Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2113924_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd i Social- og Indenrigsudvalget, alm.
del, spørgsmål G-I.
Torsdag den 21. november 2019 kl. 13.00-
14.00
Folketinget, FT 1-133
Ca. 13 min
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0002.png
[1. Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd, som handler om samspillet
mellem os politikere og embedsværket, og særligt ansættelsen af
en kommunikationschef i Social- og Indenrigsministeriet.
Samrådsspørgsmål G
[2. Ansættelsen af kommunikationschefer]
Lad mig starte fra en ende af. I samrådsspørgsmål G
spørges der til min holdning til, at Social- og
Indenrigsministeriets ansættelse af en ny
kommunikationschef og en række andre ministeriers
ansættelse af nye presse- og kommunikationschefer har
skabt debat med risiko for yderligere mistillid til politikerne i
befolkningen.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg som social- og
indenrigsminister ikke kan forholde mig til andre ministeriers
ansættelser. Jeg vil dog gerne forholde mig til, hvorfor Social- og
Indenrigsministeriet har ansat en kommunikationschef.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0003.png
[3. Kommunikation og formidling er vigtigt]
Behovet for at ansætte en kommunikationschef i mit ministerium
skal ses i sammenhæng med, hvem jeg er som politiker. Jeg
lægger stor vægt på det, som jeg kalder fortællekraft. Det gjorde
jeg som menigt folketingsmedlem. Og det gør jeg også som
social- og indenrigsminister, hvor jeg ser det som en af mine
vigtigste opgaver at give stemme til de mest udsatte i vores
samfund, som ikke selv har en stemme i debatten.
Hjemløse, stofmisbrugere og mennesker med handicap har
sjældent lange kronikker i aviserne eller sidder i de bløde sofaer i
tv-studierne. De mennesker vil jeg gerne give en større stemme i
dansk politik, fordi det betyder noget for, hvordan vi ser vores
samfund og prioriterer vores politik.
God kommunikation handler om dialog. At vi politikere kan forklare
vores handlinger, så det er til at forstå og dermed debattere og
kritisere
eller måske ligefrem rose.
Den politiske kommunikation spiller en stor og meget vigtig rolle:
nemlig at vi som politikere kan forklare over for befolkningen, hvad
vi vil, og hvorfor vi vil det. Og hvad vi gør, og hvorfor vi gør det.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0004.png
Dét mener jeg er en helt grundlæggende forudsætning for et
velfungerende demokrati. Men også for, at vi måske kan gøre os
forhåbninger om at genoprette danskernes tillid til os politikere.
Det kræver, at vi ikke lukker os om os selv, men at vi stiller op og
forklarer os og står på mål for vores politik i debatter med politiske
modstandere, i interviews og til arrangementer rundt om i landet.
Derfor har jeg som minister fra start lagt vægt på, at mit
ministerium har fokus på den eksterne kommunikation af min og
regeringens politik; både i traditionelle medier som tv, aviser og
fagblade, men også på de sociale medier.
Da jeg tiltrådte, var det derfor mit ønske, at ministeriet
ud over
pressechefen, som allerede var ansat i ministeriet
fik en
kommunikationschef. En kommunikationschef, der kunne styrke
den eksterne kommunikationskompetence i ministeriet med
særligt fokus på taler, politiske budskaber og de sociale medier.
Siden er jeg kun blevet bekræftet i vigtigheden af en stærk politisk
kommunikation og fortællekraft.
[4. Ansættelsen af kommunikationschef i SIM]
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0005.png
Det er selvfølgelig væsentligt, at de personer, der ansættes i
centraladministrationen, er kvalificerede til at varetage deres
stillinger. Det har også været det helt afgørende hensyn i
rekrutteringen og ansættelsen af kommunikationschefen i Social-
og Indenrigsministeriet.
Jeg har selvfølgelig godt bemærket, at ministeriets ansættelse af
en kommunikationschef har skabt debat.
