Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2272122_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 8946
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 801 af 5. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 801: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det ikke er realistisk, at Danmark kan betinge refusion af udbytteskat af, at aktionæren i ejerregisteret er registreret som den, der har ret til at disponere over aktien, når registreringen i ejerregisteret afgør, hvem udbyttet udbetales til, til skatteministeren
2272122_0002.png
Spørgsmål
I svar på SAU alm. del
– spørgsmål 621 af svarer ministeren: “ Det vurderes ikke at være
realistisk, at Danmark
som det eneste land
skulle kunne stille som betingelse for, at
udenlandske aktionærer kan opnå den (lavere) skatsats (end den danske udbyttekildeskat
på 27 pct.), som de er berettigede til i henhold til indgåede dobbeltbeskatningsoverens-
komster mv. med andre lande, at deres aktier ikke indgår i et omnibusdepot, jf. også sva-
ret på SAU alm. del
– spørgsmål 617.” Kan ministeren uddybe, hvorfor ministeren me-
ner, at det ikke er realistisk, at Danmark kan betinge refusion af udbytteskat af, at aktio-
næren i ejerregisteret er registreret som den, der har ret til at disponere over aktien, når
registreringen i ejerregisteret afgør, hvem udbyttet udbetales til? Ophævelsen af retten til
at være anonym i ejerregisteret samtidig med, at der kræves skatterefusion, er ikke andet
end et krav om transparens - eller ophævelse af bankhemmeligheden for udenlandske ak-
tionærer, om man vil
med det formål at gøre det nemmere for myndighederne at sikre
sig mod falske anmodninger om refusion af udbytter, der aldrig er modtaget.
Svar
Som også beskrevet i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 794 er depoter, hvor aktierne er
registreret på individniveau, ikke udbredt uden for Norden. Et krav om et sådant system
vil dermed indebære en risiko for, at de fleste udenlandske banker reelt udelukkes fra det
danske system med refusion af udbytteskat. Et system, som de facto kan anses for at ude-
lukke udenlandske CSD’er fra at
opnå refusion af udbytteskat, når de holder danske ak-
tier, eller som i det hele taget kan anses for at hindre adgangen for borgere fra andre
EU/EØS-lande i at få refusion af udbytteskat ved investering i danske aktier, vurderes
ikke at være foreneligt med EU-retten. Hertil kommer, at et udbyttesystem, der de facto
må anses for at hindre adgangen til udbytteskatterefusion for aktionærer fra andre lande,
kan blive anset for at udgøre et brud på Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster
med disse andre lande.
Side 2 af 2