse af autorisation?”
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0002.png
Samrådsspørgsmål L stillet af Karina Adsbøl (DF), Liselott
Blixt (DF) og Anni Matthiesen (V)
”Vil ministeren begrunde, hvorfor alle psykologer ikke er underlagt
de samme krav om autorisation som f.eks. læger, sygeplejersker
m.fl., der arbejder med mennesker inden for sundhedsvæsnet, og
mener ministeren, at de nuværende regler giver borgerne den
nødvendige tryghed for, at den psykolog, de vælger, er kompetent
og ikke har begået noget strafbart?”
Samrådsspørgsmål M stillet af Karina Adsbøl (DF), Liselott
Blixt (DF) og Anni Matthiesen (V)
”Vil
ministrene redegøre for deres holdning til at ændre reglerne,
så reglerne om psykologer overflyttes til relevant
sundhedslovgivning med henblik på, at alle psykologer på linje
med andre sundhedspersoner skal have en autorisation for at
praktisere, som vil give mulighed for at få løst problematikkerne
om manglende tilsyn med psykologer uden autorisation og
mulighed for at klage, så borgerne altid kan være trygge ved den
psykolog, de går til?”
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0003.png
[Indledning]
Tak for ordet og tak for indledningen til de to spørgere. Især
Liselott Blixts beskrivelse af den meget forfærdelige konkrete
sag
skærer jo i hjertet og slår den rette tone an. Og tak for
muligheden for at vi her i dag kan tage dette emne op, som i
høj grad handler om tillid. Den tillid, der skal være, når man
lægger sin sårbarhed i hænderne på en psykolog i forventning
om at blive hjulpet og mødt med professionalisme.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet, inden jeg giver ordet til
sundheds- og ældreministeren.
[Baggrund
en konkret sag i pressen]
Baggrunden for, at vi sidder her i dag, er bl.a. en meget tragisk
sag, som også har været omtalt i pressen.
En sag, hvor en autoriseret psykolog har udnyttet en sårbar
klient seksuelt, og hvor Psykolognævnet midlertidigt fratog
psykologen sin autorisation, fordi nævnet vurderede, at han
udgjorde en fare for klientsikkerheden.
Psykologen er nu ved landsretten idømt fængselstraf og er
også frakendt retten til at virke som psykolog i 5 år.
[Løsning 1
genskabe tillid
hvad kan vi lære?]
Jeg kan ikke forestille mig, hvad det gør ved et menneske, der
møder op hos en psykolog i tillid til at få hjælp og støtte, men
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0004.png
som så i stedet bliver krænket og får endnu mere at slås med.
Det er dybt forkasteligt. Og tilliden lider et knæk.
Tillid er netop én af de grundsten, som vores samfund er
bygget på.
Vi skal kunne have tillid til, at psykologer yder den hjælp, som
mennesker i en psykisk sårbar situation griber ud efter og om
nogen har brug for.
Vi skal derfor også kunne regne med, at systemet griber ind,
hvis det ikke sker, og da særligt, hvis der er tale om, at en
psykolog udnytter sin position til skade for en klient. Det skal
der kunne sættes en håndfast stopper for.
Jeg er derfor glad for, at der nu er sat en stopper for den
pågældende psykologs virke.
Selv om den konkrete sag er meget grov og dermed særlig, så
giver den og andre sager bestemt anledning til at overveje, om
vores system er godt nok.
Hvad kan vi lære af den og andre sager? Hvordan står vi vagt
om tilliden til systemet på dette område?
[Nuværende rammer
svære at forstå]
De rammer, vi har på området, skal sikre en reel beskyttelse af
sårbare mennesker. Mennesker der ofte hverken har
overblikket eller overskuddet til at foretage undersøgelser af,
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0005.png
om den psykolog, de vælger, nu også har den nødvendige
faglighed - for ikke at tale om etik og moral.
Og jeg meget er enig i, at de gældende rammer på nogle
punkter kan forekomme problematiske i forhold til både
klientsikkerhed og -tillid.
Det er især svært for mig at forstå, at en psykolog, der har fået
frataget sin autorisation af Psykolognævnet, kan fortsætte med
at praktisere som psykolog
bare uden at kalde sig
autoriseret.
For sådan er det jo i dag. Psykologloven regulerer nemlig ikke,
hvordan man faktisk udøver sit erhverv. Og det er derfor
frivilligt, om man vil ansøge Psykolognævnet om at blive
autoriseret og dermed komme under nævnets tilsyn.
Man kan altså i dag sagtens praktisere som psykolog uden at
være autoriseret og uden at være under et tilsyn med den
måde, man arbejder på.
Jeg tror, at de færreste, der har behov for hjælp fra en
psykolog, forholder sig til spørgsmålet om autorisation eller ej.
Og selv om det i dag er muligt via psykolognævnets
hjemmeside at se, om en psykolog har fået kritik, er under et
skærpet tilsyn eller har fået frataget sin autorisation, så kræver
også det et ekstra overskud.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0006.png
Derfor er det meget vigtigt, at det system, vi sætter op, i sig
selv er en garant for sikkerhed og kvalitet. Så man kan have
tillid.
