Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2132176_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9444
Doknr.
163089
Dato
07-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 180 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 180:
”Med
finanslovsaftalen for 2020 er der afsat midler til hjælp til overvågning om natten
for unge mellem 18-23 år. Vil ministeren i den forbindelse redegøre for den faglige be-
grundelse for den pågældende aldersafgrænsning?”
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at initiativet er rettet mod unge i alderen fra 18 til og med
23 år, som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, det vil sige de hjælperord-
ninger, hvor arbejdslederfunktionerne varetages af en nærtstående, fordi den unge
grundet sin funktionsnedsættelse ikke selv er i stand dertil. I disse ordninger er der
ikke hjemmel til at yde overvågning som en del af den samlede hjælp.
Formålet med initiativet er at sikre, at unge i den ovennævnte målgruppe, som har be-
hov for overvågning om natten grundet deres funktionsnedsættelse, kan tildeles en så-
dan hjælp i hjemmet.
Det faglige argument for aldersafgrænsningen er et behov for at medvirke til at skabe
en bedre overgang til voksentilværelsen for disse unge med omfattende funktionsned-
sættelser, som har behov for overvågning om natten. Disse unge ville ellers ved det
fyldte 18. år, hvor de ofte ikke er parate til at flytte hjemmefra, være nødsaget til at
overgå til et botilbud for at kunne få overvågning om natten.
Kommunens pligt til at yde overvågning om natten i hjemmet vil ifølge initiativet op-
høre, når den unge fylder 24 år. Som følge heraf bør kommunalbestyrelsen i god tid før
dette tidspunkt påbegynde sagsbehandlingen med henblik på at træffe afgørelse om,
hvilken hjælp den unge skal modtage derefter, herunder om den unge skal flytte i bo-
tilbud. Kommunalbestyrelsen må herved være opmærksom på, at den unge ikke må
efterlades med et udækket hjælpebehov ved ophøret af den overvågning, der ligger i
initiativet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag