Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2254300_0001.png
Tiltag til forbedret styring af it-
projekter i Skatteforvaltningen
24. september 2020
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 767: Spm. om talepapir fra orienteringen om oprettelse af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område den 24. september 2020, til skatteministeren
2254300_0002.png
Skatteforvaltningen er en digital organisation
Skatteforvaltningen opkræver hvert år 1.000 mia. kr. i
skatter og afgifter til finansiering af offentlige udgifter
It-systemer er kritisk og vital infrastruktur for Skatteforvaltningen. It-
systemerne understøtter således alle centrale forretningsprocesser og er
en forudsætning for korrekt og effektiv opkrævning af skatter.
Etablering af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Styrelsen er etableret 1. juli 2018 og har udover
udvikling af nye it-systemer også ansvaret for
drift og videreudvikling af eksisterende it-
systemer, som fx årsopgørelsen.
Der er siden etableringen sket en betydelig
styrkelse af styrelsen med nye medarbejdere,
chefer, udviklingsteams etc. Derudover er der
implementeret en lang række nye processer for
bl.a. samarbejdet på tværs af de nye styrelser i
Skatteforvaltningen.
Implementeringen af de nye strukturer i
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen pågår fortsat.
Skatteforvaltningens it-systemer er stabile i daglig drift. Flere er dog
aldrende systemer, som står overfor en modernisering eller udskiftning
henover de næste 15 år eller mere.
Herudover pågår en række meget omfattende it-udviklingsopgaver på
centrale forvaltningsområder i Skatteforvaltningen, bl.a. som følge af det
fejlslagne inddrivelsessystem EFI, fejlagtige ejendomsvurderinger og nye
krav fra EU på moms- og toldområderne.
3 mia. kr.
Budget i 2020
1.500 medarbejdere
Ekskl. indlånte medarbejdere og konsulenter
Eksempler på vellykket it-udvikling
Skatteforvaltningen står for hovedparten
af it-udviklingen i staten
9%
Der udarbejdes hvert år 4,6 mio. individuelle årsopgørelser til
borgerne. Der håndteres over 2,7 mio. logins i åbningsweekenden.
Danmark har et de mest automatiserede personskattesystemer i
verden, hvor størstedelen af indkomstoplysninger modtages fra
tredjeparter.
Udvikling af ny Dataudvekslingsplaform, som udstiller
Skatteforvaltningens mange data til brug for andre offentlige
myndigheder og virksomheder.
Skatteforvaltningens igangværende it-
udviklingsprojekter udgør 62 pct. af de
projekter, der er risikovurderet af Statens
It-råd, opgjort efter projekternes størrelse.
3%
9%
Skatteministeriet
Finansministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
62%
17%
Justitsministeriet
Øvrige
2
Kilde: Statens It-råds Statusrapport 2. halvår 2019
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 767: Spm. om talepapir fra orienteringen om oprettelse af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område den 24. september 2020, til skatteministeren
2254300_0003.png
Eftersyn af it-området i Skatteforvaltningen og identificerede grundudfordringer
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har
meddelt, at den nuværende tidsplan for
udsendelsen af de første vurderinger
for ejerboliger ikke kan realiseres, og at
de samlede udviklingsaktiviteter ikke
kan gennemføres inden for den
nuværende økonomiske ramme.
Der udestår fortsat et stort arbejde
med at normalisere den offentlige
gældsinddrivelse, herunder ift.
tilslutningen af fordringshavere til
det nye inddrivelsessystem og ift.
den igangværende oprydning i
fejlbehæftede gældsposter.
Projektet har væsentlige merudgifter
formentlig en fordobling ift. det forudsatte.
Det skyldes, at det har vist sig nødvendigt
at nyudvikle mere funktionalitet end
oprindeligt forudsat. En genberegning har
vist, at udgifterne på en række punkter
har været underestimeret.
Estimater af økonomi, tid og
scope har været foretaget på
et uensartet grundlag og har
ofte været drevet af eksterne.
Tidspunkter for leverancer
fastlægges til tider i politiske
aftaler eller af EU uden
tilstrækkelige analyser af
leverancetidspunktets
realisme.
Organisationen er under
opbygning med nye chefer,
medarbejdere, udviklings-
teams, processer og samspil
med fagstyrelser mv.
Der er igangsat flere meget
store transformationer af hele
forvaltningsområder. Opgaven
vanskeliggøres af, at flere
eksisterende it-systemer er
teknologisk forældede,
komplekse og dårligt
dokumenterede.
