Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2129832_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samråd i Social- og Indenrigsudvalget
17. december, kl. 17.00
Folketinget vær. S-092
Ca. 13 min.
Samrådsspørgsmål N stillet af Social- og Indenrigsudvalget
efter ønske fra Anni Mathiesen (V):
Vil ministeren redegøre for, hvor langt regeringen er med arbejdet
med at definere en ny fattigdomsgrænse, hvad det er for ”ny viden
om fattigdom”,
som ministeren mener, der er kommet, som
betyder, at regeringen ”ikke uden videre” vil benytte Danmarks
Statistiks fattigdomsindikator, som ministeren udtaler, og hvordan
ministeren vil karakterisere fattigdom?
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet. Det glæder mig, at spørger
og resten af den
borgerlige fløj
er begyndt at interessere sig for fattigdom.
For så kan vi have en diskussion af, hvad der er fattigdom i en
dansk kontekst. For den findes nemlig.
I regeringen vil vi gøre, hvad vi kan for at bekæmpe fattigdom.
Det gælder særligt børnefattigdom.
Det står i skarp kontrast til den tidligere borgerlige regering, der
afskaffede den gamle fattigdomsgrænse. Meget belejligt, hvis
man ikke har nogen ambitioner om at gøre noget for de familier
og børn, der lever med væsentlige materielle afsavn.
Men problemer går ikke væk, bare fordi man vender det blinde
øje til.
[Regeringen vil bekæmpe fattigdom]
Når vi siger, at vi vil bekæmpe fattigdom, er det fordi, at vi ved,
at børn, der vokser op under fattige kår, oftere har dårligere
forudsætninger end andre børn.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0003.png
For eksempel har fattige børn ikke de samme muligheder for at
indgå i fællesskaber. Det kan være børn, hvor der ikke er råd til
at gå til fodbold eller andre fritidsaktiviteter sammen med deres
venner.
Samtidig tjener børn af fattige forældre oftere mindre som
voksne end børn af rige forældre. Børn af fattige forældre får
også i højere grad en svag tilknytning til arbejdsmarkedet, en
kortere uddannelse eller et dårligere job.
Er det retfærdigt, at et barns fremtidsudsigter kan forudsiges
blot ved at se på forældrene?
Det klare svar fra denne regering er nej. Og det mønster skal vi
have brudt.
Derfor er jeg også uforstående over for de påstande, der
kommer fra de borgerlige og liberale om, at der ikke findes
økonomisk fattigdom i Danmark.
Ifølge fx Alex Vanopslagh findes der kun ”åndelig”
fattigdom i
Danmark.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0004.png
Også Søren Pape Poulsen har afvist, at der findes fattige
familier i Danmark. Der findes kun forældre, som ikke kan finde
ud af at administrere deres penge.
Ifølge ham kan en familie bare opsige deres Netflix-
abonnement og skille sig af med kæledyret, så er problemet
løst.
Den slags påstande skaber et ideologisk vrangbillede af den
fattigdom, der rent faktisk er.
For vi ved, at nogle familier kan have mange problemer og ofte
har dem samtidigt. At de står uden et arbejde. At der kan være
en forælder, der har et misbrug eller en sygdom. At familien
ikke har råd til ting, som vi andre tager for givet, fx medicin eller
holde fødselsdag for sit barn.
Derfor er det vigtigt, at vi har et solidt sikkerhedsnet, blandt
andet i form af et balanceret kontanthjælpssystem. Det vender
jeg tilbage til.
Vi ved, at udsatte børn og unge alt for ofte klarer sig markant
dårligere i skolen sammenlignet med deres jævnaldrende. Det
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0005.png
mønster fortsætter desværre ind i voksenlivet, hvor de har
større sandsynlighed for at modtage en social indsats og oftere
har en lav indkomst.
Danmark skal være verdens bedste land at være barn i.
Det er et samfundsmæssigt svigt , at så mange børn stadig
vokser op uden de samme gode muligheder som andre. Den
ulighed i livsvilkår
hvor barndommen bliver en dom over
barnet
skal vi ikke acceptere i et velfærdssamfund som det
danske.
Det handler ikke kun om ydelser. Det handler også om en god
og virksom socialpolitik. Om tidlige og forebyggende indsatser,
hvor vi sætter ind før problemerne vokser sig for store. Hvor vi
investerer i mennesker, fordi vi tror på, at hvert menneske
tæller, og fordi det kan betale sig.