Derfor er det også rigtig fint med denne anledning til at slå fast, at
rekrutteringen af kommunikationschefen er foregået helt efter
bogen:
Alle de regler, der gælder for opslag af stillinger i staten er blevet
overholdt, dvs., stillingen blev slået offentligt op i minimum 14
dage, og indholdet af stillingsopslaget opfyldte alle kravene til
stillingsopslag. Der blev nedsat et ansættelsesudvalg. Og der
blev afholdt ansættelsessamtaler med egnede ansøgere.
Processen mundede ud i, at et enigt ansættelsesudvalg traf
beslutning om at ansætte den bedst kvalificerede ansøger til
stillingen.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0006.png
Som ministeriet også har oplyst til pressen blev den pågældende
tilbudt stillingen, fordi vedkommende har dokumenteret
ledererfaring, baggrund i medieverdenen, viden om ministeriets
ressortområde fra sin tidligere stilling som kommunikationschef i
Danske Handicaporganisationer (DH) og politisk tæft.
Jeg har bemærket, at Ole Birk Olesen er meget optaget af, at den
nye kommunikationschef engang har været politisk aktiv. Men at
man har været det skal ikke brændemærke folk og forhindre dem i
at få et job, som de er fuldt kvalificerede til.
Jeg synes, det vil klæde debatten om denne sag at have alle
informationer med: Nemlig at ministeriet har ansat en
kommunikationschef, der helt indiskutabelt er kvalificeret.
Samrådsspørgsmål H
[5. Vilkår for embedsværket]
Og lad mig så gå videre til næste spørgsmål, samrådsspørgsmål
H. Her spørges til min holdning til, hvorvidt ministeriets ansættelse
af den nye kommunikationschef med partipolitisk baggrund,
risikerer at underminere tilliden til embedsværkets neutralitet.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0007.png
Jeg kunne jo sådan set stille præcis det samme spørgsmål til
spørgeren: Mener Ole Birk Olesen, at han var i gang med at
underminere tilliden til embedsværkets neutralitet, da Bolig- og
Transportministeriet - under ham som minister - ansatte en
pressechef, der tidligere havde været ansat i Venstres Center for
Kommunikation og Politik på Christiansborg? Det synes jeg sådan
set kunne være interessant at få svar på.
Jeg vil gerne rose Berlingske for et kreativt billedsprog, da de
spurgte Ole Birk Olesen, om han ikke kaster med dartpile, når han
selv bor i et ballonhus.
Den havde jeg ikke hørt før, men det viser jo dobbeltmoralen
ganske godt.
BT beskrev tilbage i 2017, at otte tidligere Venstre-medarbejdere
havde fået job i ministerierne.
Men dengang kaldte Liberal Alliance ikke ministre i samråd.
Måske fordi det ikke er så mærkeligt, at politisk interesserede
mennesker søger job i ministerierne.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0008.png
Man får lyst til at bruge det gamle ordsprog om, at ”moral
er godt
dobbeltmoral er dobbelt så godt”. For det er da en mærkelig
dobbeltmoral, at når Ole Birk Olesens tidligere ministerium
ansætter en embedsmand med politisk baggrund, er det helt i
orden. Så er der ingen problemer. Men når et ministerium under
en socialdemokratisk minister gør det samme, så råber man bål
og brand og indkalder til samråd.
Jeg tror, at Ole Birk Olesen ligesom jeg, er fuldstændig klar over,
at i staten ansættes embedsmænd på baggrund af en samlet
vurdering af deres personlige kompetencer og faglige
kvalifikationer. Ikke efter hvilken politisk overbevisning, de har.
Vi har politisk neutrale embedsmænd i Danmark. Men det betyder
jo ikke, at embedsmænd ikke har deres egne personlige politiske
holdninger og synspunkter. Og det er de i deres fulde ret til at
have.
Jeg tror, vi stikker hinanden blår i øjnene, hvis vi går rundt og
påstår, at neutrale embedsmænd er ensbetydende med, at
embedsmænd ikke har
og ikke må have
en politisk
overbevisning. Eller at de under ingen omstændigheder må have
eller nogensinde have haft et partitilhørsforhold.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0009.png
Jeg går ind for, at den til enhver tid siddende regering skal have
de bedste betingelser for at få sin politik igennem. Og her spiller et
godt og tillidsfuldt samarbejde med embedsværket i
centraladministrationen en vigtig, hvis ikke afgørende, rolle. Derfor
skal vi have et fagligt stærkt og politisk tænkende embedsværk.
