Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2267303_0001.png
Skattestyrelsen
Att.: Karin Bergen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Att.: Thomas Monefeldt
1. september 2020
Foreløbigt anbefalingsbrev til programmet
’Boligforlig
2017’
Tak for dialogmødet den 21. august 2020 i forbindelse med risikovurdering af Skat-
testyrelsens og Udviklings- og Forenklingsstyrelsens program
Boligforlig 2017.
It-rå-
det kvitterer for et sammenhængende og velskrevet materiale, og rådet har med
tilfredshed notereret sig, at programmet har indarbejdet en stor del af de råd It-
rådet gav i observationsnotatet af 27. august 2019.
It-rådet vurderer fortsat, at
Boligforlig 2017
har
høj risiko.
Uagtet at tidsfristen for
implementering af boligforliget 2017 er udskudt fra 2021 til 2024, er der fortsat
mange risici forbundet med at få etableret den samlede løsning. Selve lovgivningen
er kompleks og endnu ikke endeligt på plads og det nye it-landskab, der tegner sig
til administration af ejendomsvurderinger og -beskatning er ligeledes komplekst og
har en række indbyrdes afhængigheder samt integrationer til andre systemer. Stør-
relsen og kompleksiteten i dette program er en betydelig risikofaktor, idet det er
vanskeligt at få overblikket over de mange detaljer og de mange parallelle aktiviteter,
der skal gennemføres. Dette øger risikoen for at overse noget eller at opgaver
’falder
mellem to stole’.
Boligforlig 2017
skal sikre beregning og opkrævning af ejendomsværdiskat. Samtidig
overtager Staten opgaven med beregning og opkrævning af grundskyld og dæk-
ningsafgift fra kommunerne. Ud over disse to kerneopgaver introducerer boligfor-
liget også en række nye ordninger, herunder et forsigtighedsprincip, en skatterabat
til nuværende boligejere og ejere af erhvervsejendomme, en midlertidig indefrys-
ningsordning for grundskyld for ejerboliger samt en permanent indefrysningsord-
ning for de samlede ejendomsskatter for ejerboliger. Endelig introduceres også ad-
ministration af lån til pensionister til betaling af grundskyld.
Boligforlig 2017
indgår i et endnu mere komplekst større program, der skal tilveje-
bringe ejendomsbeskatning baseret på nye vurderinger. Delelementerne omfatter
ICE (beregning af nye ejendomsvurderinger), ICING (kobling mellem de nye ejen-
domsvurderinger og udstillingen og opkrævningen af ejendomsværdiskatten) og
ejendomsdataprogrammet, som skal sikre de datamæssige sammenhænge på ejen-
doms-området og som omfatter it løsningerne ESR, VUR, SVUR og Grunddata,
Tilbagebetalingsordningen, der skal håndtere tilbagebetaling af for meget tidligere
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0002.png
Side 2 af 8
opkrævet ejendomsværdiskat samt Mellemperioden, som skal håndtere boligbeskat-
ning i perioden, mens
Boligforlig 2017
implementeres. En stor del af alle delprojek-
ternes udviklingsaktiviteter pågår parallelt og har store indbyrdes afhængigheder.
Herudover skal
Boligforlig 2017
realiseres i en ny programorganisation, der endnu
ikke er fuldt etableret, og hvor der således ikke er en historik for at samarbejde,
endnu ikke er fuldt indarbejdede arbejdsprocesser eller et indgående kendskab til
kompetencerne hos de enkelte medarbejdere i organisationen. Endeligt skal
Bolig-
forlig 2017
implementeres i Skattestyrelsen, hvor organisationen til at håndtere op-
gaven er under reorganisering, og medarbejdere til denne nye organisation skal re-
krutteres og onboardes i løbet af
Boligforlig 2017’s
levetid.
