Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2135411_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9706
Doknr.
183362
Dato
15-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 192 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MFU Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 192:
”Finder ministeren det samlet set hensigtsmæssigt,
at personalet på de sikrede institutioner skal udfylde et skema med 23 afkryds-
nings- og udfyldningssteder, når de kropsvisiterer et barn eller en ung,
at den unges egen redegørelse ligeledes skal udfyldes/indhentes,
at forældremyndighedsindehaveren efterfølgende skal informeres,
at lederen af institutionen skal indberette kropsvisitationen til den kommunalbe-
styrelse, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold på opholdsstedet eller
døgninstitutionen og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med insti-
tutionen,
hvorefter myndighederne skal sagsbehandle kropsvisitationen med eventuelle efterføl-
gende bemærkninger og eventuel yderligere sagsbehandling fra institutionens side set
i det lys, at politiet før den 1. januar 2019 ikke skulle udfylde et skema i forbindelse
med kropsvisiteringer før ankomst til de sikrede institutioner og heller ikke skulle
udfylde et skema, når de kropsvisiterede de unge på de samme sikrede institutioner,
ligesom politiet heller ikke efter den 1. januar 2019 skal udfylde et skema, inden de
kropsvisiterer de unge, når de kører dem til de sikrede institutioner, ligesom trans-
portbetjente, der kører de unge til og fra en sikret institution, heller ikke skal udfylde
et skema, før de kropsvisiterer de unge?”.
Svar:
Jeg er enig med spørger i, at den beskrevne procedure forekommer omfattende.
En kropsvisitation er et indgreb i selvbestemmelsesretten, og det følger af voksenan-
svarsloven, at sådanne indgreb skal registreres og indberettes. Det fremgår også af
voksenansvarsloven, at barnet eller den unge skal gøres bekendt med registreringen og
have mulighed for at ledsage denne med sin egen redegørelse, samt at den anbringen-
de kommune og socialtilsynet skal have en kopi af indberetningsskemaet. Derudover
fremgår det af voksenansvarsbekendtgørelsen, at forældremyndighedsindehaveren
skal orienteres om indgrebet.
Personalegruppen på en sikret døgninstitution er en anden end personalegruppen hos
politiet. Derfor kan indberetningskravene til de to personalegrupper ikke direkte
sammenlignes. På de sikrede døgninstitutioner er de unge som udgangspunkt under
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 194: MFU spm. om ændring af procedurerne for registrering af kropsvisitering af unge på sikrede institutioner, til social- og indenrigsministeren
2135411_0002.png
18 år, og de kan være anbragt af både sociale og strafferetlige årsager. Det er dermed
ikke alle, der er anbragt på en sikret døgninstitution, der har begået kriminalitet.
Når det er sagt, er det selvfølgelig vigtigt, at vi sikrer en smidig arbejdsgang på institu-
tionerne uden unødig bureaukrati. Derfor er jeg også åben over for at kigge på, hvor-
vidt proceduren i forbindelse med indberetningen af kropsvisitationer på sikrede
døgninstitutioner kan optimeres på en måde, så vi samtidig også sikrer de anbragte
børn og unges retssikkerhed.
I foråret 2020 færdiggøres en evaluering af voksenansvarsloven. I forbindelse med
opfølgningen på den vil jeg overveje relevante forenklinger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2