De lovgivningsmæssige
rammer (både dansk og EU-
ret) er meget komplekse. Det
gør i sig selv udviklings- og
tilpasningsopgaver meget
vanskelige og forbundet med
store risici.
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 767: Spm. om talepapir fra orienteringen om oprettelse af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område den 24. september 2020, til skatteministeren
2254300_0004.png
En række tiltag til skærpet styring og tilsyn på Skatteforvaltningens it-område er under implementering,
som skal udbedre de identificerede udfordringer og medvirke til at genskabe tilliden til Skatteforvaltningen
Kompetencer, processer og metoder til projekteksekvering forbedres
og standardiseres. Dertil skal der være en mere klar og tydelig
ansvarsfordeling i projekter, og anvendelsen af eksterne konsulenter
fokuseres i forlængelse heraf.
Arbejdet med rapportering og opfølgning
på budgetter, tid og leverancer styrkes.
Processer, metoder og kompetencer
indenfor økonomistyring styrkes
markant.
Departementets opfølgning på og
tilsyn med projekter fokuseres
yderligere med fast, hyppig kadence
med udgangspunkt i bedre
afrapportering.
Styring og
Tilsyn
Et eksternt tilsyn med uafhængige
eksperter skal understøtte den
parlamentariske kontrol med
Skatteforvaltningens it-område.
Tilsynet giver regeringen og
Folketinget uafhængige eksperter at
læne sig op ad ved større
dispositioner, der vedrører it-området.
Der nedsættes et ekspertudvalg, som har til
formål at tilvejebringe det fornødne
beslutningsgrundlag for at træffe beslutning
om en flerårig løsning på Skatteministeriets
udfordringer
Der implementeres nye metoder til estimering af tid og omkostninger samt
nedbrydning af projekter i mindre dele for at undgå store og komplekse projekter.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 767: Spm. om talepapir fra orienteringen om oprettelse af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område den 24. september 2020, til skatteministeren
2254300_0005.png
Et eksternt tilsyn med uafhængige eksperter skal understøtte
den parlamentariske kontrol på Skatteforvaltnings it-område
Oprettelse af it-tilsyn
Et eksternt tilsyn med uafhængige eksperter skal understøtte
den parlamentariske kontrol med Skatteforvaltningens it-
område. Tilsynet giver regeringen og Folketinget uafhængige
eksperter at læne sig op ad ved større beslutninger, der
vedrører it-området.
Tilsynet skal føre kontrol med Skatteforvaltningens it-område
og yde it-faglig, strategisk og teknisk rådgivning.
For at sikre It-tilsynets uafhængighed i forhold til
Skatteforvaltningen nedsættes It-tilsynet ved lov som en
selvstændig myndighed.
Tidsplan
Navne på kandidater
September
Lovforslag fremsættes Ikrafttrædelse
November
Primo 2021
Lovforslag i høring
Kandidaterne til it-
tilsynet drøftes med
SAU
Lovforslag om it-
tilsynet fremsættes.
It-tilsynet kan påbegynde
sit arbejde, når loven er
trådt i kraft.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 767: Spm. om talepapir fra orienteringen om oprettelse af Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område den 24. september 2020, til skatteministeren
2254300_0006.png
Kandidater til det kommende it-tilsyn
Lilian Mogensen
Har tidligere bl.a. været koncerndirektør i ATP
og har mere end 25 års erfaring med digital
forretningsudvikling, it-strategi og
implementering af IT.
Uddannet cand.mag. (tysk,
informationsvidenskab og psykologi).
Bent Flyvbjerg
Jens Schmidt
Er international kendt forsker og verdens
mest citerede inden for styring af
megaprojekter, hvor han særligt har
beskæftiget sig med store investeringer
indenfor bl.a. it. Har tidligere rådgivet bl.a.
den engelske og amerikanske regering samt
en række store selskaber.
Uddannet dr.techn. og dr.scient.
Har bl.a. tidligere været director for Nordic
Public Sector i CSC og er specialist i it-
strategi, forandringsledelse og
forskningsbaseret tilgang til offentlige it-
projekter.
Uddannet i datalogi og filosofi.
Peter Trier Schleidt
.
Har bl.a. tidligere været COO i TDC og er
medlem af Statens It-råd. Stor erfaring med
It-ledelse, -strategi, outsourcing og
porteføljestyring.
Uddannet civilingeniør og HD.
Lars Mathiesen
Har tidligere været bl.a. CIO i Nykredit og
medlem af Statens It-råd. Har årelang
erfaring i samspillet mellem forretning og it.
Har bl.a. ekspertise i governance.
Uddannet cand.oecon.
6