Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2130383_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9051
Doknr.
175754
Dato
20-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 149 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 149:
”Har ministeren
tillid til private firmaer, der spekulerer i at få en tilladelse i
kommuner, hvor det er nemmest, og så efterfølgende ikke overholder betingelserne i
tilladelsen? Der henvises til SOU alm. del -
bilag 67 (internt).”
Svar:
Opgaven for sociale tilbud
både offentlige og private
er at levere tilbud og ydelser
af en ordentlig kvalitet til udsatte mennesker og mennesker med handicap. Det skal de
gøre inden for lovgivningens rammer, og det må ikke kunne betale sig at spekulere i,
hvor det er nemmest at opnå godkendelse eller forblive godkendt hos de fem
socialtilsyn og dermed shoppe rundt mellem dem.
De fem socialtilsyn har alle, uanset beliggenhed i landet, den samme opgave, som er at
godkende og føre tilsyn med, at tilbuddene har den fornødne kvalitet til at tage hånd
om de mennesker i vores samfund, som har brug for hjælp og støtte. Socialtilsynets
godkendelse af og tilsyn med sociale tilbud foretages ud fra kvalitetsmodellen i lov om
socialtilsyn, som gælder for alle tilbud.
Der bør derfor ikke være noget incitament for sociale tilbud til at spekulere i at flytte
adresse eller for koncerners vedkommende at skifte hovedadresse med den hensigt at
kunne undslippe et tilsyn eller komme under et andet socialtilsyn.
Jeg mener, at det er et problem, hvis man kan gemme sig for myndigheder, og i denne
forbindelse for socialtilsynet. Derfor vil jeg også se på om der er behov for at justere
lovgivningen på området.
Jeg har en klar forventning om, at private firmaer og andre, som søger en hvilken som
helst tilladelse i en kommune, hos socialtilsynet eller andetsteds, overholder gældende
regler og den tilladelse, som måtte være udstedt til dem.
Hvis dette ikke er tilfældet, går jeg ud fra, at den eller de relevante tilsynsmyndigheder
tager hånd om det.
Derudover kan jeg det hele henvise til min samtidige besvarelse af Social- og
Indenrigsudvalgets spørgsmål 147 (alm. del.) af 28. november 2019. Her har jeg
beskrevet socialtilsynets rolle i forbindelse med godkendelse af sociale tilbud og det
løbende driftsorienterede tilsyn med disse.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om konsekvenserne af private firmaers spekulationer i at få en tilladelse i kommuner med mindre opsyn, til social- og indenrigsministeren
2130383_0002.png
Omkring reglerne for kommunalbestyrelsers administration af landzonetilladelser kan
jeg i det hele henvise til min samtidige besvarelse af Social- og Indenrigsudvalgets
spørgsmål 154 (alm. del.) af 28. november 2019 samt til Erhvervsministeriet, som er
ressortansvarlig herfor.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2