Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2115894_0001.png
2. december 2019
J.nr. 2019 - 10374
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 6. november 2019 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget momsindtægterne for handel med udenlandske netbutikker udgjorde for den danske stat i 2018, til skatteministeren
2115894_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor meget momsindtægterne for handel med udenlandske net-
butikker udgjorde for den danske stat i 2018.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Momsreglerne
for danskernes
køb af varer og ydelser i udlandet følger af EU’s fælles-
momsregler implementeret i den danske momslov. Der skal sondres mellem, om der er
tale om salg af varer eller ydelser, og om salget sker fra en EU-virksomhed eller en virk-
somhed etableret uden for EU.
Tabel 1 viser en opsummering af de forskellige elementer, der udgør det samlede danske
momsprovenu, der kan henføres til køb fra udenlandske netbutikker (e-grænsehandel).
Opgørelsen er dog behæftet med en vis usikkerhed, og tallene giver derfor kun en indika-
tion af niveauet,
jf. noter til tabellen samt uddybning af elementerne fra tabellen nedenfor.
Eksempelvis indeholder opgørelsen ikke momsprovenu vedrørende e-grænsehandel fra
de internetbutikker, som har mulighed for at foretage momsafregningen via en almindelig
dansk momsregistrering. Det skyldes, at denne momsbetaling ikke kan udskilles særskilt
fra anden momsbetaling i Danmark.
Det samlede danske momsprovenu, der kan henføres til køb af varer og ydelser fra uden-
landske netbutikker skønnes at udgøre ca. 2,7 mia. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Momsprovenu fra e-grænsehandel, 2018
Mio. kr.
Varer fra andre EU-lande
1)
Ydelser fra andre EU-lande
2)
Ydelser fra tredjelande
3)
I alt
2018
1.380
1.171
112
2.663
1) Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser. Tallene indeholder derfor eventuelt salg af ydelser knyttet til varesalg, hvilket formodes primært at
være fragt. Indholdet af ydelser vurderes dog at være af begrænset omfang. Ved opgørelsen af provenuet fra virksomheder med branchekoder
for ”handel via internettet” indgår virksomheders købsmoms, som kan fradrages.
2) Tallene angiver indbetalinger
og ikke provenu
af køb af elektroniske ydelser i andre EU-lande
via ”One-stop shop”-momsordningen.
Som
følge af en overgangsordning beholder de øvrige EU-lande en andel af indbetalingerne. For 2018 er den 15 pct.
3) Provenuet
er opgjort på baggrund af tal fra ”One-stop shop ”-momsordningen.
Kilde: Skattestyrelsen.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen almindeligvis ikke foretager særskilte opgørelser af
moms på varer, som danske forbrugere via internettet køber fra tredjelande. Det skyldes,
at disse indtægter indgår i det samlede momsprovenu og derfor ikke kan udskilles. Der
kan i øvrigt henvises til Skatteøkonomisk Redegørelse 2018, hvor momsprovenuet ved
fjernsalg af varer og ydelser ligeledes beskrives.
Nedenfor uddybes elementerne fra tabellen yderligere.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget momsindtægterne for handel med udenlandske netbutikker udgjorde for den danske stat i 2018, til skatteministeren
2115894_0003.png
Varer fra andre EU-lande
Virksomheder i andre EU-lande skal momsregistreres og betale dansk moms til Danmark,
hvis deres årlige fjernsalg af varer til danske forbrugere overstiger 280.000 kr. Momspro-
venuet fra køb af varer fra netbutikker i andre EU-lande udgjorde ca. 1,4 mia. kr. i 2018.
Internetbutikker i andre EU-lande, som skal afregne moms af varesalg til danske forbru-
gere, kan foretage afregningen via en almindelig dansk momsregistrering, hvis de fx har et
dansk datterselskab eller en lokal repræsentant i Danmark. Moms af disse virksomheders
internetsalg til danske forbrugere kan ikke udskilles særskilt fra anden momsbetaling i
Danmark og indgår således ikke i opgørelsen af den del af momsprovenuet, der kommer
fra e-grænsehandel i andre EU-lande.
Provenuet er opgjort på de virksomheder, der er eller har været registreret for moms med
en
særlig kode for fjernsalg samt virksomheder med branchekoderfor ”handel via inter-
nettet”. Det bemærkes, at branchekoder for ”handel via internettet”
både omfatter salg til
privatpersoner og virksomheder. Ved opgørelsen af provenuet indgår derfor virksomhe-
ders købsmoms, som kan fradrages.
Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser. Tallene indeholder derfor også eventuelt salg
af ydelser i tilknytning til salget af varer, hvilket formodes primært at være fragt. Indhol-
det af ydelser i tallene vurderes dog at være af meget begrænset omfang.