Etablering af nye og mere retvisende ejendomsvurderinger, fastholdelse af grund-
skyld og overførsel af opkrævningen til Staten, samt ønsket om at sikre, at borgere
ikke skal betale højere ejendomsskatter, har ført til en række tiltag såsom forsigtig-
hedsprincip og indefrysningsordninger, og vil tilsammen medføre, at det samlede
nye systemkompleks for ejendomsvurdering og ejendomsbeskatning bliver et
endog meget omfattende it-program, og det kan fremover vise sig at blive dyrt at
drifte, vedligeholde, administrere og tilpasse systemet til ny lovgivning.
Oprindeligt var det planen, at
Boligforlig 2017
skulle risikovurderes i august 2019.
Det materiale, som It-rådet fik forelagt på det tidspunkt viste dog, at tidsplanen for
Boligforlig 2017
efter Rådets opfattelse ikke var mulig at overholde. Dette bemærke-
des i det omtalte observationsnotat af 27. august 2019.
Boligforlig 2017’s
tidsplan er
efterfølgende forlænget med tre år. I lyset af kompleksiteten i opgaven vurderer
Rådet, at også den nye tidsplan kan blive udfordret, og bifalder Skatteministerens
tidligere forslag om at foretage en trykprøvning af den samlede tidsplan i løbet af 1.
halvår 2021.
Det forgangne år er blevet brugt på at planlægge efter den nye deadline og foretage
yderligere analyser af delelementerne i
Boligforlig 2017
for at få et bedre overblik over
den samlede udfordring ved at få implementeret alle de it-programmer, der tilsam-
men skal sikre, at den nye boligbeskatning kan administreres. Disse analyser har
bl.a. identificeret en række præciseringer og ændringer til selve lovgivningen, der
kan begrænse kompleksiteten noget uden at gå på kompromis med lovens hensigt.
Herunder er et centralt element at dekoble opkrævningen af ejendomsværdiskat fra
forskuds- og slutopgørelser, så denne skat ikke opkræves sammen med indkomst-
skatten, men separat på samme måde som det sker for grundskylden i dag. Dette
ville bevirke at ejendomsskatteområdet ikke skal tilpasses til og integreres i legacy-
skattesystemer, med de risici det vil medføre for ikke blot
Boligforlig 2017,
men også
for senere udskiftning af legacysystemer. It-rådet bifalder forslaget om at dekoble
ejendomsskatteområdet fra legacysystemerne og dermed undgå et væsentligt risiko-
element.
Rådet finder, at der endnu udestår en del planlægnings- og analyseaktiviteter og
udeståender mht. bl.a. business case, gevinster og risici og løsningsmodel for op-
krævningsløsning som bemærkes i tilsendte
’Udeståender
i analysefasen i
Boligforlig
2017’.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0003.png
Side 3 af 8
It-rådet vil derfor gerne møde
Boligforlig 2017
igen inden analysefasen endeligt af-
sluttes, hvor programgrundlag, business case mv. er færdige. Der vil i den forbin-
delse eventuelt blive givet supplerende anbefalinger ud over dem, der gives herun-
der.
It-rådet har på nuværende tidspunkt følgende anbefalinger, baseret på det forelig-
gende grundlag:
1. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
tager stilling til, hvordan risikoen
for forsinkelser som følge af Covid-19 kan mitigeres og beredskabsplan-
lægges.
Boligforlig 2017
adresserer ikke det forhold, at programmet skal gennemføres i en
situation, hvor der fortsat er Covid-19 i samfundet, og hvor det må formodes at
fortsætte en rum tid endnu med risiko for tilbagerulning af genåbning. Andre
projekter og programmer har oplevet forsinkelser som følge af restriktioner og
nødvendigheden af at arbejde på distancen.
It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
håndterer denne problemstilling som en ri-
siko og tager stilling til, hvilke rammer for distancearbejde, der skal etableres,
hvilken onboarding, der er mulig, hvordan der skabes teamwork i et nyt team på
trods af distance og hjemmearbejde, samt hvilke beredskabsplaner, der bør ud-
arbejdes for at være rede til en situation, hvor en eller flere medarbejdere i pro-
grammet eller dets nære omgivelser bliver smittet med Covid-19.
2. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
arbejder videre med sin risikoana-
lyse og risikohåndteringsplanlægning, både med hensyn til udefrakom-
mende påvirkninger, der ikke nødvendigvis kan mitigeres, men som kan
kræve en beredskabsplan (contingency plan), og risici, der kan mitigeres.
Boligforlig 2017
har identificeret en række risici og har udarbejdet mitigeringspla-
ner for en del af disse. En del af mitigeringsplanerne består i at bruge flere res-
sourcer og timer/omkostninger for at undgå forsinkelser Dette forekommer
urealistisk som eneste mitigeringstaktik, idet flere ressourcer ofte vil øge kom-
pleksiteten og kræve on-boarding af ressourcer i et tempo, der ikke er realistisk.
Rådet finder herudover, at der er en række potentielle risici, der ikke er adresseret
i det hidtidige risikoarbejde og har sendt en liste over mulige
’Supplerende
risi-
kodrivere til
Boligforlig 2017’
den 26. august 2020.
Der er flere risici, der kan indtræffe som følge af forsinkelser i ICE, i Vurde-
ringsstyrelsen eller i andre tilgrænsende programmer og projekter, hvor det er
uden for dette programs mulighed at mitigere. I det samlede risikobillede
Bolig-
forlig 2017
ser ind i, vil nogle risici bedst kunne håndteres på tværs af de mange
udviklingsinitiativer på boligområdet, mens andre er mere specifikke for netop
Boligforlig 2017
programmet. Dette stiller krav om en robust risikostyring på det
tværgående koordinerende niveau for alle de aktiviteter, der har betydning for
de samlede udviklingsaktiviteter på ejendomsområdet.
It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
arbejder videre med risikohåndteringen,
blandt andet med afsæt i de mulige risikodrivere It-rådet har fremsendt, og her-
under også skærper og fokuserer mitigeringstiltag og revurderer hvorvidt, og
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0004.png
Side 4 af 8
hvordan de enkelte risici kan have tidsmæssige konsekvenser og dermed poten-
tielt udfordre den faste deadline i 2024. Herudover anbefales det, at vurdere
hvilke risici der bedst håndteres på tværs af det samlede boligområde, og hvilke
internt i
Boligforlig 2017
programmet. Her kan der findes inspiration i det risiko-
styringssetup der er etableret på Toldområdet under EUTK programmet.
It-rådet anbefaler endvidere, at der løbende foretages en vurdering af, hvorvidt
forsinkende hændelser er indtruffet, så det kan vurderes, hvorvidt der er behov
for yderligere håndtering. Den løbende vurdering bør udbygges med en kvar-
talsvis, eller halvårlig dedikeret workshop på styregruppeniveau, der nøje gen-
nemgår det samlede risikobillede og reviderer mitigerings- og beredskabsplaner.
3. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
og styrelserne søger at påvirke
rammesætningen for
Boligforlig 2017
, så der kan planlægges med flere,
forskudte idriftsættelser.
Det er It-rådets vurdering, at
Boligforlig 2017
har lavet en fornuftig nedbrydning
og afgrænsning i de otte hovedleverancer programmet har defineret. Og Rådet
bifalder bestræbelserne på at udskille den ene af disse hovedleverancer, en ny
opkrævningsløsning, i et eget projekt, dels for at tage denne kompleksitet ud af
programmet, dels for at opkrævningsløsningen også kan danne grundstamme i
forhold til andre opkrævningsbehov i Skatteforvaltningen. Det er imidlertid også
It-rådets vurdering, at der også herudover bør arbejdes på at nedbringe kom-
pleksiteten i dette meget store program. Som grundlaget for
Boligforlig 2017
ser
ud lige nu, bliver alle tekniske hovedleverancer nødt til at blive idriftsat samtidig
(big-bang) for at imødekomme indholdet i boligforliget fra 2017.
