Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2097948_0001.png
Til landets borgmestre
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 2397
Doknr.
149911
Dato
01-11-2019
Kære borgmester
Som bekendt udsendte den tidligere økonomi- og indenrigsminister den 23. april 2019
et brev til alle landets borgmestre, hvori ministeren bad kommunerne om hurtigst
muligt at få rettet op på eventuelle efterslæb i den løbende kontrol med
bopælsregistreringen i Det Centrale Personregister (CPR) og senest den 1. oktober
2019 give ministeriet en tilbagemelding på, at dette er sket.
Det fremgår af brevet, at anledningen bl.a. var den, at der var skabt tvivl om kvaliteten
af kommunernes opgaveløsning i forbindelse med registrering i CPR af særligt udrejse
for udlændinge. I pressen beskyldte kommuner hinanden for at tilrettelægge
administrationen af bopælsregistreringen i CPR ud fra et hensyn til at optimere deres
indtægter fra tilskuds- og udligningssystemet.
Lad mig slå fast, at jeg mener, det er et alvorligt problem, hvis personer, der er flyttet
fra Danmark og derfor skal være registreret som udrejst i CPR, alligevel har adgang til
f.eks. lægehjælp og andre velfærdsydelser i Danmark, som forudsætter, at de bor her i
landet. Derfor skal vi selvfølgelig kunne stole på, at bopælsregistreringen i CPR er
korrekt. Det har stor betydning for myndighedernes og virksomhedernes muligheder
for at opretholde kvalitet og effektivitet i sagsbehandling og opgavevaretagelse.
Jeg mener også, det er et stort problem, hvis kommunerne tilrettelægger opgaven med
kontrollen af bopælsregistreringen i CPR ud fra hensynet til at optimere
kommunernes indtægter fra tilskuds- og udligningssystemet. Kontrol med
bopælsregistrering i CPR skal være båret af hensynet til at sikre korrekte data i CPR.
Af den simple årsag, at kommunerne bærer et myndighedsansvar for at sikre at alle
bopælsregistreringer i CPR er korrekte.
Nu foreligger resultatet af kommunernes tilbagemeldinger.
1.
Der er modtaget
tilbagemeldinger fra alle landets kommuner.
Mange kommuner har rapporteret, at der ikke er efterslæb i kontrollen med
bopælsregistreringen i CPR. Det synes jeg er positivt. Men der er også kommuner, som
har rapporteret, at der udestår trin i en allerede igangsat kontrol. Jeg havde en
forventning om, at alle kommuner inden den 1. oktober 2019 var i mål med at få rettet
op på eventuelle efterslæb i den løbende kontrol
sådan som min forgænger bad om i
brevet af 23. april 2019. Jeg forventer derfor også, at de kommuner, hvor der udestår
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om initiativer over for kommuner, som endnu ikke har meddelt om omfanget af problemer med ikke-dokumenterbare CPR-beviser og over for problemet i almindelighed, til social- og indenrigsministeren
2097948_0002.png
kontroltrin, hurtigst muligt får afsluttet opgaven og senest den 1. december 2019
melder tilbage til ministeriet, at det er sket.
2.
Nogle af de kommunale tilbagemeldinger bærer præg af, at kommunerne har rettet
fokus mod de generelle sagsbehandlingsskridt, som kommunerne iværksætter, når de
får en konkret formodning om forkert bopælsregistrering, jf. CPR-lovens § 10, og ikke
hvorledes kommunerne tilrettelægger en løbende forebyggende og kontrollerende
indsats.
Det er naturligvis både relevant og nødvendigt, at kommunerne reagerer på
formodninger om fejlregistreringer. Men det kan ikke stå alene i forhold til en
helhedsorienteret og tilbundsgående opgaveløsning, at kommunerne reagerer på
sådanne ofte mere eller mindre tilfældige fund. Det er derfor vigtigt, at kommunerne
også har fokus på at udføre en ordentlig forebyggende og kontrollerende indsats.
Det er min klare fornemmelse på baggrund af de modtagne tilbagemeldinger, at
kommunerne nu er opmærksomme på muligheden for at indsætte en fremtidig
udrejsedato i CPR i forbindelse med indrejse og på denne måde
forebygge
fejlregistreringer siden hen.