Ydelser fra andre EU-lande og tredjelande
Reglerne for beskatning af salg af ydelser fra netbutikker i EU og tredjelande afhænger af
hvilken ydelse, der er tale om. Enten betales moms i det land, hvor ydelsen faktisk forbru-
ges, eller i det land, hvor virksomheden, som sælger ydelsen, er etableret.
En del af danske forbrugeres e-grænsehandlede ydelser forbruges i andre lande. Beskat-
ning af disse ydelser foretages som udgangspunkt i det land, hvor ydelsen faktisk forbru-
ges. Fx betales der ikke moms i Danmark, når en dansk forbruger via en udenlandsk in-
ternetbutik køber et hotelophold i udlandet eller korttidslejer en bil i udlandet osv.
Frem til og med 2014 skulle der kun betales moms til Danmark af elektroniske ydelser
købt af forbrugere i netbutikker uden for EU, mens der inden for EU skulle betales
moms i sælgers land. Den 1. januar 2015 blev reglen ændret, så beskatningsstedet for
både elektroniske ydelser, radio- og tv-spredningstjenester og teleydelser er i det EU-land,
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvor meget momsindtægterne for handel med udenlandske netbutikker udgjorde for den danske stat i 2018, til skatteministeren
2115894_0004.png
hvor brugeren er etableret
1
. Samtidig blev det muligt at afregne momsen til forbrugslan-
dene gennem en
”One
stop-shop”
2
. Dette gælder, uanset om sælger er etableret i et EU-
land eller et tredjeland. Sælgere, der ikke er etableret i Danmark, kan frit vælge mellem at
indbetale momsen til Danmark via
”One-stop shop”-
momsordningen eller en almindelig
dansk momsregistrering.
Implementeringen af
”One-stop shop”-momsordningen
betyder, at det ikke længere er
regnskabsmæssigt muligt at udskille den danske del af en indbetaling fra en tredjelands-
virksomhed, der er registreret i Danmark, fra øvrige momsindbetalinger til Danmark, da
disse har samme proces for indberetning i TastSelv Erhverv. Virksomheder i andre EU-
lande har
ligesom ved salg af varer
mulighed for at indbetale momsen via en alminde-
lig dansk momsregistrering, hvorved den heller ikke kan udskilles særskilt fra anden
momsbetaling i Danmark.
Det er alene muligt at opgøre provenuet ved salg af elektroniske ydelser mv. til forbrugere
i Danmark, der stammer fra udenlandske virksomheder registreret i
”One-stop shop”
-
momsordningen. Skattestyrelsen har for 2018 opgjort, at der til Danmark er indberettet
ca. 1,2 mia. kr. fra udenlandske virksomheder i de øvrige EU-lande. Som følge af en sær-
lig overgangsordning, hvor de øvrige EU-lande beholder en andel af indbetalingerne fra
egne virksomheder, udgjorde provenuet ca. 1 mia. kr. i 2018. Momsprovenuet fra køb af
ydelser over internettet fra tredjelande udgjorde 112 mio. kr. i 2018.”
Fra 1. januar 2021 træder nye momsregler i kraft i EU for grænseoverskridende e-handel
mellem virksomheder og forbrugere. De overordnede formål med de nye regler er at lette
de administrative byrder for virksomhederne inden for EU, at mindske mulighederne for
momssvig og at sikre lige konkurrencevilkår.
De nye regler indebærer blandt andet, at de nationale fjernsalgsgrænser, under hvilke virk-
somheder i dag betaler moms i oprindelseslandet frem for forbrugslandet, erstattes med
en fælles, lavere grænse på ca. 75.000 kr. (10.000 euro) for grænseoverskridende handel
inden for EU. Med de nye regler fjernes desuden den momsfritagelse (bagatelgrænse),
som der i dag er på såkaldte småforsendelser fra lande uden for EU. Det betyder, at der
således skal betales moms i forbrugslandet og med forbrugslandets momssats af alle varer
købt i lande uden for EU. I dag er bagatelgrænsen på 80 kr. for salg af varer til forbrugere
i Danmark.
1
Lov nr. 554 af 2 juni 2014 (Ændring af leveringsstedet for elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstje-
nester solgt til private,
”One-stop shop”-momsordningen,
udvidelse af definitionen af investeringsgoder, ophævelse af
ordningen for udenlandsk indregistrerede turistbusser mv.).
Virksomheder skal registreres samt angive og betale moms i alle de EU-lande, hvor de sælger ydelser til. Virksomheder
kan vælge at anvende
”One-stop
shop”-momsordningen, hvor virksomheden registreres i ét land og angiver samt betaler
EU-moms der. Momsen fordeles herved gennem
”One-stop shop ”-momsordningen
til de forskellige forbrugslande i EU.
2
Side 4 af 4