Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2133159_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9536
Doknr.
182084
Dato
09-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 12. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 185 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 185:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke kommuner der har indgået aftale med private
kon-
sulenter, hvor konsulenterne har fået til at opgave at gennemgå kommunens sager på
udsatte borgere med det klare formål at finde besparelser?
Der henvises til artiklen ”Kommuner hyrer resultatlønnede konsulenter til at spare på
handicappede og
psykisk syge”, bragt på Altinget.dk den 12. december 2019.”
Svar:
Det er et centralt element i vores velfærdssamfund, at sårbare grupper, som f.eks.
mennesker med handicap eller psykisk sygdom, får den hjælp, de har behov for, også
selv om det koster skattekroner.
Ansvaret for, at det sker, og at det sker på en ordentlig måde, har vi overladt til kom-
munerne. Og der bør derfor ikke herske tvivl om, at det er kommunerne selv, der skal
træffe afgørelserne, og at afgørelserne først og fremmest skal træffes ud fra faglige
hensyn og nok så vigtigt ud fra hensynet til det enkelte menneskes behov.
Altingets artikler om kommuner, der hyrer konsulenter specifikt til at finde besparel-
ser på hjælpen til de mest udsatte mennesker i vores samfund, gør mig bekymret for,
om dette sker i alle tilfælde. Tager man artiklerne for pålydende, rejses en bekymring
for, om man nogle steder har glemt blikket for det enkelte menneskes behov og alene
behandler sager ud fra økonomiske hensyn, og om kommunerne i for høj grad overla-
der det til private konsulentfirmaer at behandle konkrete sager.
De aftaler, kommunerne indgår med eksterne konsulenter, kan givet have forskellig
karakter, men jeg mener, at nogle af de kontrakter, Altinget har omtalt, kan rejse nogle
juridiske spørgsmål. Derfor har jeg bedt Ankestyrelsen om at vurdere lovligheden af
den type engagementer. Det er Ankestyrelsen, der varetager tilsynet med kommu-
nerne, med Social- og Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed.
Jeg har i den forbindelse gjort Ankestyrelsen opmærksom på artiklerne fra Altinget,
der angiver, at mindst 19 kommuner har anvendt eller anvender konsulenter til at gen-
nemgå sager inden for det sociale område.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvilke kommuner der har indgået aftale med private konsulenter, til social- og indenrigsministeren
2133159_0002.png
Jeg vil nu lade det være op til Ankestyrelsen at vurdere, hvordan tilsynssagen skal
håndteres. Dermed er det også op til Ankestyrelsen at afdække omfanget af kommu-
nernes anvendelse af konsulenter på området, i det omfang Ankestyrelsen vurderer, at
det er nødvendigt i forhold til behandlingen af min anmodning.
Jeg er bekendt med, at Ankestyrelsen den 20. december 2019 har anmodet 26 kom-
muner om nærmere oplysninger om kommunernes anvendelse af konsulenter. Anke-
styrelsen har offentliggjort en nyhed om, hvilke kommuner det drejer sig om. Nyheden
kan findes på https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyheder-2019/ankestyrelsen-har-bedt-
26-kommuner-om-en-udtalelse-vedrorende-deres-anvendelse-af-konsulenter-inden-
for-det-sociale-omrade.
Derudover har jeg fra KL modtaget en oversigt over kommunernes brug af eksterne
konsulenter, som KL har udarbejdet på baggrund af en henvendelse til kommunerne.
Jeg vedlægger materialet som bilag til dette svar. Af KL’s materiale fremgår, hvilke
kommuner der har svaret, at de har indgået aftaler med eksterne konsulenter, samt en
kort opsamling af kontrakternes indhold.
KL’s
oversigt gør mig ikke mindre bekymret for kommunernes praksis. Jeg har derfor
oversendt KL’s oversigt
til Ankestyrelsen, så de kan tage materialet med i deres videre
overvejelser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
– KL’s Oversigt over kommunernes brug af eksterne
konsulenter
2