Med hensyn til den
kontrollerende
indsats kan jeg ud fra de modtagne
tilbagemeldinger konstatere, at nogle kommuner arbejder mere systematisk og
målrettet hermed end andre.
Det er et fællestræk i disse kommuner, at kontrolarbejdet hviler på en systematiseret
proces, hvor der er taget fornuftig it-understøttelse i brug i kontrolarbejdet. Det synes
jeg kan tjene som gode eksempler til efterfølgelse i andre kommuner.
Samtidig er jeg bevidst om, at den kommunale indsats nødvendigvis må afspejle de
lokale forhold. Der er i sagens natur ikke brug for præcis den samme tilgang til
opgaven i Samsø Kommune som i København. Men derfor kan de gode eksempler
være nyttige at kende til for alle.
Hørsholm Kommune har f.eks. oplyst, at kommunen har en manuel kontrol med
særligt fokus på de grupper af udlændinge, som erfaringsmæssigt ikke altid selv
registrerer deres udrejse fra kommunen. Kommunen foretager bl.a. halvårlige
kontrolopslag i kommunens ESDH-system på indrejsesager, og ved mistanke om
udrejse, foretages opslag i E-indkomst. Kommunen sætter erindring på alle indrejser
om opfølgning et år efter indrejsen, og der indsættes udrejsedatoer, som følger en au
pairs opholdstilladelse. Med henblik på at sikre, at der ikke er noget efterslæb har
kommunen som opfølgning på brevet af 23. april 2019 lavet et CPR-træk på alle
borgere med udenlandsk statsborgerskab, som er krydset med, om der er indkomst de
seneste 3 måneder. Kommunen er endvidere i færd med at undersøge, om kommunen
kan anskaffe en robot, som kan automatisere og effektivisere kontrollen, således at der
kvartalsvis indføres kontrol i forhold til alle indrejsende, idet der kontrolleres op mod
KMD Indkomst. Såfremt der ikke er indkomst i de seneste tre måneder, udtages sagen
til manuel opfølgning.
Jeg har også noteret mig, at flere andre kommuner, bl.a. Aarhus, Næstved,
Mariagerfjord, Syddjurs og Ringkøbing-Skjern Kommuner, er i gang med eller har
indført lignende robotløsninger. Sidstnævnte kommune har bl.a. oplyst, at den i
slutningen af 2018 påbegyndte udvikling af en RPA Softwarerobot, der kunne udsøge
potentielle borgere, der ikke længere var bosat i kommunen. Siden marts 2019 har
robotten månedligt udsøgt de borgere, der potentielt kunne være udrejst, og som
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om initiativer over for kommuner, som endnu ikke har meddelt om omfanget af problemer med ikke-dokumenterbare CPR-beviser og over for problemet i almindelighed, til social- og indenrigsministeren
2097948_0003.png
opfylder de opsatte kriterier. Samtidig har den skrevet ud til dem. Kommunen har
efterfølgende sagsbehandlet den resterende sagsmængde og registreret som udrejst de
borgere, der ikke har reageret på kommunens henvendelser, eller som har oplyst, at de
er udrejst.
Som nævnt i brevet af 23. april 2019 til alle landets borgmestre er opslag i
Indkomstregistret et af de redskaber, som er helt enkle at anvende i den løbende
kontrolindsats, og jeg mener derfor, at det er et redskab alle kommuner
uafhængigt
af lokale forhold - bør lade indgå som en integreret del af kontrolindsatsen.
3.
Som bekendt besluttede min forgænger at iværksætte en undersøgelse i regi af
Finansieringsudvalget i forhold til kommunernes registreringer mere bredt.
Jeg har i tillæg hertil besluttet, at der skal gennemføres en særskilt undersøgelse af
kvaliteten af bopælsregistreringen i CPR.
Jeg mener således
af de grunde der er nævnt indledningsvist
at der er brug for at
komme et spadestik dybere i forhold til at få undersøgt kvaliteten af
bopælsregistreringen i CPR og den kommunale opgaveløsning i den forbindelse.
Når resultatet af disse undersøgelser foreligger, vil det indgå i mine videre overvejelser
om initiativer på området.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3