Men det skal i sin rådgivning af ministeren og ageren i øvrigt være
partipolitisk neutralt.
Det er et vilkår i ansættelsen som embedsmand, at man indvilger i
at arbejde for alle typer af ministre, uanset partifarve. Heri ligger
en forpligtelse til at bringe ens faglighed i spil på en neutral og
upartisk måde - også efter et eventuelt regeringsskifte. Og det
gælder, uanset hvilken politisk overbevisning man personligt selv
har.
Samrådsspørgsmål I
[6. Roller for klassiske embedsmænd vs. særlige rådgivere]
Det leder mig frem til det sidste spørgsmål. Her spørges, om jeg er
enig i, at embedsmænd skal ansættes på baggrund af deres
faglige kompetencer, og at personer, der helt eller delvist
ansættes på baggrund af deres partipolitiske kompetencer,
skal ansættes som særlige rådgivere, så der ikke kan opstå
tvivl om embedsmænds neutralitet. Derudover spørges til,
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0010.png
hvad jeg ser af fordele ved, at vi i Danmark har et
partineutralt embedsværk.
Som jeg allerede har sagt, at det er min holdning, at
embedsmænd skal ansættes ud fra en samlet vurdering af deres
faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer. Og at de i
deres opgavevaretagelse er underlagt et krav om partipolitisk
neutralitet.
Særlige rådgivere rekrutteres egenhændigt af regeringen;
ansættes af ministerierne; og yder primært politisk-taktisk
rådgivning til ministeren. Særlige rådgivere er ikke underlagt krav
om partipolitisk neutralitet.
Jeg ser flere fordele ved at bevare systemet med et partipolitisk
neutralt embedsværk. Embedsværket betjener den til enhver tid
siddende regering, uagtet partifarve. På den måde sikres
kontinuitet og stabilitet. Embedsværket er sagligt og objektivt
orienteret. Det er en styrke.
Men når det er sagt, så ligger det også i rollen som embedsmand
loyalt at hjælpe sin minister med at gennemføre dennes og den
siddende regerings politik. Og derfor er det politisk neutrale
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0011.png
embedsværk jo ikke apolitisk
og skal, efter min opfattelse, heller
ikke være det.
Men embedsmandens egen
personlige
politiske overbevisning må
selvsagt ikke være styrende for den rådgivning, en minister får.
[7. Afrunding]
Jeg synes, at de overordnede linjer er klare, nemlig; at vi har
faglige og neutrale embedsmænd, som består, når regeringer
skifter. Og så har vi partipolitisk- taktiske særlige rådgivere, som
går af med ministeren.
Det mener jeg på ingen måde er i modstrid med, at jeg som
minister har haft et ønske om at styrke ministeriets eksterne
kommunikation, og at ministeriet derfor har ansat en
kommunikationschef.
Som jeg har redegjort for her, er ansættelsen af
kommunikationschefen foregået helt efter bogen. Derfor mener
jeg ikke, at ansættelsen på nogen måde risikerer at skabe
hverken mistillid til det politisk neutrale embedsværk eller til os
politikere.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/11-19 om ministeriets ansættelse af ny kommunikationschef med partipolitisk baggrund m.v., til social- og indenrigsminiteren
2113924_0012.png
Dét, jeg til gengæld tror, bidrager til mistillid og politikerlede, er,
når politikere forsøger at sværte politiske modstandere til med
udokumenterede påstande om kammerateri og omgåelse af
reglerne.
Og det bliver ikke bedre af, at selvsamme politikere samtidig
opererer med dobbelte standarder. Så ansættelse af
embedsmænd med politisk baggrund var helt i orden, da det
foregik, mens man selv var minister. Men nu har man travlt med at
kaste om sig med beskyldninger og sten, selvom man selv bor i et
glashus. Hvis man er så bekymret for tilliden til politikerne, ville det
her nok være et godt sted at starte en forandring.
Og lad det være mine sidste ord til indledningen af samrådet.
11