Ir-rådet anbefaler derfor, at programmet og styrelserne, blandt andet gennem
deltagelse i det videre lovgivningsarbejde, arbejder for, at ikke alle bestemmelser
i boligforliget skal idriftsættes og implementeres samtidig. Det vil kunne ned-
bringe kompleksiteten og dermed risikobilledet i it-udviklingen, test og organi-
satorisk implementering betydeligt.
4. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
definerer kriterier for Minimum
Viable Product (MVP) for løsningerne og overvejer, hvordan der kan etab-
leres de rette incitaments- og motivationsstrukturer for at realisere Pro-
grammet med så få udgifter og ressourcer som muligt og så tæt på et MVP
som muligt.
I programgrundlaget fremgår det, at it-løsningerne vil blive udviklet efter et MVP
målbillede, men de kriterier, retningslinjer, eller principper MVP målbillederne
vil blive bygget på, er ikke klart definerede.
Det vil være Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der bærer budgetansvaret for
den samlede løsning, men det er Skattestyrelsen som stiller de forretningsmæs-
sige krav. Det kan friste Skattestyrelsen til at stille krav til løsningen, der går ud
over MVP og som kan øge omkostninger, kompleksitet eller udviklingstid for
etablering af løsningen. Samtidig forventes det, at løsningen skal etableres med
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0005.png
Side 5 af 8
over 60% eksterne konsulenter, der som en del af deres forretningsmodel er
motiverede for at sælge så mange timer som muligt.
I et program af denne størrelse, med mange interessenter, der ikke nødvendigvis
har sammenfaldende interesser, er der en betydelig risiko for at de MVP’er og
det scope, der måtte blive defineret, ikke kan holdes.
It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
fastlægger de kriterier, der ønskes lagt til
grund for definition af MVP’er samt
vurderer, hvordan der kan skabes styrings-
håndtag, målepunkter og incitamenter til at finde de enkleste og billigste måder
at løse opgaverne på.
5. It-rådet anbefaler, at styrelserne finder en mere gennemsigtig og hen-
sigtsmæssig måde at estimere og håndtere reserver på, eventuelt med bi-
stand fra Finansministeriet.
Rådet har set et estimat for de samlede udgifter for
Boligforlig 2017,
men har
endnu ikke fået forelagt de forudsætninger, der ligger til grund for estimaterne,
så rådet har ikke mulighed for at forholdes sig til disse. Det er oplyst, at der
opereres med 1/6 reserver i timeestimaterne, og der er udlagt en stor risikopulje
(i størrelsesordenen 32%) samt en stor pulje til uforudsete udgifter (34%). Argu-
mentationen for denne sidste pulje er, at der er international empiri for og kon-
kret erfaring i Skatteforvaltningen for overskridelser i denne størrelsesorden for
denne type initiativer.
It-rådet anerkender, at udgifter i store it-projekter ofte overskrider de indledende
estimater, men i en stor it-udviklingsorganisation som Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen bør man over tid have opbygget en erfaringsbase over ikke bare
eventuelle budgetoverskridelser, men også konkrete baggrunde for dem samt
tiltag, der kan bidrage til bedre estimeringer og tiltag for at undgå sådanne for-
dyrelser. Når der samtidig er udlagt en buffer i timeestimaterne, der er budget-
teret i de enkelte aktiviteter og opereres med en stor risikopulje, er det et spørgs-
mål, hvor meget der også med rimelighed kan sættes af til uforudsete udgifter.
En øremærkning og reservation af midler til uforudsete udgifter til hvert enkelt
udviklingsinitiativ er ikke i overensstemmelse med Budgetvejledningen og virker
umiddelbart som en uhensigtsmæssig binding af midler, men det er et spørgsmål,
der bør afklares i samarbejde med Finansministeriet.
It-rådet anbefaler derfor, at der findes en mere gennemsigtig og hensigtsmæssig
måde at estimere og håndtere reserver på, eventuelt med bistand fra Finansmi-
nisteriet.
6. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
indleder et tæt samarbejde med
det projekt i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, der står for
genudbud af Datafordeleren.
Boligforlig 2017
har store afhængigheder til Datafordeleren i Grunddataprogram-
met, og E&E er udviklet op mod den eksisterende udgave af Datafordeleren.
