Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2115942_0001.png
2. december 2019
J.nr. 2019 - 10878
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 91 af 12. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 91: MFU spm. om at redegøre for antallet af sager vedrørende eksportgodtgørelse i periode 2015-2019, jf. L 24 - svar på spm. 5, til skatteministeren
2115942_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på L 24
spørgsmål 5 bedes ministeren redegøre for antallet af sager
vedrørende eksportgodtgørelse i periode 2015-2019 samt sagsbehandlingstiden for sa-
gerne.
Svar
Med vedtagelsen af lovforslaget (L 24) (lov nr. 1126 af 19. november 2019), der udmøn-
ter
’Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet’
fra april 2019, bliver fristen for udbeta-
ling af eksportgodtgørelse til borgere og virksomheder fra 1. januar 2020 forlænget fra tre
til ni uger, som oplyst i svar på SAU L 24 spm. 4 af 4. oktober 2019.
I besvarelsen lægges det til grund, at der i spørgsmålet med formuleringen sagsbehand-
lingstid ikke menes den tid, der går fra modtagelse af anmodning om eksportgodtgørelse
til eksportgodtgørelsen er udbetalt. I stedet lægges det til grund, at der menes den res-
sourcetrækkende tidsanvendelse i Motorstyrelsen pr. sag om anmodning om eksportgodt-
gørelse, som indgår i beregningen af det foreslåede gebyr, herunder værdifastsættelse af
køretøjet, visitering af den pågældende eksportsag og klagebehandling.
Af
tabel 1
fremgår en opgørelse over antal sager om anmodning om eksportgodtgørelse i
perioden 2015 til 2019 samt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Motorstyrelsen pr.
anmodning om eksportgodtgørelse i 2019. Der foreligger ikke særskilte opgørelser over
den samlede sagsbehandlingstid i perioden 2015 til 2017 for sager vedrørende eksport-
godtgørelse, da sagsbehandlingstiderne for visitering og klagebehandling i denne periode
ikke er opgjort per sagsområde.
For 2018 er sagsbehandlingstiden for visitering samt klagebehandling i forhold til sager
om anmodning om eksportgodtgørelse dog beregnet som et estimat til brug for fastsæt-
telsen af gebyrniveauet. For 2019 foreligger der opgørelser over alle dele af sagsbehand-
lingstiden, dvs. værdifastsættelse, visitering samt klagebehandling pr. sagsområde.
Tabel 1. Antal eksportanmodninger og sagsbehandlingstid
År
2015
2016
2017
2018
2019
1)
Antal sager
2)
14.000
16.000
13.000
14.000
9.000
Sagsbehandlingstid pr. sag (timer)
3)
-
-
-
3,8
4,3
1) 2019 omfatter perioden fra januar til og med september 2019. 2) Antal sager omfatter antal eksportanmodninger, hvor det er hhv. det davæ-
rende SKAT og Motorstyrelsen, der har foretaget værdifastsættelsen af køretøjer. Tallene er afrundede til nærmeste hele tusinde. 3) For 2018
består sagsbehandlingstiden af en faktisk opgørelse vedr. værdifastsættelsen og et beregnet estimat for sagsbehandlingstiden for visitering
samt klagebehandling. For 2019 er sagsbehandlingstiden opgjort pba. en faktisk opgørelse for alle dele af sagsbehandlingstiden.
Kilde: Motorstyrelsen
Der indføres et omkostningsdækkende gebyr fra den 1. juli 2020, der afspejler omkost-
ninger i Motorstyrelsen til sagsbehandling af eksportsager samt udgifter til bl.a. betalings-
transaktioner. For at sikre, at gebyret er omkostningsdækkende, vil gebyrniveauet løbende
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 91: MFU spm. om at redegøre for antallet af sager vedrørende eksportgodtgørelse i periode 2015-2019, jf. L 24 - svar på spm. 5, til skatteministeren
2115942_0003.png
blive justeret, såfremt sagsbehandlingstiden ved eksportsager samt øvrige udgifter relate-
ret til eksportsager stiger eller falder. Der henvises i øvrigt til svar på SAU L 24 spørgsmål
5 af 21. oktober 2019.
Side 3 af 3