I den samfundskontrakt skal vi selvfølgeligt stille rimelige krav
til mennesker og have forventninger. Det er et spørgsmål om
ret og pligt. Men vi har samtidig som samfund et særligt ansvar
for at passe godt på børnene.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0006.png
[Hvad gør regeringen: Det midlertidige børnetilskud,
Ydelseskommissionen og jule- og sommerferiehjælp]
Regeringen er allerede gået i gang med at bekæmpe
børnefattigdom.
Tidligere i år indførte vi sammen med støttepartierne det
midlertidige børnetilskud.
Det betyder, at næsten 28.000 børn fra de børnefamilier, der er
hårdest ramt økonomisk, får råd til fx at købe vinterstøvler eller
en julegave til børnene.
[Ydelseskommission]
Men det er kun en midlertidig løsning, indtil vi har fundet den
rette balance i kontanthjælpssystemet. Den balance har vi ikke
i dag, hvor ikke mindst kontanthjælpsloftet rammer nogle
børnefamilier for hårdt.
Derfor har regeringen i dag nedsat en ydelseskommission,
som skal komme med anbefalinger til, hvordan vi kan indrette
et mere balanceret ydelsessystem.
I den forbindelse har vi gjort det helt klart, at vi fortsat ser
kontanthjælpssystemet, som en af grundpillerne i den danske
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0007.png
velfærdsmodel. Det skal være det underste økonomiske
sikkerhedsnet, som holder hånden under de borgere, der
midlertidigt ikke er i stand til at forsørge sig selv eller deres
familie. Det kan være fordi de er for syge til at arbejde, eller
fordi de har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det gælder ikke mindst for familierne, fordi vi ikke ønsker et
samfund, hvor børn vokser op i fattigdom.
Men på den anden side skal ydelsessystemet også sikre, at
der er en økonomisk gevinst ved at tage et arbejde og lade sig
integrere i det danske samfund. Ellers skrider tilliden og
solidariteten mellem danskerne.
Regeringen holder samtidig fast i, at der med rettigheder følger
pligter, man skal leve op til, når man modtager offentlig
forsørgelse i Danmark.
Derfor har vi en ambition om, at indføre pligt til 37 timers
aktivitet for sin ydelse, svarende til en almindelig arbejdsuge
for nytilkomne og andre udlændinge med et integrationsbehov.
Det vil betyde, at de borgere, der alt for længe har gået på
passiv forsørgelse, vil få en hverdag, som svarer til danskere i
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0008.png
ordinært job, og dermed er vejen banet for beskæftigelse på
den lidt længere bane.
Det midlertidige børnetilskud og Ydelseskommissionen er
vigtige initiativer, men vi har gjort mere end det.
[Julehjælp, sommerferiehjælp og fritidspas til udsatte børn]
Regeringen er sammen med en bred kreds af Folketingets
partier blevet enige om at gøre støtten til jule- og
sommerferiehjælp permanent i aftalen om reserven på
socialområdet. Det vil gøre en forskel for mange af de børn,
der i dag står uden for fællesskabet, fordi de vokser op i
familier, hvor det er svært at få pengene til at række.
Af samme årsager sætter vi også flere penge af til at udbrede
fritidspas over hele landet, så udsatte børn kan gå til
fritidsaktiviteter og på den måde kan blive en del af et stærkt
fællesskab i deres fritid. Ting som fodboldlejr, håndboldtræning
eller badminton, som de fleste af os tager for givet, er udsatte
familier ofte nødt til at vælge fra, fordi økonomien er for stram.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0009.png
[Ny viden om fattigdom]
Og vi har ikke tænkt os at stoppe her. For vi mener ikke, at
børnefattigdom hører hjemme i et velfærdssamfund som det
danske. Det er derfor, at vi
lige siden den tidligere regering
afskaffede den daværende fattigdomsgrænse
har sagt
at vi
vil genindføre
en
fattigdomsgrænse.
Når regeringen ikke bare vil genindføre den tidligere
fattigdomsgrænse, så knytter det sig til den nye viden, der er
kommet til efter den tidligere officielle fattigdomsgrænse blev
vedtaget.
For eksempel en afsavnsundersøgelse af SFI, det nuværende
VIVE. Ligesom den tidligere SR- og SRSF-regering udgav flere
fattigdomsredegørelser. Undersøgelserne viser blandt andet,
at der findes familier i vores samfund, der af økonomiske
grunde lider sociale og materielle afsavn. Familier, der ikke har
penge til medicin og briller, og hvor der ikke er råd til at fejre
fødselsdage. Men også at billedet var mere nuanceret, og der
er stor forskel på hvor mange og hvilke afsavn familier under
fattigdomsgrænsen har.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0010.png
Modsat den borgerlige fløj, der stoppede
fattigdomsredegørelserne, vil vi i regeringen gøre, hvad vi kan
for at styrke vidensniveauet.