Datafordeleren er imidlertid ved at blive genudbudt. Det er kritisk, at der er en
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0006.png
Side 6 af 8
tæt kobling mellem projektet for udvikling af en revideret version af Dataforde-
leren og dette program.
It-rådet anbefaler derfor, at
Boligforlig 2017
indleder et tæt samarbejde med
SDFE, så de justeringsbehov
Boligforlig 2017
kunne have til Datafordeleren bliver
overbragt, og at de ændringer, SDFE eller Grunddataprogrammet måtte plan-
lægge, kommer til
Boligforlig 2017’s
kendskab så tidligt som overhovedet muligt.
7. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
arbejder videre med at tydeliggøre
og operationalisere styrende mål og gevinster.
Da opkrævning af grundskyld og de opgaver, der følger af boligforliget fra 2017,
er nye opgaver i Skatteforvaltningen, er der ikke udarbejdet et 0-scenarie (AS-IS)
for
Boligforlig 2017.
Det bør dog være muligt at identificere og anføre en række
’falde-bort
omkostninger’ i kommunerne, da de ikke længere skal administrere
grundskylden, og da forventede driftsomkostninger i kommunerne bortfalder.
Tilsvarende forventes driftsbesparelser i Skatteforvaltningen for de systemer, der
i dag varetager beregning og opkrævning af ejendomsskatter. Omfanget og po-
tentialet i disse gevinster er ikke estimeret.
It-rådet anbefaler derfor, at
Boligforlig 2017
arbejder videre med at tydeliggøre og
operationalisere styrende mål og gevinster.
8. It-rådet anbefaler, at styrelserne nedbringer kompleksiteten i gover-
nance set-up’et.
Boligforlig 2017
synes at have en kompleks ledelsesstruktur med mange styringsled
og mange separat definerede fora og deraf følgende lange eskaleringsveje og
mange koordineringsbehov. It-rådet forstår baggrunden for de enkelte styrings-
fora, men det er risikodrivende, at der er så mange beslutningsfora og at styre-
grupper mere kommer til at have karakter af informationsfora. Dette indebærer
risiko for at
’opgaver
falder mellem to stole’. Desuden er det
grupper,
der har
ansvar for en opgave frem for tydelig ansvarsplacering på
enkeltpersoner.
It-rådet har noteret, at der udestår en beskrivelse af governance set-up’et.
I en så stor og kompleks organisation som
Boligforlig 2017
kan det være værdifuldt
at tage en time-out med jævne mellemrum og revurdere om styringen og orga-
niseringen er effektiv. It-rådet anbefaler derfor, at programmet genovervejer an-
tal styringsfora og afkorter eskaleringsvejene, samt sætter tid af til at revurdere
organiseringen med regelmæssige mellemrum for at kunne justere undervejs.
9. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
udarbejder planer og aftaler for
systemintegrationerne til relevante systemer.
Der skal etableres mere end 20 interne og eksterne integrationer, og da integra-
tionsbehovet endnu ikke er analyseret i bund, vil flere komme til. På nuværende
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0007.png
Side 7 af 8
tidspunkt er det konkrete integrationsbehov kun anført for en enkelt af hoved-
leverancerne. Det er ikke tydeligt, hvordan integrationerne indgår i planen for
udviklingsarbejdet, eller hvordan projektet involverer systemejere.
It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
hurtigst muligt færdiggør sine integrations-
analyser og udarbejder konkrete planer for integrationen af systemerne, og at
projektet udarbejder aftaler med relevante systemejere og andre aktører, samt
sikrer, at der også er afsat de fornødne ressourcer til, at systemændringerne kan
være klar til tiden.
10. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
vurderer, hvordan der kan sikres
størst mulig kontinuitet i bemanding og organisering under hele udvik-
lingsperioden.