Noget andet, jeg har haft svært ved at forstå er, at vores
danske system kun har ført til, at der er frataget én autorisation
siden 1994, når nu f.eks. vores nabolande Sverige og Norge
fratager en del flere autorisationer. Efter det oplyste har 13
psykologer i Sverige fået frataget autorisationen siden 1994. I
Norge har 37 psykologer fået frataget autorisationen siden
2000.
Jeg har allerede sat i gang, at der bliver kigget på Norge og
Sverige som inspiration.
Det nuværende danske tilsynssystem har i sin grundlæggende
form eksisteret siden 1994. Allerede af den grund kan der være
anledning til at kaste et kritisk blik på det og give det et
”serviceeftersyn”.
Den seneste debat viser mig også, at vi har behov for at
stramme op, og at sanktionerne og anvendelsen af dem bør
ses grundigt efter i sømmene.
[Løsning 2
undersøgelse af en evt. sundhedsfaglig
autorisation af psykologer
og hvad gør vi mens vi venter]
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0007.png
Jeg er altså meget åben for at hanke op her. Og det er i den
forbindelse afgørende for mig, at en ændring af systemet reelt
er med til at skabe og understøtte både mere tillid og bedre
beskyttelse.
Vi skal selvfølgelig finde den rigtige afgrænsning af
psykologerne, de rigtige krav at stille og den helt rigtige måde
at føre tilsyn på.
For selv om der er mange psykologer i Danmark, der arbejder
med opgaver, der kan betegnes som sundhedsrelaterede og
med klientkontakt, bl.a. på hospitaler og i privat praksis, så er
der også andre grupper, der arbejder på en helt anden måde,
f.eks. med markedsføring eller på et strategisk niveau i større
virksomheders HR-afdelinger.
Jeg har derfor sammen med sundheds- og ældreministeren
besluttet, at vi i fællesskab nu foretager en grundig afdækning
af mulighederne for at indføre en eventuel sundhedsfaglig
autorisation af psykologer.
En sundhedsfaglig autorisation vil f.eks. kunne medføre, at
man alene vil kunne praktisere som psykolog, hvis man har
denne autorisation. Det i sig selv ville indebære en betydelig
opstramning i forhold til i dag.
Sundheds- og ældreministeren vil i sin tale komme nærmere
ind på, hvad denne afdækning vil indebære.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0008.png
Og det rejser så spørgsmålet - hvad vi gør, mens vi venter? Og
I vil sikkert spørge mig, om jeg har tillid til Psykolognævnet?
Til det sidste vil jeg sige, at nævnet jo arbejder inden for de
rammer, vi har givet dem, men at jeg er ret overbevist om, at
der skal anderledes håndfaste regler og retningslinjer til. Og
måske et helt anderledes set-up i fremtiden.
Jeg vil allerhelst, at vi får lavet et ordentligt stykke arbejde, så
vi kommer til at stille os på en fast grund, der virker efter
hensigten. Så at gå undersøgelsesvejen er klart den rigtige.
I mellem tiden vil jeg bede Psykolognævnet om en redegørelse
for, hvordan og i hvilke situationer de anvender deres
sanktioner, hvor hurtigt de skrider ind, og hvilke dilemmaer de
ser i praksis i øvrigt.
Og jeg har allerede inviteret nævnets formand til at mødes med
mig til en drøftelse.
Herefter vil jeg så tage stilling til, om det kan være grund til at
foretage ændringer, mens vi venter på analysearbejdet.
[Afslutning]
Så for at runde af for min del af samrådsbesvarelsen:
Det grundlæggende spørgsmål, der går på, om man skal
kunne være tryg ved at gå til en psykolog, når man har brug for
hjælp, har jeg allerede besvaret med et stort og rungende ja.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19. december 2019 om problemerne med psykologer uden autorisation og muligheden for at overflytte regler om psykologer til relevant sundhedslovgivning, til social- og indenrigsministeren
2130500_0009.png
Faglighed og etik er nøgleord her. Som klient hos en psykolog
skal man gå ind i et trygt og kompetent rum og reelt kun skulle
bekymre sig om at få det bedre.
Derfor ser jeg meget frem til, at vi med den dagsorden for øje
får undersøgt, hvordan vi kan forbedre beskyttelsen af
mennesker, der står i en psykisk sårbar situation og derfor har
brug for hjælp fra en psykolog.
For det er vigtigt, at vi har plads til den gode faglighed og de
gode metoder, og at systemets effektive tilsyn og kontrol også
kan ses som en hjælp til det. De rammer og den regulering, vi
har, skal
reelt
styrke beskyttelsen af mennesker, der har brug
for hjælp fra en psykolog. Det må og skal være med det sigte,
at vi fører tilsyn.
Vi har netop med aftalen om finansloven for 2020 valgt at tage
et vigtigt skridt for at styrke forholdene for de sårbare
mennesker i psykiatrien. Det giver derfor også ekstra god
mening at kigge nærmere på psykologområdet.
8