Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2115272_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8190
Doknr.
168420
Dato
29-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 104 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 104:
”Vil ministeren
sende en samlet oversigt over sagsbehandlingstiden på handicapbil i
landets kommuner og redegøre for, om Folketingets ønske om at anvende en tro- og
love erklæring ved genbevilling af handicapbil efterleves, og vil ministeren endvidere
kommentere indlægget ”Debat: Postnummeret bestemmer ventetiden på en handicap-
bil”,
bragt i Aarhus Stiftstidende den 5. november 2019?”
Svar:
Jeg er meget enig i, at det er uhensigtsmæssigt, at sagsbehandlingstiderne i nogle
kommuner er meget lange. Der er tidligere iværksat initiativer, som skulle nedbringe
og ensrette sagsbehandlingstiderne. Her taler jeg for det første om den best practice-
rapport, der blev offentliggjort i januar 2017, som skulle hjælpe kommuner med lange
sagsbehandlingstider til at nedbringe disse. Og for det andet om revisionen af bilstøt-
tereglerne, der trådte i kraft den 1. januar 2018.
I forhold til tro- og loveerklæringer kan jeg oplyse, at muligheden for anvendelse af
disse blev til med en bekendtgørelsesændring i 2010, og at anvendelsen heraf er frivil-
lig både for borger og kommune i modsætning til anvendelse af tro- og loveerklæringer
i sager om hjælpemidler, hvor anvendelsen er obligatorisk.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvor frustrerende det må være at skulle vente lang tid
på en handicapbil. Og det må aldrig være postnummeret, som afgør, om borgerne får
den rette hjælp til rette tid.
I den nævnte artikel henviser Danske Handicaporganisationer til muligheden for at
indføre regler for sagsbehandlingstiden i bilstøttesager.
På den ene side vil indførelse af sådanne regler formentlig samlet set medføre kortere
og ensartede sagsbehandlingstider på tværs af landets kommuner. På den anden side
kan lovkrav til sagsbehandlingstider på ét område medføre længere sagsbehandlings-
tider på sager, der ikke tilsvarende er omfattet af lovfæstede sagsbehandlingstider.
Samtidig indebærer fastsættelse af sagsbehandlingstider en risiko for, at den maksi-
male tid for behandling vil blive udnyttet
også i sager, som ellers ville kunne behand-
les hurtigt.
Jeg kan oplyse, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til på de enkelte sagsområder at
fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgø-
relsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om ministeren vil sende en samlet oversigt over sagsbehandlingstiden på handicapbil i landets kommuner, til social- og indenrigsministeren
2115272_0002.png
en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan for-
vente en afgørelse.
Vedlagt er den ønskede oversigt over gennemsnitlig sagsbehandlingstid i bilstøttesager
fordelt på kommuner samt en opgørelse over anvendelsen af tro- og loveerklæringer.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Oversigt over gennemsnitlig sagsbehandlingstid for bevilling og afslag på støt-
te til handicapbil
Bilag 2. Oversigt over anvendelse af tro- og loveerklæringer på bilstøtteområdet
2