Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2135388_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9700
Doknr.
189767
Dato
15-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 191 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 191:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 28. november 2019 fra Birgitte Laur-
sen, 3F Fredericia om børnebidrag, jf. SOU alm. del - bilag 102.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at gebyret for at søge om ændring af et børnebidrag fastsættes sådan,
at der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med sagsbehandlin-
gen i Familieretshuset.
Dette indebærer, at størrelsen på gebyret nedjusteres, hvis der sker en væsentlig pro-
duktivitetsstigning, der nedbringer omkostningerne. På samme måde reguleres stør-
relsen af gebyret i opadgående retning, hvis udviklingen i omkostningsniveauet nød-
vendiggør det. Det overvejes en gang om året, om der er grundlag for at ændre størrel-
sen af gebyret.
Gebyret blev indført i 2012 som et led i omorganiseringen af de daværende statsfor-
valtninger. Formålet med indførelsen af gebyret var at bidrage til løsningen af stats-
forvaltningernes økonomiske udfordringer. Omorganiseringen byggede på den aftale
om en samlet og holdbar løsning for statsforvaltningerne, som den daværende rege-
ring (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) indgik med
Enhedslisten og Liberal Alliance i forbindelse med finansloven for 2013.
Tanken bag gebyret er også, at det skal virke adfærdsregulerende, sådan at Familie-
retshuset undgår bagatelsager og ansøgninger med et chikanøst formål m.v.
Med venlig hilsen
Astrid Krag