Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2130183_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8912
Doknr.
173149
Dato
20-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 142 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 142:
”Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren konkret har ”spredt ordet om stillingen
for flere kvalificerede personer i mit netværk”, herunder hvem ministeren har
spredt ordet til, samt om nogle af de personer, som ministeren spredte ordet til,
søgte stillingen, herunder fik tilbudt stillingen som ny kommunikationschef?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg mener, det er væsentligt, at de personer, der
ansættes i centraladministrationen, er kvalificerede til at varetage deres stillinger. Det
er også det helt afgørende hensyn, når Social- og Indenrigsministeriet rekrutterer nye
medarbejdere. Og det var også det helt afgørende hensyn i forbindelse med
rekrutteringen og ansættelsen af ministeriets nye kommunikationschef.
Som jeg også tidligere har redegjort grundigt for på samråd i udvalget, er det min
holdning, at embedsmænd skal ansættes ud fra en samlet vurdering af deres faglige og
personlige kvalifikationer og kompetencer. Jævnfør at de i deres opgavevaretagelse i
øvrigt er underlagt et krav om partipolitisk neutralitet.
Jeg mener ikke, at det, at man tidligere har været politisk aktiv, skal brændemærke
folk og forhindre dem i at få et job, som de er fuldt kvalificerede til. Dét, antager jeg, er
en holdning, der deles bredt i Folketinget, idet jeg har noteret mig, at ministre under
skiftende regeringer, herunder også under de tidligere borgerlige regeringer, har ansat
medarbejdere med en partimæssig baggrund, heriblandt medarbejdere fra partiernes
politiske sekretariater på Christiansborg.
Stillingen som kommunikationschef blev slået op på min opfordring ud fra et ønske
om at styrke den eksterne kommunikationskompetence i ministeriet. Jeg mener, at
god kommunikation handler om dialog. Vi skal som politikere kunne forklare vores
handlinger, så det er til at forstå og dermed debattere.
For mig at se, spiller den politiske kommunikation en stor og meget vigtig rolle:
nemlig at vi som politikere kan forklare over for befolkningen, hvad vi vil, og hvorfor vi
vil det. Og hvad vi gør, og hvorfor vi gør det. Dét mener jeg er en helt grundlæggende
forudsætning for et velfungerende demokrati.
Som jeg har redegjort for i skriftlige svar og på samrådet i udvalget, har jeg nævnt
stillingen som kommunikationschef mundtligt i forskellige sammenhænge. Jeg har
ikke ført lister over, hvem der var til stede ved de lejligheder. Jeg har også nævnt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm., om ministerens særlige rådgiver kommunikerede med den nu ansatte kommunikationschef omkring stillingen, inden pågældende startede i jobbet, til social- og indenrigsministeren
2130183_0002.png
stillingen i en telefonsamtale, jeg havde med den nu ansatte kommunikationschef.
Som jeg også har redegjort for i skriftlige svar og på samråd i udvalget, har jeg ikke
blandet mig i den efterfølgende ansættelsesproces.
Jeg kan derudover også oplyse, at min særlige rådgiver heller ikke har blandet sig i
ansættelsesprocessen, herunder haft kommunikation med den nu ansatte
kommunikationschef, inden vedkommende fik tilbudt stillingen.
Som jeg tidligere har redegjort grundigt for i skriftlige svar og på samråd, er
rekrutteringen af kommunikationschefen foregået helt efter reglerne.
Alle de regler, der gælder for opslag af stillinger i staten er blevet overholdt.
Det vil sige, at stillingen blev slået offentligt op i minimum 14 dage, og indholdet af
stillingsopslaget opfyldte alle kravene til stillingsopslag.
Jeg kan oplyse, at stillingen blev slået op den 7. august 2019 på Jobnet og ministeriets
hjemmeside med ansøgningsfrist den 21. august 2019. Jeg kan derudover oplyse, at
stillingsopslaget ifølge ministeriet også var at finde på Ofir.dk og Jobindex.dk.
Der blev nedsat et ansættelsesudvalg, og der blev afholdt ansættelsessamtaler med
egnede ansøgere blandt de i alt 15 ansøgere til stillingen som kommunikationschef.
Jeg kan af hensyn til ansøgerne ikke oplyse, hvem der i øvrigt søgte stillingen.
Jeg blev den 21. august 2019 af en medarbejder i ministersekretariatet orienteret om
ansøgerfeltet til stillingen som kommunikationschef i en e-mail. Jeg er derudover ikke
blevet orienteret om processen vedrørende ansættelsen af kommunikationschefen.
Ansættelsesprocessen mundede ud i, at et enigt ansættelsesudvalg traf beslutning om
at ansætte den bedst kvalificerede ansøger til stillingen.
Som jeg tidligere har oplyst, og som man også har kunnet læse i pressen, hvis man har
interesse i sagen, blev den pågældende tilbudt stillingen, fordi vedkommende har
dokumenteret ledererfaring, baggrund i medieverdenen, viden om ministeriets
ressortområde fra sin tidligere stilling som kommunikationschef i Danske
Handicaporganisationer (DH) og politisk tæft.
Jeg går ind for, at den til enhver tid siddende regering skal have de bedste betingelser
for at få sin politik igennem. Og her spiller et godt og tillidsfuldt samarbejde med
embedsværket i centraladministrationen en vigtig, hvis ikke afgørende, rolle. Derfor
skal vi have et fagligt stærkt og politisk tænkende embedsværk. Men det skal i sin
rådgivning af ministeren og ageren i øvrigt være partipolitisk neutralt.
Det er et vilkår i ansættelsen som embedsmand, at man indvilger i at arbejde for alle
typer af ministre, uanset partifarve. Heri ligger en forpligtelse til at bringe ens
faglighed i spil på en neutral og upartisk måde - også efter et eventuelt regeringsskifte.
Og det gælder, uanset hvilken politisk overbevisning man personligt selv har.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2