Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2126745_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 136 (SOU
alm. del) af 20-11-2019 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech
Poulsen (SF) og Eva Flyvholm (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en arbejdsbeskrivelse for det sekretariat i Digitaliserings-
styrelsen, som arbejder med digitaliseringsklar lovgivning, og i forlængelse af dette
oplyse, hvordan man i sekretariatet arbejder for at sikre borgernes retssikkerhed
og rettigheder, når lovgivning gøres digitaliseringsklar?
Svar
Sekretariatet arbejder ud fra det politiske mandat i aftalen om digitaliseringsklar
lovgivning. Heraf fremgår det, at sekretariatets kerneopgave er at screene lov-
forslag samt at følge op på, om konsekvenserne af ny lovgivning bliver tilstrække-
ligt belyst. Af aftalen fremgår det desuden, at sekretariatet skal bistå ministerierne
med vejledning samt generelt understøtte arbejdet med at gøre lovgivning digitali-
seringsklar.
Sekretariatet leverer derfor blandt andet faglig sparring til fagministerier på kon-
krete lovforslag, generelt vejledning, understøtter videndeling om digitaliserings-
klar lovgivning i praksis mv.
Blandt de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning omhandler princip num-
mer fem, at lovgivningen skal understøtte tryg og sikker datahåndtering. Det om-
fatter blandt andet spørgsmål om datadeling mv. Sekretariatet ser det som sin op-
gave at understøtte, at ny lovgivning lever op til princippet ved at påpege relevante
områder, hvor ministerierne med fordel kan forholde sig til borgerens retssikker-
hed, når lovgivning med elementer af datadeling skal udmøntes.
Tilsvarende ser sekretariatet det som sin opgave - fx i tilfælde, hvor et lovforslag
lægger op til at anvende objektive kriterier for at understøtte delvist automatisk
sagsbehandling
at påpege, at der af lovforslagets bemærkninger bør fremgå
overvejelser om, hvordan borgerens retsstilling eventuelt påvirkes og sikres, når
lovforslaget udmøntes.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: MFU spm., om oversendelse af en arbejdsbeskrivelse for det sekretariat i Digitaliseringsstyrelsen, som arbejder med digitaliseringsklar lovgivning, til finansministeren
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister