Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 137 (SOU
alm. del) af 20. november 2019 stillet efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en beskrivelse af de opgaver, der arbejdes med i det stå-
ende udvalg, der blev nedsat med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-
2020 og oplyse, om dette udvalg også skal arbejde med intern/ekstern system-
transparens ved offentlige myndigheders anvendelse af kunstig intelligens?
Svar
Som led i initiativ 2.1. under den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi blev der i
august 2016 etableret et stående juridisk udvalg for klare juridiske rammer for digi-
tal forvaltning. Udvalget skal indsamle, screene og prioritere tværgående juridiske
udfordringer ved digital forvaltning og komme med anbefalinger til løsningsmo-
deller.
Udvalget har siden etableringen i august 2016 afsluttet to analyser:
1. Muligheden for at etablere central hjemmel, fx i forvaltningsloven, til at
stille krav til borgere og virksomheder om digital kommunikation med of-
fentlige myndigheder.
2. Juridiske udfordringer ved digitalisering i forhold til partshøringsreglerne.
Analyserne inkluderer anbefalinger til løsningsmodeller.
Derudover forventes det stående udvalg primo 2020 at færdigbehandle en afrap-
portering vedrørende obligatoriske felter i digitale selvbetjeningsløsninger. En
selvbetjeningsløsning er en digital løsning, hvor borgeren kan kommunikere med
en myndighed. Selvbetjeningsløsningen kan benytte sig af felter, som det er obli-
gatorisk at udfylde. Borgeren skal således udfylde feltet for at kunne sende løsnin-
gen. Et obligatorisk felt kan fx være navn eller e-mailadresse. Afrapporteringen
behandler betydningen af forvaltningsretlige overvejelser i forhold til brugen af
obligatoriske felter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk