Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8880
Doknr.
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 22. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 139 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”
Vil ministeren oplyse
–
hvor mange personer, der i 2019 er omfattet af servicelovens § 96, stk. 1,
–
hvor mange kommuner der i 2018 og 2019 har udbetalt ydelser efter § 96, stk. 3,
–
hvor stor er den målgruppe, som ministeren vurderer er berettiget til ydelser efter §
96, stk. 3 og hvilke grupper borgere, der er inkluderet,
–
hvor store er de kommunale udgifter til ydelser givet efter henholdsvis § 96, stk. 1 og
3?”
Svar:
Servicelovens § 96 omhandler borgerstyret personlig assistance (BPA).
Efter servicelovens § 96, stk. 1, skal kommunen tilbyde BPA til personer med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har et behov, der gør det nød-
vendigt at yde denne ganske særlige støtte til pleje, overvågning og ledsagelse. Service-
lovens § 96, stk. 1, er som udgangspunkt rettet mod personer med mere massive og
sammensatte hjælpebehov, hvor behovet ikke kan dækkes ved almindelig personlig og
praktisk hjælp m.v. Det kan f.eks. være behov for hjælp til mange eller mere spredte
opgaver i løbet af døgnet, hvor det er en forudsætning, at hjælperne er til stede, for at
personen med funktionsnedsættelse kan leve et selvstændigt liv.
Efter servicelovens § 96, stk. 3, kan kommunen desuden tilbyde BPA til personer, der
ikke er omfattet af personkredsen efter servicelovens § 96, stk. 1, hvis kommunen vur-
derer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammen-
hængende hjælp for de pågældende. Det kan f.eks. være personer, der ikke har helt så
omfattende og sammensat et hjælpebehov, som det er forudsat ved hjælp efter service-
lovens § 96, stk. 1. Adgangen til at yde hjælp efter servicelovens § 96, stk. 3, giver kom-
munen mulighed for at tilbyde en sammenhængende hjælp til personer, der ellers vil
modtage hjælp efter mange forskellige bestemmelser i serviceloven, f.eks. § 83 om per-
sonlig og praktisk hjælp i hjemmet, § 84 om aflastning og § 97 om ledsagelse. Det vil
give mulighed for en enklere sagsbehandling i forhold til den enkelte, hvor der ellers
vil være behov for at koordinere sagen mellem flere sagsbehandlere og eventuelt flere
forvaltninger i kommunen.
Dato
18-12-2019