Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2156975_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9318
Doknr.
182701
Dato
02-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. december stillet følgende spørgsmål
nr. 175 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Samira Nawa
(RV).
Spørgsmål nr. 175:
"Vil ministeren redegøre for, hvorledes man ved lov- eller regelændringer kan fjerne
hindringer for, at kommuner kan tegne fuldt dækkende forsikringer for frivillige, jf.
udfordringen i Viborg Kommune beskrevet i artiklen ”Regler spænder ben: Frivillige
pedeller
kan ikke blive forsikret” bragt på www.tvmidtvest.dk den 4. december 2019?
https://www.tvmidtvest.dk/boevl-og-bureaukrati/regler-spaender-ben-frivillige-pe-
deller-kan-ikke-blive-forsikret"
Svar:
Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 53 (folketingssamlingen 2016-17) blev § 18 a indsat
i serviceloven med ikrafttræden 1. juli 2017. § 18 a udgør grundlagt for kommunernes
mulighed for at tegne forsikring af borgere, der yder frivillige indsatser i kommunen.
Med bestemmelsen blev det således muligt for kommunalbestyrelser og regionsråd at
tegne ansvars- og ulykkesforsikringer for borgere, der i tilknytning til løsning af kom-
munale eller regionale opgaver yder en
frivillig indsats
i kommunen henholdsvis regi-
onen. De tegnede forsikringer skal tegnes på samme vilkår som forsikringer, der er
tegnet af kommunen eller regionen for borgere, der udfører
frivilligt arbejde.
Formålet med § 18 a er at sikre, at borgere, der leverer en frivillig indsats, ligestilles
med personer, der udfører frivilligt arbejde for kommuner og regioner, i forhold til for-
sikring af tilskadekomst og skadevoldende adfærd. Det skal understøtte det overord-
nede formål om, at frivillige kan bidrage til lokalsamfundet og være med til at udvikle
den lokale opgaveløsning ved at sikre, at forhold vedrørende forsikring ikke er en bar-
riere for kommuners og regioners samarbejde med frivillige lokalt.
Følgende fremgår af forarbejderne bestemmelsen:
”Med
[forslaget til § 18 a], foreslås det at give kommunalbestyrelserne og regionsrå-
dene mulighed for at kunne tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for borgere, der yder
en frivillig indsats i tilknytning til løsning af kommunale og regionale opgaver. Forsik-
ringerne skal kunne dække borgerens tilskadekomst ved en frivillig indsats efter
samme principper, som gælder efter arbejdsskadesikringsloven for borgere, der udfø-
rer frivilligt arbejde, samt skadevoldende adfærd efter samme principper, der gælder
efter dansk rets almindelige erstatningsretlige regler, herunder erstatningsansvarslo-
ven.
Den foreslåede ordning ændrer således ikke på den pligt, som kommuner og regioner
har efter arbejdsskadesikringsloven til at forsikre de borgere, der udfører frivilligt ar-
bejde i tilknytning til løsning af en kommunal eller regional opgave. Hvis en borger,
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: MFU spm. om, hvorledes man ved lov- eller regelændringer kan fjerne hindringer for, at kommuner kan tegne fuldt dækkende forsikringer for frivillige, til social- og indenrigsministeren
2156975_0002.png
der udfører frivilligt arbejde, er omfattet af arbejdsskadesikringsloven, vil retten til er-
statning til den pågældende skulle vurderes efter disse regler.”
”Kommunalbestyrelsen
og regionsrådet beslutter selv, hvorvidt kommunen henholds-
vis regionen ønsker at tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for frivillige, der yder en
frivillig indsats i tilknytning til løsning af kommunens eller regionens opgaver. Det er
således op til den enkelte kommunalbestyrelse og det enkelte regionsråd at træffe be-
slutning om, hvorvidt de omhandlede ulykkes- og ansvarsforsikringer skal tegnes, og i
givet fald, om det er alle eller kun udvalgte frivillige indsatser og aktiviteter, der skal
omfattes. Den enkelte kommunalbestyrelse eller regionsråd skal i medfør af den fore-
slåede § 18 a, stk. 2, fastsætte de lokale retningslinjer herfor.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan vælge kun at tegne enten ulykkesforsikring
eller ansvarsforsikring for borgere, der leverer en frivillig indsats i tilknytning til løs-
ning af kommunens eller regionens opgaver. Det er således en lokalpolitisk priorite-
ring at fastlægge det lokale serviceniveau for de borgere, der leverer en frivillig ind-
sats.”
”For så vidt angår den frivilliges tilskadekomst tilsigtes en ligestilling mellem perso-
ner, der udfører et frivilligt arbejde og dermed er sikret efter arbejdsskadesikringslo-
ven, og personer, der udfører en frivillig indsats. Det betyder, at de tegnede forsikrin-
ger skal tegnes på samme vilkår som forsikringer, der er tegnet af kommunen hhv. re-
gionen for borgere, der udfører frivilligt arbejde. Det forudsættes således, at erstatning
og godtgørelse m.v. udmåles efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven.
Det gælder også, såfremt kommunen eller regionen er selvforsikrende. Vælger kom-
munen eller regionen at være selvforsikret vedrørende forsikringer efter forslaget til §
18 a, udmåles erstatning og godtgørelse til tilskadekomne, der er kommet til skade un-
der udførelsen af en frivillig indsats, på samme måde som til personer, der er kommet
til skade for en selvforsikret kommune eller region under udførelse af frivilligt ar-
bejde.”
Der er ikke en forudsætning for anvendelsen af servicelovens § 18 a, at den frivillige
indsats ydes kommunalt ejet grund.
Erhvervsministeriet oplyser, at der er aftalefrihed på forsikringsmarkedet, hvorfor vil-
kårene for den enkelte forsikring vil fremgå af den aftale (police), der indgås mellem
forsikringsselskabet og den enkelte kommune. Hvorvidt en ulykkes- eller ansvarsfor-
sikring skal gælde både på kommunalt ejet grund og fx privat grund, så længe den fri-
villige udfører en indsats for kommunen, det bør således være et vilkår, som kommu-
nerne vil kunne forhandle med forsikringsselskaberne om i forbindelse med fastlæg-
gelsen af vilkårene for den enkelte forsikring.
Det er således min opfattelse, at det eksisterende lovgrundlag er tilstrækkeligt, så kom-
muner kan tegne fuldt dækkende forsikringer for frivillige.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2