Det er vigtigt at sikre entydige ansvar for delopgaverne forankret hos enkeltper-
soner gennem hele programmets levetid. Skattestyrelsen er under forandring og
reorganisering, og det vil være risikodrivende for programmet, hvis de medar-
bejdere, der skal modtage de nye systemer og være ansvarlige for administratio-
nen skiftes ud undervejs i perioden. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen kører
mange komplicerede projekter og programmer, der alle konkurrerer om nøgle-
ressourcer, hvilket kan udfordre muligheden for at sikre kontinuitet i det hold,
der er involveret i løbet af projektet.
It-rådet anbefaler derfor, at
Boligforlig 2017
gør nogle meget konkrete overvejel-
ser, om der er tiltag, der kan sikre størst mulig kontinuitet i bemanding i hele
programmets levetid.
11. It-rådet anbefaler, at
Boligforlig 2017
i sin interessenthåndtering vur-
derer og tester eventuelle negative konsekvenser, når ejendomsværdiskat
og grundskyld håndteres samlet i én opkrævningsløsning.
Programmet har lavet et godt arbejde med at kortlægge samtlige interessenter,
både eksterne og interne, og har redegjort for, hvordan der er regelmæssig kon-
takt til interesseorganisationer og politiske fora.
Hvis ejendomsværdiskat og grundskyld opkræves samlet via en periodevis op-
krævning, vil det blive mere tydeligt for borgerne, hvor meget der skal betales i
boligskat. Denne større synlighed kan give utilfredshed med boligskatterne ge-
nerelt, men også friste til ikke at prioritere betaling af denne ret store post. Det
kan alt i alt betyde øget behov for inddrivelse af ikke-betalte boligskatter. Der
foreligger formentlig erfaringer fra kommunerne mht. inddrivelsesbehov for
grundskyld. Blot bliver problemet fremover større, fordi det er større poster, der
nu skal betales.
It-rådet anbefaler, at det med afsæt i kommunernes erfaring nøje vurderes og
testes, hvilke reaktioner, der forventes at komme på en sådan løsning og i for-
længelse heraf overvejer, hvilke tiltag, der kan modvirke et øget inddrivelsesbe-
hov.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om man har modtaget flere henvendelser fra statens IT-råd om implementering af boligskatteforliget siden august 2019, til skatteministeren
2267303_0008.png
Side 8 af 8
Senest den 15. oktober 2020 skal Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingssty-
relsen indsende et notat til Ministeriernes kontor for it-styring om, hvordan projek-
tet vil inddrage It-rådets anbefalinger i det videre arbejde, og hvilke eventuelle til-
pasninger, det betyder for projektet.
Inden projektets faseskift til gennemførelsesfasen skal
Boligforlig 2017
indsende et
opdateret business case grundlag og den underliggende business case model samt
notat fra projektets styregruppeformand om ændringer i
Boligforlig 2017
siden risi-
kovurderingen. Inden da vil It-rådet som nævnt i indledningen gerne have et møde
med
Boligforlig 2017
om resultatet af de udeståender analyseaktiviteter og de konklu-
sioner og eventuelle yderligere risici, som de afstedkommer.
Boligforlig 2017
bedes
komme med forslag til tidspunkt for et sådant møde, som passer med at
Boligforlig
2017
har færdiggjort de pågældende materialer.
Business case grundlaget og business casen vil danne baseline for
Boligforlig 2017
og
være udgangspunkt for programmets statusrapportering til It-rådet.
Boligforlig 2017
sluttes formelt ved statusrapportering til It-rådet og ved fremsendelse af et opdate-
ret programgrundlag, som indeholder projektevaluering. Efter programafslutning
skal Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen rapportere yderligere to
gange i forhold til fremdrift i realisering af programmets gevinster.
Ved spørgsmål til anbefalingerne kan I kontakte undertegnede eller Ole Krarup,
[email protected]
eller telefon 2978 7446. Dette brev er også sendt til konstitueret
styrelsesdirektør Niels Gotfredsen i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og afde-
lingschef Mads Diness Jensen i Skatteministeriets departement.
Med venlig hilsen
Birgit Nørgaard
Næstformand for It-rådet