Derfor er regeringen sammen med støttepartierne og
Alternativet blevet enige om, at der er brug for en årlig
ulighedsredegørelse, der analyserer ulighed i bredere forstand
end kun den økonomiske. Det gælder også i forhold til barrierer
for social mobilitet på tværs af generationer.
En ny fattigdomsgrænse skal selvfølgelig stå på den nye viden
og afspejle reel fattigdom. Spørgsmålet er, om den tidligere
officielle fattigdomsgrænse gør det. Og det er netop den
diskussion, statsministeren rejste ved Folketingets
åbningsdebat i oktober:
[Danmarks statistiks indikator]
Er det fattigdom, hvis en familie med to voksne og to børn har
en årlig indkomst på knap 260.000 kroner svarende til 20.000
kroner om måneden
efter skat?
Det mener jeg ikke
og det mener regeringen ikke
at det er.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0011.png
Derfor mener vi heller ikke, at Danmarks Statistiks
fattigdomsindikator kan bruges som en ny fattigdomsgrænse.
Danmarks Statistik giver da også selv udtryk for, at deres
grænse ikke præcist indkredser antallet af økonomiske fattige.
Der findes fattigdom i Danmark, men trods alt ikke på det
niveau, som fx Danmarks Statistiks indikator lægger op til. Hvis
vi styrer efter grænser som er misvisende, kommer vi til at
skævvride diskussionen. Og i værste fald kan det føre til
forkerte politiske beslutninger og prioriteringer, hvor vi hjælper
de forkerte.
Regeringen ønsker en seriøs diskussion af, hvad der er
fattigdom i Danmark. Det er samtidig en diskussion af, hvad
der er ret og rimeligt. Først da kan vi finde de gode løsninger
på at bekæmpe fattigdom i Danmark.
[Arbejdet med en ny fattigdomsgrænse]
Regeringen ønsker at indføre en fattigdomsgrænse, der kan
benyttes til at følge udviklingen i fattigdom i Danmark. En
fattigdomsgrænse, der kan bruges aktivt i socialpolitikken.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0012.png
Men jeg vil allerede nu gerne forventningsafstemme. Jeg tror
ikke, at vi nogensinde vil kunne få en grænse, hvor vi med
sikkerhed kan sige, at hver eneste person, der er under
grænsen med garanti er fattig.
Ligesom der godt kan være mennesker, som ikke vil være
omfattet af en fattigdomsgrænse, men som alligevel sidder
meget hårdt i det. Det kan fx være pga. personlig gæld eller
høje udgifter til medicin.
Men det perfekte må ikke blive det godes værstes fjende. At en
fattigdomsgrænse ikke måler fattigdom til fuldstændig
perfektion, må ikke være en undskyldning for slet ikke at måle
fattigdom. Her adskiller denne regering sig fra den tidligere.
For mig og regeringen er det derfor helt afgørende, at der
kommer en gennemarbejdet og så retvisende
fattigdomsgrænse som muligt. En grænse, hvor der også ses
med åbne øjne på den diskussion, der var af den tidligere
grænse.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0013.png
Det er for tidligt at sige, hvordan den nye grænse præcist skal
skrues sammen.
Der findes mange forskellige opgørelsesmetoder, og vi har
brug for at se nærmere på, hvilke metoder der bedst kan måle
fattigdom. Det er et arbejde, vi tager seriøst.
[Afrunding]
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at jeg synes, at en af de
største uretfærdigheder i vores samfund er, når børns
muligheder afgøres ved fødslen.
Et udsat barn må ikke blive til en udsat voksen. Et fattigt barn
må heller ikke automatisk blive til en fattig voksen.
Denne regering vil derfor sætte ind over for reel fattigdom og
de mønstre, der fastholder udsatte børn og unge i et liv med
dårligere muligheder og fremtidsudsigter, end deres
kammerater. Et vigtigt led i dette er få indført en
fattigdomsgrænse, så vi kan følge udviklingen.
Men det er afgørende, at vi bliver bedre til at hjælpe de børn,
der har det sværest i Danmark, med en aktiv socialpolitik og en
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17/12-19 om regeringens definition af ny fattigdomsgrænse, til social- og indenrigsministeren
2129832_0014.png
tidlig forebyggende indsats. Diskussionen om
fattigdomsgrænsen er vigtig, men kan og skal ikke stå alene.
13