Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2259598_0001.png
8. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8176
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 764 af 23. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm., om de samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser ved en afgift på væddemål og onlinekasino på henholdsvis 10, 15, 20, 25, 28, 30, 35, 40, 42 og 45 pct., til skatteministeren
2259598_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser ved
en afgift på væddemål og onlinekasino på henholdsvis 10, 15, 20, 25, 28, 30, 35, 40, 42 og
50 pct.? De statsfinansielle konsekvenser bedes opgjort henholdsvis som umiddelbart
provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet blev i forbindelse med finansloven for 2020 enige om at forhøje afgiften for
væddemål og onlinekasino fra 20 pct. til 28 pct. fra den 1. januar 2021.
I tabel 1 fremgår de skønnede provenumæssige konsekvenser ved en række forskellige af-
giftssatser for onlinekasino og væddemål, hvor der er taget udgangspunkt i provenuet for
den nuværende afgiftssats på 20 pct. Provenuerne skønnes at være de samme for alle år
fra 2021 og frem samt i varig virkning som følge af forudsætningen om udviklingen i
grundlaget, og derfor fremgår der ikke skøn for de enkelte år. Det bemærkes, at provenu-
skønnene efter tilbageløb og adfærd er behæftet med meget betydelig usikkerhed.
Skatteministeriet har ikke opgjort de samfundsøkonomiske konsekvenser ved ændringer
af afgiftssatsen for onlinekasino og væddemål. Et skøn over virkningen på samfundsøko-
nomien forudsætter blandt andet et skøn over de skadesomkostninger, der er knyttet til
forbruget af onlinekasino og væddemål.
Tabel 1. Skønnede provenumæssige konsekvenser ved ændring af afgiftssats for onlinekasino og
væddemål fra 20 pct. til en række forskellige afgiftssatser
Umiddelbart
provenu
Afgiftssats, pct.
10
15
20
25
28
30
35
40
42
50
-525
-250
0
250
400
525
775
1.025
1.125
1.550
Provenu efter
tilbageløb
Mio. kr. (2021-niveau)
-400
-200
0
200
325
400
600
825
900
1.225
-350
-175
0
100
150
150
50
-250
-450
-2.000
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Det forudsættes, at afgiftsforhøjelsen overvæltes fuldt ud i priserne. Der er
forudsat en priselasticitet på -2,0 på forbrug af reguleret væddemål og onlinekasino. Denne efterspørgsel adskiller sig fra
den samlede efterspørgsel af spil på onlinekasino og væddemål. Det skyldes, at der skal tages højde for, at nogle spillere i
et vist omfang ventes at flytte deres spilforbrug fra det regulerede til det uregulerede marked. Det er forudsat, at 50 pct. af
faldet i forbruget af reguleret væddemål og onlinekasino erstattes af øget forbrug på det uregulerede marked, mens 3 pct.
erstattes af øget forbrug på øvrige regulerede spiltyper, mens de resterende 47 pct. erstattes af forbrug på øvrige varer end
spil. Der er indregnet mindreindtægter til staten som følge af lavere udbyttebetalinger og selskabsskat fra Danske Spil A/S.
Afgiftsgrundlaget forudsættes at følge den generelle forbrugsudvikling. Det forudsættes, at en afgiftsforhøjelse træder i kraft
1. januar 2021. Arbejdsudbudseffekten forudsættes at svare til en selvfinansieringsgrad på 4 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 764: Spm., om de samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser ved en afgift på væddemål og onlinekasino på henholdsvis 10, 15, 20, 25, 28, 30, 35, 40, 42 og 45 pct., til skatteministeren
2259598_0003.png
Det fremgår af tabel 1, at der skønnes et mindreprovenu ved en afgiftssats for onlineka-
sino og væddemål på hhv. 40, 42 og 50 pct. Det afspejler en forventning om væsentlige
adfærdsændringer som følge af, at en del af spilforbruget flytter fra det regulerede marked
til det uregulerede marked. Onlinekasino og onlinevæddemål er digitale ydelser, der kan
købes hos udenlandske spiludbydere, som ikke nødvendigvis har tilladelse til at udbyde
spil i Danmark og dermed ikke er pålagt dansk spilafgift.
Side 3 af 3