Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9318
Doknr.
182701
Dato
02-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. december stillet følgende spørgsmål
nr. 175 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Samira Nawa
(RV).
Spørgsmål nr. 175:
"Vil ministeren redegøre for, hvorledes man ved lov- eller regelændringer kan fjerne
hindringer for, at kommuner kan tegne fuldt dækkende forsikringer for frivillige, jf.
udfordringen i Viborg Kommune beskrevet i artiklen ”Regler spænder ben: Frivillige
pedeller
kan ikke blive forsikret” bragt på www.tvmidtvest.dk den 4. december 2019?
https://www.tvmidtvest.dk/boevl-og-bureaukrati/regler-spaender-ben-frivillige-pe-
deller-kan-ikke-blive-forsikret"
Svar:
Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 53 (folketingssamlingen 2016-17) blev § 18 a indsat
i serviceloven med ikrafttræden 1. juli 2017. § 18 a udgør grundlagt for kommunernes
mulighed for at tegne forsikring af borgere, der yder frivillige indsatser i kommunen.
Med bestemmelsen blev det således muligt for kommunalbestyrelser og regionsråd at
tegne ansvars- og ulykkesforsikringer for borgere, der i tilknytning til løsning af kom-
munale eller regionale opgaver yder en
frivillig indsats
i kommunen henholdsvis regi-
onen. De tegnede forsikringer skal tegnes på samme vilkår som forsikringer, der er
tegnet af kommunen eller regionen for borgere, der udfører
frivilligt arbejde.
Formålet med § 18 a er at sikre, at borgere, der leverer en frivillig indsats, ligestilles
med personer, der udfører frivilligt arbejde for kommuner og regioner, i forhold til for-
sikring af tilskadekomst og skadevoldende adfærd. Det skal understøtte det overord-
nede formål om, at frivillige kan bidrage til lokalsamfundet og være med til at udvikle
den lokale opgaveløsning ved at sikre, at forhold vedrørende forsikring ikke er en bar-
riere for kommuners og regioners samarbejde med frivillige lokalt.
Følgende fremgår af forarbejderne bestemmelsen:
”Med
[forslaget til § 18 a], foreslås det at give kommunalbestyrelserne og regionsrå-
dene mulighed for at kunne tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for borgere, der yder
en frivillig indsats i tilknytning til løsning af kommunale og regionale opgaver. Forsik-
ringerne skal kunne dække borgerens tilskadekomst ved en frivillig indsats efter
samme principper, som gælder efter arbejdsskadesikringsloven for borgere, der udfø-
rer frivilligt arbejde, samt skadevoldende adfærd efter samme principper, der gælder
efter dansk rets almindelige erstatningsretlige regler, herunder erstatningsansvarslo-
ven.
Den foreslåede ordning ændrer således ikke på den pligt, som kommuner og regioner
har efter arbejdsskadesikringsloven til at forsikre de borgere, der udfører frivilligt ar-
bejde i tilknytning til løsning af en kommunal eller regional opgave. Hvis en borger,