Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2187772_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9309
Doknr.
180610
Dato
07-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 174 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma Øktem (V) og Anni Matthiesen
(V).
Spørgsmål nr. 174:
”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at
sidestille mænds og kvinders ret til krise-
hjælp
efter servicelovens §§ 109 og 110?”
Endeligt svar:
Tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110 er begge midlertidige boformer, men har for-
skellige formål og målgrupper. Servicelovens § 109 (kvindekrisecentre) vedrører bofor-
mer til midlertidigt ophold til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i nære relationer. Kvinderne kan være ledsaget af børn. Service-
lovens § 110 (forsorgshjem mv.) vedrører boformer til midlertidigt ophold for personer
med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Eftersom servicelovens § 110 allerede er målrettet både mænd og kvinder, omfatter be-
svarelsen alene en vurdering af merudgifter ved at tilføje mænd til målgruppen for til-
bud efter servicelovens § 109.
Der tages beregningsteknisk afsæt i de samlede driftsudgifter for kvindekrisecentre i
2018, jf. Danmark Statistik. Desuden er udgifter til den nye psykologordning på §109
inkluderet. Dermed forudsættes implicit, at udgifterne pr. voldsramt mand i gennem-
snit svarer til udgifterne pr. kvinde i dag. Med det afsæt skønnes det, at en udvidelse af
målgruppen til at omfatte mænd vil indebære merudgifter svarende til ca. 160 mio. kr.
årligt (2020-pl).
Beregningerne er forbundet med usikkerhed. Det er blandt andet forudsat, at andelen
af voldsramte mænd, som vil søge hjælp på et krisecenter, svarer til andelen af kvin-
der. Til beregningen er det forudsat, at det fornødne antal pladser til mænd vil være
halvdelen af den eksisterende kapacitet på kvindekrisecentrene, da en undersøgelse
viser, at halvt så mange mænd rammes af fysisk partnervold som kvinder
1
.
Selvom andelen af voldsramte kvinder som søger hjælp, erfaringsmæssig er lille, så er
der alligevel formentlig tale om et overkantsskønt, idet mænd generelt er endnu mere
1
Andelen af mænd beror på antal af mænd udsat for fysisk partnervold, jf. Statens institut for Folkesund-
heds rapport ”Vold og seksuelle krænkelser” (2018)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvad det vil koste at sidestille mænds og kvinders ret til krisehjælp efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og indenrigsministeren
2187772_0002.png
tilbageholdende med at søge hjælp baseret på eksisterende viden. Formodes det, at an-
delen af voldsramte mænd som søger om hjælp, er halvt så stor, som den lille andel af
kvinder som søger hjælp, så lyder skønnet på ca. 80 mio. kr. i merudgifter årligt.
Det er ovenfor desuden antaget, at børn i samme grad vil ledsage far, som de i dag led-
sager mor på krisecenter. Tal fra eksisterende private tilbud til mænd i krise peger
imidlertid på, at antallet af børn pr. mand er betydeligt lavere end for kvinder (en tien-
dedel)
2
.
Baseres antallet af børn pr. mand på disse tal indebærer det et væsentlig spænd for de
skønnede merudgifter, som beregnes til at udgøre i størrelsesordenen ca. 55-165 mio.
kr. årligt afhængigt af antal børn og andelen, som søger hjælp,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Årlige merudgifter vedr. mænd på § 109 opgjort for antal børn og andel, som opsøger hjælp
Mio. kr. (2020-pl)
Børn pr. mand på krisecenter
Et barn
Samme andel mænd søger hjælp som andelen af
kvinder
Halvt så mange mænd søger hjælp som andelen
af kvinder
Anm.:
Kilde:
Afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Danmarks Statistik og egne beregninger.
50 pct. ift. kvinder
140
65
10 pct. ift. kvinder
110
55
165
80
Der er i beregningerne foretaget en modregning af eksisterende pladser på mandecen-
tre, som er konkrete tilbud efter servicelovens § 110, der særligt henvender sig til
mænd i krise, herunder voldsudsatte mænd. Der kan dog være yderligere ophold på
tilbud efter § 110, som vil blive erstattet, hvis mænd var en del af målgruppen for til-
bud efter § 109.
At tilføje mænd til målgruppen for tilbud efter servicelovens § 109 kan endvidere være
forbundet med betydelige etableringsomkostninger, som ikke indgår i skønnet.
De økonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med KL.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Antallet af børn pr. mand i eksisterende private tilbud til mænd i krise stammer fra Socialstyrelsens rap-
port Ӂrsstatistik
2014 - Mænd på mandecenter og mandekrisecenter”
(2016)
2
2